2011-07-31

Ett litet hjärta i Sarek

Varje år är det många som frågar efter "bästa vägen in i Sarek". Mina turer började för 40 år sedan och före 2009 hade jag provat på de flesta ingångarna förutom en, den mest självklara - Kvikkjokk. Då tänker man kanske direkt på Kungsleden och Sarek via Pårek eller Aktse. Underligt nog glömmer man då den absolut snabbaste vägen upp på kalfjället, den väg som Linné tog. Uppe på Vállevárre såg han det här:

I hans Lapplandsresa utbrister han:

"Efter middagen reste från Hyttan, då jag 1 fjärding därifrån hade berget Vallevare, som var väl 1/4 mil högt. När jag kommit på sidan av det, tycktes jag föras uti en ny värld, och när jag kom upp i det, visste jag ej, om jag var uti Asien eller Afrika, ty både jordmånen, situationen och alla örterna voro mig obekanta. Jag var nu kommen till fjällen."

Dessa rader har har citerats av många, det skrevs för snart 300 år sedan. Det Linné upplevde finns kvar - idag. Man ser hela Pårte, Sähkok, delar av Luohttoláhko, Svenonius glaciär och i dalen Njoatsosvágge. Det är i denna dal det finns ett litet hjärta (för mig) i Sarek.

På bilden ser du Njoatsosjåhkå och allra längst till höger finns en liten ö, det är den som är det lilla hjärtat. Jag ska beskriva hur du tar dig dit. Ön är platsen varfrån du själv kan välja mellan minst fem vägar för din fortsatta vandring i Sarek.

Ön i Njoatsosvágge är inte ett slutmål utan en utgångspunkt. Jag utgår från att du har packat för en vandring för ungefär 10 dagar.

Starten

Du börjar i Kvikkjokk där STF:s fjällstation finns om du behöver övernatta. Härifrån måste du ta båten över kamajokk.

Väl över på andra sidan börjar vandringen upp till Prinskullen och Vállevárre. Det är mer än 500 meters stigning med full packning så gå inte för långt första dagen. Tälta uppe på Vállevárre och njut av utsikten.

Ingången till Vállevágge är enkel, följ risheden. Så småningom går du ner i blocken längs Vállebäcken.

Närmare passhöjden ser du en liten ö som ser ut som en bra tältplats. Det är det säkert, men fortsätt ett tag.

Alldeles före passhöjden finns överraskande nog en plats med suveräna tältplatser.

Nästa dag passerar du passhöjden.

Det är kanske härifrån många väljer att fortsätta in i Padjelanta. För att komma till "hjärtat" ska du istället gå ner i Tjuoldavágge. På bilden här nedan ser du Hábres i vänsterkanten. Om du går nedanför Hábres istället för att gå via Ruonasgårsså har du hela tiden Tjuoldavágge i blickfånget. Sikta mot renvaktarstugan nere i dalens västra ände (se fjällkartan). Stanna gärna på nedvägen och spana efter rara fåglar och annat vilt.

Målet denna dag är Tjuoldagårssås nedre del. Gå uppåt efter renvaktarstugan och vada Buojdesjåhkå. Framför dig ser du Tjuoldagårsså.

Gå en bit uppåt längs Tjuoldajåhkå och slå ner tältet och njut.

Nästa dag går du uppför Tjuoldagårsså mot Låptåvagge. Tittar du bakåt ser du Tjuoldavágge och högt uppe Vállevágge som du kom ifrån.

Jokken i Låptåvagge ska inte vadas vid det smalaste stället!

Några hundra meter övanför det smalaste stället finns det bredaste stället. Vadet där är bara ankeldjupt.

Fortsätt att gå på platån mot Njoatsosvágge. Sarek presenterar sig nästan alltid överraskande varfirån man än kommer. Den här vägen tycker jag ändå är den mest andlösa. Det börjar med:

Varje gång jag kommer hit är det "bullen" Luohttoláhko jag fäster mig vid. Den ser på något vis helt onaturlig ut. Gå dit får du se.

Och denna fantastiska Njoatsosvágge.

Tittar du ner ser du ön.

Från hjärtat

Nu är du här. Förstora bilden så ser du vårt gröna tält.

Från ön är det inga som helst problem att vada Njoatsosjåhkå.

Vart går man sedan? Det finns åtminstone fem olika val:

• Njoatsosvágge västerut
  • Jiegnavágge (fantastisk) till Sarvesvágge
  • Västra Luohttoláhko till Sarvesvágge
  • Östra Luohttoláhko via Noajdevágge (den mest dramatiska exponeringen)  till Sarvesvágge
  • Sähkok och Pårek

Fusk

Om man som jag har gått in och ut i Sarek många gånger frestas jag att hitta genvägar. Det går att flyga helikopter till Låptåvagge eftersom den ligger strax utanför parkgränsen. Man vinner då upp till 3 dagar och tältar redan den första natten på ön i Njoatsosvágge.

Här är Karin och helikoptern.

Några eftertankar

När Karin och jag har gått till ön i Njoatsosvágge har vi sällan träffat på andra vandrare. Orsaken till detta tror jag är hindret Luohttojåhkå. Jåkken är knepig och varierar kraftigt med regn och värme. Den avvattnas ju av glaciärer och många jokkar från Luohttoláhko. Förr i tiden när det fanns en bro över jokken såg det helt annorlunda ut, nästan som ett andra Smaila. Vadningen kan nästan alltid göras lite längre ned i förgreningarna, men jag har också sett lite för riskfyllda försök. Man kan ju förstås tänka sig att verka för att bron ska återuppbyggas - den hade förr lite samma status som bron över Guhkesvakkjåhkå. Å andra sidan var den gamla bron kraftigt förankrad med vajrar och allt, trots detta spolades den bort. Så här såg bron ut 1973. Vårfloden måste vara enorm.

Alternativet, som jag ser det, är att ha andra färdvägar om jåkken är för svår. Välj gärna Jiegnavágge, speciellt om du tycker om block som Karin.

På vägen träffar man förstås på många små hjärtan.

2011-07-31 22:11   OBD
Intressant läsning. Håller med om att Kvikkjokk - Prinskullen - Vallevagge är en bra ingång till Sarek och även till Padjelanta. Jag har dock aldrig sett den ö du beskriver. I år planerar jag att sluta min vandring via Vallevagge - Prinskullen - Kvikkjokk.

2011-08-01 23:03   fowwe
Intressant och spännande skildring! Jag har försökt att hitta ditt "hjärta" på Google Maps och tror att jag har lyckats, ca 800 m efter att stora fåran från Luohttojåhkå möter Njoatsosjåhkå.
Jag har gått en liknade väg som du beskriver för en del år sedan, men gick ner Rounasvágge istället. Synen av Louhttoláko när den dök upp efter Goabrekjávrásj håller jag med om var vidunderlig, och bättre ju närmare kanten man kom.
Dina funderingar om bro, turistström och annat är tänkvärda. Jag har sett vandrare vända inför Luohttojåhkå när den varit för kraftig, och det saboterar ju planeringen rejält. Enligt min erfarenhet är Njoatsosjåhkå ganska enkelt vadbar innan mötet med Luohttojåhå, t ex precis söder om punkt 805. Men trots detta blir det lite krokiga extravägar jämfört med om det skulle finnas en bro.

Svar 2011-08-02 09:06   Bandersson
Du har nog hittat en ö lite för långt nedströms. Det vadställe du rekommenderar precis söder om punkt 805 ligger vid ön, det är den jag visar på bild där Karin vadar. Fotot över ön visar också punkt 805 i överkanten. På kartan böjer Njoatsosjåhkå av en liten bit åt nordost, det är böjen lite uppåt på bilden - precis där ligger ön. Apropå bron har Ulf Mjörnmark en dramatisk bild av vad vårfloden ställde till med 1990. Adressen är http://www.mior.se/vandra/sarek/descript/bridges_se.htm Passa då också på att läsa om Ulfs vandringar i Sarek. Där finns mängder med detaljerad och välorganiserad information.

2011-08-02 09:06   fowwe
Ser nu att jag troligen har missat en sak med läget på "hjärtat". Trodde att jag skulle leta efter inflödet av Luohttojåhkå. Men förstår nu att det är före, dvs väster om. Så jag har hittat något annat på Google (som var väldigt likt).

Svar 2011-08-02 09:14   Bandersson
Kul! Jag tror att vi skrev och skickade våra kommentarer samtidigt. Jag hade inte läst din och du hade säkert inte läst min.

2011-08-02 21:07   dHANScan
Man märkar ni har et något större hjärta för området än som så.

Jag tänkte precis om vadstället att det måste vara i området nära det av Fowwe publicerade ställen vid 805m-kullen. Därfor att bilden viser knäcket åt vänster kunne det just vara där jåkken på en drygt ½ km sträcka löper åt nordost.

Det vill säga att det måste finns två vadställen i detta område - bra att veta: Fowwe's söder om 805-punkten och ditt sydöst om

Jag vill se om Google Earth har hittad ön, och tack för länken til mior.se

2011-08-02 23:55   fowwe
Tack för länk och ytterligare kommentarer, Björn och Hans! Björn, ditt vadställe ser bredare ut än det jag använde, så troligen är det något enklare. Säkert finns det ännu fler användbara ställen i närheten, men som väl inte är lika bra.
Jag letade också med Google Maps, och det var inga problem att hitta "hjärtat"!

2011-08-03 14:37   brigas
Är stigningen ned i Ruonaskårså svår och brant? ser ju ut vara det när man flyger och uppifrån.

Svar 2011-08-04 16:06   Bandersson
Jag har aldrig gått Ruonasgårsså så jag vet inte. För egen del vill jag gärna ha kvar kontakten med Tjuoldavágge så länge som möjligt - det är därför jag tvärar över strax under Hábres. Den vägen är inte brant men man måste förstås gå lite upp och ned i jokkravinerna, men det är inte speciellt krävande.

2011-08-07 17:05   fowwe
Svar till Britt om Ruonasgårsså: Ravinen är helt riktigt mycket brant och djup, men om man går en bit västerut så blir den grundare och jag vill minnas att man kommer över vid ca 800-metersnivån (eller strax däröver). Fortsättningen på den norra ravinkanten ner till björkskogen är inte svår. När jag gick där skulle jag till renvaktarstugan (och vidare till Tjouldagårsså) och man ser hyfsat bra hur man ska fortsätta genom terrängen.

2011-08-08 08:48   brigas
Har en gång åkt skidor med hund genom Tjultadalen,antar att efter besök i renvaktarstugan (där vi sen tältade i närheten) måsta ha åkt upp en snällare väg,kanske mot Pojtes-sjöarna,för sen sov vi i Sommarlabba-stugan.
Synd man inte minns bättre;hängde bara med på tur!

2023-11-03

Hur du kan visa högupplösta bilder i din blogg

När du laddar upp foton i din blogg vill du säkert att de kan visas med samma upplösning som ditt original. Bilden har ett förstoringsglas längst ned i högra hörnet. I mitt inlägg - Rapadalen, Ráhpavuobme, Ráhpajåhkå och Ráhpaädno - BeesBlog - Utsidan – hittar du en svartvit bild:

2023-10-10

Hur du kan använda Bengt Nolängs kartor i Google Earth Pro

När Utsidan förändrade sin design försvann möjligheten att söka och sortera bloggar. Hade den funktionen funnits kvar skulle ni ha hittat Bengt Nolängs fantastiska arbeten med kartor direkt – de var de i särklass mest lästa. Det här är mitt försök att kompensera för denna allvarliga brist.

Till att börja med kan ni hitta Bengts kartor här - Välja typ av karta för nedladdning (nolang.se). Många gamla utsidananvändare känner säkert till denna plats, här tänker jag ge ett tips om hur hans kartor kan användas i Google Earth Pro. Jag inskränker mig till Google Earth Pro med Windows på PC.

2023-08-03

Laponias gränser

Laponia som världsarv omfattar viktiga områden som inte ingår i nationalparkerna. Avgörande är att Laponias gränser kan visas i detalj och korrekt. På laponia.nu och på många andra ställen är gränssättningen felaktig. Det gäller tre områden - Ráhpaäno suorgudahka (Lájtávrredeltat), Tjuoldavuobme och Sulidälbmá, som inte är formellt skyddade som nationalpark eller naturreservat. De felaktiga gränserna har sitt upphov i vad som visas i Lantmäteriets Min Karta. Där återfinns en rosa linje som anger förbjudet område för terrängfordon som har blandats samman med gränserna för Laponia.