vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Upptäcksfärd till Snjerak

Fortsatt strålande väder.

Packade ryggsäcken och gick upp vår vanliga stig på berget,men fortsatte sen ovan sjön för att komma upp på lågfjället.

Ganska snårig terräng med en del fina gräsbevuxna öppningar.

Hittade färsk björnskit;tack och lov inte rykande färsk.

Sen fick Pixi gå i lina trots att det var snärjigt.

Kan aldrig bli mätt på denna utsikt.

Ripriset glöder.

Vid dessa sjöar såg  vi en björn i våras;så länge sen det känns!

Nu tog vi matrast här innan vi krånglade oss upp en o-väg på Snjerak.

Fick lyfta Pixi samt krypa sjäv på ett ställe

På väg mot högsta punkten.

Vid dessa små sjöar tältade vi,med utsikt över Sarekfjällen

I skymningen kom en uggla och lågflög över oss några varv.

Pixi höll på att klättra upp på tälttaket,så upprörd blev hon,men somnade sen sött medan jag läste ut en mycket spännande deckare i pannljusets sken.

Tittade på stjärnhimlen innan jag somnade.

Mycket dagg,men det torkade snart i den varma morgonsolen.

Lång mysmorgon,sen passade jag på att gå runt på berget,till den nya masten.

Att det inte ska vara 3G i en ny mast;det är segt att ladda bilder till bloggen bla.

Utsikten mot Änokhållet är det inget fel på.

Sen gick vi till turistoppen och åt lunch där,Pixi somnade direkt hon ätit.

Inte en enda människa var här uppe idag.

Syrran föreslog att jag skulle gå tillbaka längs bäckravinen som leder ner mot vägen bortom vår stuga.

Aldrig gått där förr;jättefin brant bäck och riktig minicanyon på flera sträckor.

Hit ska vi fler gånger!'

Riktig benknäckarterräng med många hål mellan stenar längre ner,men gamla träd och djup tjock mossa.

Orkade inte ut och paddla,utan satt och solade på en brygga med hunden bredvid ända till solen gick bakom Nammats,då var det dags att gå in för kvällen.

2010-09-08 21:56   BrittMarie
Vilka underbara höstbilder! Det är verkligen inget fel på utsikten från Snjerak!

Svar 2010-09-09 08:08   brigas
Har man inte ork/lust/tid för en lång tur är en natt här uppe mycket fjällkänsla

2010-09-08 22:18   greenjuice
Fina & härliga höstbilder! Det var ju en fin tur det!

2010-09-09 10:56   peter1969
Fin tid på året nu bara vädret är det rätta. Myggfritt och otroligt fina färger. Trevliga bilder och bra skrivet.

2010-09-09 11:57   Thomas Traneving
vilka härligt höstbilder! Vilka färger!
/H

2010-09-09 18:53   äventyrssugen
Håller med de övriga. Blir lite avundsjuk också. Det verkar så enkelt, bara slinka ut på fjället ett par dar när vädret är fint.

2010-09-09 20:00   annakari
Vilka fantastiska dagar vi har. Värdes dig (Lyckliga du,på svenska) som får vara på fjället. Så söt knyttet i sovsäcken.

2010-09-11 16:05   Minnatur
Ååååhhhh... vad jag längtar efter hög kall fjälluft...

2010-09-15 14:00   Annicas fjällängtan
Härlig berättelse VAd skönt att ha allt så där nära att man bara kan sova en natt så där när andan faller på. FIna bilder.Hösten är underbar.

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.