Följ mig på min vandring längst Sörmlandsleden

Användarnamn: Antoninaturen

2021:
April, Maj, Juni, Juli

Etapp 5 – Handen (Rudans gård) - Paradiset

Trots allt bråk inom familjen har jag i hunnit med att se naturen. Det har varit skönt att ge sig i väg och försöka rensa tankarna. Jag har hunnit med både etapp 5 och besöka skärgården. Etapp 5 gick vi för några veckor sedan och jag måste säga att den verkligen är bäst hittills. Den började vid härliga Rudans gård som ligger alldeles intill Handelns pendeltågsstation. Vi kom i gång tidigt på förmiddagen och det var redan en hel del folk som svalkade sig i vattnet. Hela leden gick sedan genom riktigt vacker skog och vi var i stort sett ensamma hela vägen. Antagligen gjorde den varma och sköna sommardagen att folk valde stranden i stället. Det gjorde att vi i stort sett ostört fick njuta av hela etappen själva. Efter besvikelsen vi kände efter etapp 4 så var det här en riktig fullträff. Det var verkligen underbar natur och vi fick se flera djur. Bland annat tre ormar!

När vi väl kom fram till Paradiset bestämde vi oss för att ta oss till utkikstornet. Med lite för gott självförtroende och lite för slarvigt kartläsande gick vi fel en hel del. Det blev således ganska många timmar extra i skogen eftersom vi lyckades gå lite vilse. Tyvärr hade vi inte tillräckligt med vatten med oss så när vi äntligen kom fram till utkikstornet var vi båda riktigt törstiga. Trots detta passade vi på att njuta av utsikten. Vi kunde se flera mil åt varje håll och det var riktigt imponerande. Det blir garanterat ett återbesök i framtiden och har ni inte upplevt det än borde ni försöka ta er dit.