vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Ovan Tjuoltadalen.

Dal som dal,helgens tur blev en annan och kortare än den först tänkta till Teusadalen.

Ringde min mamma i Kvikkjokk,fint väder,de hade minsann inte haft regn alls på flera dar,så då for jag dit,tog med en del grejer de ville ha upp.

Sedvanlig fika och hann se på 400m-finalen,sen båtskjuts av mamma och pappa över till Prinskullen.Härligt vackert soligt höstväder.

Så varmt på väg upp att jag tog av med tröjan och gick i bara BH,väl uppe isvind och jag var mycket glad att jag inte glömt min ullmössa och vindtäta handskar som jag först trodde.

Det har börjat bli lite höstfärger,med rött ripris.Ännu finns goda hjortron att äta,trots att det varit minusgrader och snön har pudrat fjälltopparna vita.

Travade iväg över slätten med min lätta packning och fortsatte på nordsidan Vallespiken för att tälta nånstans där utsikten ner i Tjuoltadalen är fin.

Inte en kotte ute trots att det var så fint.Tre blå hagelpatronhylsor vittnade om att någon skjutit på nånting,men det kanske inta var i år,finns så lite fågel.

Fick gå ner en bit efter sluttningen för att hitta vatten och bra tältyta.

Perfekt för mitt lilla tält på mjuk risbädd,en bit att gå genom snår för att ta vatten,men helt OK.

Månen lyste vackert,men senare på natten mulnade det.

Hann spana ner i dalen en stund innan mörkret lade sej,isvindarna isade vattenpölarna och det var mycket skönt att krypa in i min nya gosiga sovsäck,koka te och kvällsfika alldeles själv.

Vinden låg på rätt hårt ,och det blåser alltid in genom ingången.Kombinationen tältplats med riktig utsikt och vindstilla finns inte,då får man  vända ingången uppåt,och det är inte kul.

Låg och lyssnade på musik och hann somna med musiken på,sen blev det dessutom varmare ute och sovsäcken kändes för varm,bara att öppna.

Riktig sovmorgon och frukost på sängen,det är endast i tältet jag får det.

Spanade efter djur nere i dalen,men ingenting.Har ska stora älgar vara,järvar,lodjur,björnar.(Det såg minsan pappa när han gick där,och öringarna i tjärnarna var sällsynt stora,och hann höll knappt på ta sej tillbaka över älven en gång )

Såg fint ut att gå där nere längs älven,inte alls oframkomligt så här uppifrån.

Fortsatt längs bergets sida,ibland på stenskravel,vide,ibland på bra mark till ungefär halva dalen,så man såg mot Habres/Ruonas.Tjuoltatoppen ur annorlunda vinkel.

Hela dalen nedanför,men enda djuren jag såg var renar,en älg,två örnar och fyra ripor.

Desto finare vy över snöklädda berg;där gick jag för några veckor sen,Pårte,Luottolako,Njåtsosvagges nedre del.Satt ett tag på en höjd med rätt hyggligt stup under för att se riktigt bra åt alla håll,men det blir lite kallt i vinden.

Middag i en helt vindstilla grön bäckravin med ett stort slätt "stenbord",en "vattenkran" med friskt vatten,samt diskborstar ovanför.Kan inte vara bättre,en renflock betade och vilade strax nedanför,och den enda älgen jag såg betade nere i dalen.

Många vackra "höstrenar",de kommer närmare,men inte alltför nära en.

Gick sen tillbaka till Kvikkjokk,ingen större idè att stanna,fast vädret var så fint;värmande sol och nån gång samtidigt  en hagelskur,nästa dag skulle vädret försämras.

Skjuts hem av föräldrarna,duscha och äta med dom i stugan innan jag körde hem.

Det var faktiskt rätt lagom,man behöver nån lugn hemmamorgon också.Hann dessutom få träffa sonen min som rätt sällan är hemma.

Söndagen var mycket riktigt riktigt pissväder,mycket lämpat att bara gå en hundrunda runt sjön,se Friidrotts-VM och sköta "hus och hem",och gymma lite för att få bort den tydligen numera obligatoriska knä-och fotsvullnaden efter lång anstränging utför backar.

Man kan skaffa bästa tänkbara utrustning,vilket jag tycker jag snart har till fullo,men vissa gamla delar är bara att fortsätta använda;knän,fötter...de går inte köpa nya.

2007-09-09 12:06   BrittMarie
Så bra att du fick en tur, när du nu hade planerat för det!

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.