Följ mig på min vandring längst Sörmlandsleden

Användarnamn: Antoninaturen

2021:
April, Maj, Juni, Juli
2021-05-24

Etapp 4 - Tyresta by - Handen (Rudans gård)

27 mars gick vi etapp 4, denna gång möttes vi upp tidigt för att inte göra om misstagen från tidigare gånger. Vi ville nämligen få chans att njuta av vandringen, äta i lugn och ro och slippa stressa. Tyvärr gick vi av vid fel pendeltågsstation så vi missade bussen vi skulle ta till Tyresta by. Vi fick därför nästan en timme att slå ihjäl i Haninge. En dålig start med andra ord...

Hela etappen kändes sedan rätt dålig. Vi stannade till en stund för lite fika och kom överens om att stanna ordentligt för mat när vi hittade ett fint ställe. Efter att ha gått igenom lite bebyggelse och annat tråkigt var vi helt plötsligt framme vid Handen. Etappen gick betydligt snabbare än vi trott och genom mycket tråkigare miljö än vi hoppats på... Vi slog oss ner vid vattnet vid Rudans gård och pustade ut innan vi tog pendeltåget hem. En ganska dålig dag och etapp var till ända och ingen av oss kommer nog gå etapp 4 igen.

2021-05-05

Etapp 3: Alby friluftsgård – Tyresta by

Det var ett tag sen jag skrev sist. Vi vart tyvärr drabbade av Covid här hemma så det har blivit en hel dels sängliggande. Som tur är mår alla bra i dagsläget och vi blev inte så drabbade som många andra.

Jag tänkte att dagens inlägg skulle handla om etapp 3 som jag och Rickard gick i slutet på februari. Trots att det var början på året hade vi tur med vädret och strålande sol. En halvtimmes bussresa från Gullmarsplan så var vi framme vid start. Etappen började vid Alby friluftsgård och slutade vid Tyresta by. En behaglig etapp med fin natur hela vägen. Som etapperna innan så råkade vi missbedöma tiden ännu en gång vilket ledde till att vi än en gång fick stressa lite mer än vad vi hade önskat. Inte långt in på etappen så kom vi fram till Wättinge ström. En gammal industriplats där man utnyttjade vattnet för att driva textilfabrik bland annat. Riktigt coolt att få uppleva denna plats med över 500 år på nacken. Närmare slutet av leden fick vi uppleva urskogen. Något som tyvärr har blivit lite ovanligt här i Sverige då man är så snabb med att skövla. Sammantaget så är etapp 3 den finaste vi har gått hitills. Om det berodde på omgivningen eller vädret vet jag inte, men det var en härlig dag där man fick njuta av nuet och naturen.