vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Första fjällturen sommaren 2007 Stalo-Vaimok-Kvikkjokk

Fjälltur Staloluokta-Kvikkjokk över Vaimok 2007

Flyg från Kvikkjokk till Stalo. Något betänksam över hur mycket snö och is som låg kvar. Det var varmt i luften. Sommar och fint i Stalo och på vägen till Stadda.Mycket blommor. Ryggsäckarna vägde ca18,5 var. Vi åt lunch vid en fin tjärn,hemtorkad rökt lax,potatismos,grönsaker och energikaka till kaffet.

Såg många fjällabbar som skrek och flög kring huvudena på oss när vi var för nära deras bon,rätt gott om fjällämmel i år. Gick över hängbron vid Staddajokk och hittade en tältplats någon km på väg mot Sårjås. Efter kvällsfika gick vi till Sårjåsjaur.

Mycket Mycket snö kvar längs älven,många snöfält,lite blommor. Mycket is på Sårjås.

Såg Såg ett par killar som verkade hålla till i Konsul Perssons stuga,annars hade vi inte sett nå folk,någon hade kört mc fram till Staddastugorna.

Något svårt att sova bra på mitt lilla liggunderlag,låg på någon obekväm bula i marken,annars OK.

Måndag 2/7.

Mot Varvek. Första timmen motlut längs den vackra forsen,såg en del renar,någon örn.

Bra väder,varmt,men det mulnade,blåste motvind och kom sen någon kort skur. I Gailavagge var det vinter.

Vi gick mestadels på snöfält som bar bra,en del jokkar att passera utan att behöva ta av kängorna. Fick luncha i dalen utan att hitta nåt riktigt bra ställe,då vi behövde få i oss käk. Sen blev det finare utför,vacker utsikt över Sulitelma,det blev barmark och mer växtlighet. Haddit-jokken var bred,men lätt att vada,till knäna ungefär. Sen pausade vi ordentligt på andra sidan på den fina gräsmarken.

En helikopter drev renar,enda mänskliga kontakten den dagen. Nästa vad var lite värre,sen en brant jokk där jag vid nåt steg hade rejält strömt vatten upp på låren,men det gick bra. Den gamla leden var så väl märkt som en storslalombana.

Vid åtta-tiden var vi framme i Varvek.ett mycket vackert ställe. Fina gräskullar och gräsmattor vid slingriga vatten.

Fångstgropar på ängen där vi satte upp tältet. Isande kallt vatten,men behövligt att tvätta sej. Mysig kväll.

Sen på natten vaknade vi av en gallskrikande lämmel som tryckte sej mot tältduken,jag knäppte till i duken så den sprang iväg,när jag gick ut såg jag en labb som lågflög över gräsmattan. Troligen den som jagade lämmeln.

Tisdag 3/7

Sovmorgon,vi kom iväg förts vid tolv,Håkan provade fiska utan framgång.

Mycket fint längs Varvek-älven,vid ett fall provade han fiska igen och jag passade på att tvätta håret. Det blev nog sammanlagt 6-7 sandalvad i isande vatten denna dag.Benen var alldeles röda av kylan var gång.tur inget var svårt. Längs Varvek-älven fins många fina tältplatser.fina blommor. Sen bar det uppför ett berg där vi sen åter skulle vika av på leden mot Vaimok vid en sjö. Denna sjö var helt istäckt.

Härlig matrast i solvärmen vid en stor sten ,utsikt ned mot Pieskijaur och stugorna där.

Gick fel:fortsatte ned leden mot Pieski en bra bit innan vi märke att det var fel; vi skulle vikt av åt öster strax innan vi slog oss ned och rastade. Nya stora snöfält att passera högt upp,samt ett till långt kallt vad. Högst upp mötte vi två holländare,första människorna de mött på två dar,precis som vi. Sen ner över en till istäckt sjö,Vistekjaur tror jag,och sen ner mot Vaimok som också var istäckt men lite mer öppen.

Mycket fint att tälta på torvmarken nära träbron.Glasklart vatten i slingor,men iskallt,annars hade det varit finfina badställen.

Tvättade kläder när vi var så tidiga. Gick runt och kollade.Såg spår efter skoterlek och stjärtlappsåkning i sluttningarna. Så mycket snö kvar,och så varmt i luften.

Hade bränt mej riktigt ordentligt i ansiktet och svullnade så jag mest var lik en gris,Usch,svårt att se ordentligt också.

Onsdag 4/7.

Fortsatt finväder. Fick skydda ansiktet med buffen som en väpnarhuva resten av färden. Lång backe upp,högst upp mötte vi Varjis-Kurt,ute på sin 3:e runda för säsongen.han går och går med liten packning,lär vara 74år nu. Sen ner til Vaimokstugan,ingen där,dricka och fiskepaus,ingen fisk.

I andra änden av sjön en fin fiskerestaurang med utsikt och något varmare vatten i duschen.

Sen upp i Kuravagge,där det intill skoterleden ska vara en sjö med stor fisk. Alla sjöar var istäckta,så ingen fiskelycka här heller.

Vi måtte ett par nära kåtan i Kuravagge,samt i kåtan var Emma,som “kände” mej från utsidan.Fränt.Hon skulle vara stugvärd i Vaimok och gick i sällskap av sin kusin. Helikoptern landade och frågade om vi sett Sture D,han satte upp ledpinnar längre ner. Många mänskliga kontakter på kort stund. Vi gick ner och tältade i backen mot Tarraälven,superfina tältplatser på grusåsarna med utsikt ned mot Tarra och alla fjäll i dalen.

Fick sitta inne i tältet med myggdörren neddragen,det började bli insekter.

Torsdag 5/7 Lång marsch hem. Forts mycket varmt,frodig grönska och massor med blommor,samt ju längre ner vi kom desto ilsknare mygg. Tyvärr blötte jag ner kängor och strumpor och iddes inte byta,vilket renderade i några små onödiga skav. Gick och gick,bara en riktig paus vid fiskehyddan.

För kallt för att bada helt,men blötte mej mycket.

Vattenpauser och snabbfika vid Bäcken,annars bara marsch på från 8 på morgonen tills vi var var vid Bobäcken kvart i sex.

Ringt efter båt. Så skönt när den kom,av med kängor,fotbad,vila,kall öl från affärn.

Sov i stugan i Kvikkjokk,båttur runt deltat på förmiddagen och en glass i Årrenjarka.

Sammanfattningsvis en fin tur med tumme med vädergudarna,på fredagskväll kom kyla och regn.

Mat:mycket hemtorkat,rökt lax,kyckling,köttfärs och rökta skinkchips,torkade grönsaker,makaroner,couscous,potatismos,buljonger. Lite för kladdiga energikakor av knäcksmet,nötter,torrfrukt,havregryn. Frukostblandning,the,pulverkaffe,socker,C-vitaminbrus.

Mycket mat kvar,men vi var ju också 2 dagar för tidsschemat.

Mitt liggunderlag är ultralätt men definitivt inte ultraskönt.

Tvättbaljan är bra,men en tvättlina kan det kompletteras med.

Solkräm och solbrillor hade behövts.

Grundvikt 16+9kg,resten gas,förtäring inkl vin,knäckebröd,ost,mjukost.

Lagom med kläder,borda ha använt extraparet strumpor,ett trospar användes ej,men om det regnat osv hade man ju inte tvättat upp lika lätt. Sista dagsetapp alltför lång,men vill man hem så..

Vackert över Sulitelma och speciellt Varvek. En färd genom flera årstider,snöig fjällvår,tidig vår,islossning,högsommar.

Lite folk ute än.

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.