vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

2009-03-29

Dundret runt

Igår åkte vi traditionsenligt runt Dundret,Gällivare.

Solen sken och vinden ven..

Drevsnö blandat med alldeles toppenfina glidarsträckor.

Hela parkeringen på Dundret var proppfull av bilar när vi kom.

Norrbottens största motionslopp.

Tycker 3milen är alldeles lagom lång,och så får man äta och dricka gott längs vägen.

Trots kylan känns nu även våren vara i antågande här,och jag uppskattar verkligen omställningen till sommartid;längre ljusa kvällar att vara ute och leka!

Åkte lite skidor i mycket sakta mak med gammelhunden när jag kommit hem och duschat.

Sen hade jag inte alls lust att anstränga mej,men gärna fortsätta vara ute i solen.

Skoterrunda med lite partier av för mej extremt avancerad körning,fastnade bara en gång.

Mötte några stora hundspann med turister som såg ut att må jättegott där de satt på slädarna.

Idag snöar det lätt,men det kanske blir nån fikautflykt ändå,skönt om det kommer lite nysnö som mjukar upp det hårda föret.

För övrigt har jag lyckats greja mej riktigt taskigt i ryggen med en liten löjlig bakåtknyck i ryggen när jag satte upp skidorna på taket tidigare i veckan;sitta still,eller luta lite framåt och bakåt är inte lätt,men skidor och skoterkörning går an.

Sambon säger att det verkar vara en typisk sjåp-skada.

2009-03-29 09:06   peter1969
Jag tycker att det låter som en dålig disk i ryggen.
Ungefär som min egen disk.....

Men mest troligt är det en sträckning, förhoppningsvis!

2009-03-29 10:38   brigas
Tyvärr känns det väl mest som en sjåp-disk...vilket ju lär innebära en del skejt-problem tex;attans också,när nu leder och kanske skare blir som bäst.
kan ju inte bara hänga över en fåtölj eller ligga som ettt sjölejon hela tiden.
Och jag som ska se Millenium filmen på bio ikväll;det lät bli plats högst upp och längst ut...

2009-03-29 22:27   Öhrnell
Och mitt ryggonda kom förra lärdagen när jag böjde mig ner för att ta på skorna. Fast nu börjar det gå över. Det är väl inte något smittsamt vi har drabbats av?

Snyggt jobbat att inte fastna mer än en gång om det var avancerad körning!

2009-03-30 10:09   Thomas Traneving
Kul att köra skoter, bra jobbat att inte fastna mer än en gång. Själv blev jag en gång prejad av ett par unga grabbar på skoter.....fastnade rejält. Tur som var hade en av grabbarna kommit på efterkälken så han fick vackert hjälpa mig upp med skotern igen ;)
/H

2009-03-30 13:08   annakari
Mina låsningar i ryggen brukar gå upp om gubben masserar mej ordentligt. Ta bägge sidorna om ryggraden på det ställe där det gör ont. Har även hjälpt andra, med deras låsningar, med massage.

2009-03-30 21:24   brigas
Riktiga skoterförare skrattar åt min sk "avancerade" körning.
Och sjåp-ontet i ryggen lär väl ge sej med träna-böj och töj och lite häng-ut.Cykla,åka vanliga längsskidor går alldeles normalbra,men sitta still och ändra lite läge är fortfarande taskigt.

2012-07-23

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

2012-07-04

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

2011-10-12

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.