vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

2010-06-13

En björn!

Jag och min Pixi tog en mini-fjälltur,både i rekreations- och träna gå och tälta-syfte.

Håkan släppte av oss vid Kassavareberget och vi gick upp för branten genom skogen.

Jobbigt för benen och varmt.

Det är björnrikt område så Pixi fick gå kopplad hela tiden förutom vid passage av fallna träd och sånt.

Upp mot den fina fjällheden,men som vanligt går jag en hel del i vide och ris.

Så småningom kunde vi följa "pensionärsleden"/gamla Poststigen till Kvikkjokk.

Kom fram till den plats jag tidigare tältat på med vy över Pårtefjällen,Tjuolta,Luottolako.

Det är fint där,med torrbacke,mjuk vitmossa och en liten bäck som slingrar,och god överblick över omgivningarna.

Skönt bara göra kväll,kvällsfika och lägga sej innan det började regna.

Pixi var lite konfunderad över att sova i "tyghuset",men vi somnade gott till regn och vindar.

Jag vaknade av att regnet upphört,vinden avtagit och att Pixi småmorrade-utanför tältet;hade haft innertältet öppet för att det inte skulle bli så vamt,och hon hade krupit ut.

Tog in henne,men hon darrade och ville inte lägga sej.

Lika bra gå ut och kissa då;Pixi fortsatte småmorra och titta bortöver mot myrkanten.

Helt overkligt;där gick en stor ljus björn.

Kunde knappt tro vad jag såg.

JAG SER EN BJÖRN!!!

Den flöt fram mjukt och lugnt .

Lyfte upp Pixi i famnen,hon fortsatte sitt småmorrande och tittade hon med.

Tänkte ett ögonblick gå in efter kameran,men troligen skulle vi varken få en bild och samtidigt missa denna "magiska stund",så vi fortsatte se på den tills den gått ned mot andra sidan och försvunnit ur synhåll.

Troligen hade den inte vare sej vädrat,hört eller sett oss,men Pixi hade tydligt kännt dess närvaro.

Utan henne hade jag inte heller denna gång sett nån björn.

Detta är något jag drömt om;att få se en björn längre än ett kort ögonblick och i dess rätta miljö,och på ett så pass avstånd att jag inte skulle känna rädsla:

Tror avståndet var 200-300meter.

Vi la oss igen,drog denna gång igen innertältet;tänkte;få se om jag kan sova,eller om jag kommer att bli rädd över vetskapen att det finns en stor  björn här i närheten.

Men Pixi slappnade av och somnade intill mej,halvt i sovsäcken.

Vid femtiden började hon gå omkring inne i tältet ,vädrade åt motsatt håll.

Tog på henne sele och koppel och tittade ut,såg inget,och tänkte,att vi sover väl lite till,men hon ville inte lägga sej mer.

OK:då går vi väl.

Packade ihop,denna gång under sång (Mors lilla Olle naturligtvis) för ge oss till känna.

En fin morgon;inte soligt,men lugnt och varmt .

Inte ett spår efter nån björn,enbart älg och ren,och nån människa hade gått stigen före oss,trots att nyss snön tinat av.

Så småningom kom vi upp till raststugan på Snjerak.

Trots den tidiga timmen kunde jag inte låta bli att skicka några SMS och berätta denna för mej historiska händelse.

Så mycket som jag är ute,och dessutom där det bevisligen finns nallar,och först nu fått se en av dem.

Jag har ju sett "åtelbjörnar",och baken på en som slank över cykel,stigen mot Aktse,samt många både grizzly och svartbjörnar i Canada,men detta var första gången på hemmaplan.

Kände verkligen att vi var på visit i björnens rike,och det var jag och vovven som skulle anpassa oss till lämpligt beteende.Inte störa.

Sen idag så var det nya bevis för att det finns björnar nära.

Kanske 50 meter från stugan,på andra sidan vägen vid vår gångstig hade en björn rivit upp kring rötterna på en stor gran,letade väl myror kanske.

Så nu när Pixi morrar "på ingenting" kanske det verkligen är nånting hon vädrar.

2010-06-13 21:36   avslutad121010
Vilken upplevelse!!! grattis!!!
Hundar missar aldrig!

2010-06-13 21:44   thegedd
Grattis ! Och synd att du ej fick något foto. Blev du inte lite skraj ? Skulle jag absolut ha blivit.....

2010-06-13 21:50   BrittMarie
Så fantastiskt, vilken upplevelse!

2010-06-13 22:23   Minnatur
...jag tycker det var fantastiskt att du höll dig i nuet och struntade i kameran. det är så många som missar livet eftersom de ska dokumentera allt genom en liten lins... Proffsigt av dig!!!

Och grattis... Själv hade jag gjort i brallorna tror jag... :-)

2010-06-13 22:48   fowwe
Detta är bara att gratulera till! Och jag får väl erkänna att jag allt är lite avundsjuk också...

2010-06-13 23:29   mathog
Vilken upplevelse. Fantastiskt!

2010-06-14 10:52   brigas
Om björnen varit närmare,gått mot oss trots att den sett oss,då hade det nog börjat darra i knäna.
MEN:de äldre jag känner med lång erfarenhet av björnmöten har ju aldrig kännt sej hotade,utan lugnt tältat vidare.
Erfarenheten talar för att det ej är nån fara alls vid denna typ av björnkontakt.
Bara min vovve låter bli att irritera så...det är nog den jag kan vara lite orolig för i så fall.

2010-06-14 18:40   peter1969
Grattis! Jag längtar också efter att få se en björn och gärna då på "behörigt" avstånd. Jag har precis kommit tillbaks från Muddus men där fanns det inga björnar att se. Kanske inte så konstigt när man går med 2 högljudda ungar.......

2010-06-14 18:58   Håkan Friberg
Stort grattis!
Jag har själv varit på "björnjakt" i mina hemtrakter utan att hitta något. Men björn har faktiskt setts här - både i Pålsboda och Östansjö - de senaste veckorna.

2010-06-16 23:02   dHANScan
Underbar berättelse.
Din björn vid Gassavárre är ju endast 1,5 mil V om Njavve, där NSD og Kuriren har berättat mycket om närgående björn inne i "byn" här på våren. Hoppas att Njavvebjörnerna klarade sig.
Jag önskar att jag en gång får chancen att se björn på samma betryggande sätt som dig - och inte allt för tät på tältet. Tills vidare har jeg endast sedd spåravtryck ett par gångar - uppe i Sarekfjällen

2010-06-18 10:03   Naturtjejen
Underbart att läsa dina berättelse!
Vilken härlig naturupplevelse att få se en björn, men du verkade ju ha varit lugn. Hade nog själv blivit lite rädd:-))

2010-06-18 19:04   Annicas fjällängtan
Vilken greja tt få se en så där nära. Grattis!

2010-06-19 00:14   ctve8n
Inte läskigt att försöka somna "intill" den efteråt?

Svar 2010-06-19 21:01   brigas
Nej,det gick bra att sova nån timme till.Tänkte,att detta har jag troligen varit med om flera gånger förr,utan att vara medveten om det.

2012-07-23

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

2012-07-04

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

2011-10-12

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.