Följ mig på min vandring längst Sörmlandsleden

Användarnamn: Antoninaturen

2021:
April, Maj, Juni, Juli

Etapp 1 & 2 - Björkhagen till Alby frilufsgård

Vår första vandring gick av stapeln 9 januari 2021 vid 10:30. Det var en frisk dag där solen tittade fram med jämna mellanrum. Snön låg vackert på marken och tystade ner hela vandringen. Första etappen på Sörmlandsleden går från Björkhagen till Skogshyddan medan den andra går från Skogshyddan till Alby friluftsgård. Vi hade planerat att gå båda etapperna på samma dag eftersom det på pappret endast är 15 kilometer.  Dessa etapper går nästan uteslutande genom skog och få gå näst intill ensamma genom snön var snudd på magiskt. Tyvärr hade vi överskattat vår förmåga något så vi fick gå lite snabbare än vad vi trott för att hinna med. Det ledde till att vi inte riktigt fick oss den tiden vi hade velat att verkligen suga i oss miljön. Det blev endast några få snabba stopp och tyvärr inga längre uppehåll där vi bara kunde njuta.

När vi var framme vid Alby friluftsgård var klockan 15:30 och det var redan halvmörkt. Så här i efterhand kunde vi konstatera att vi skulle ha börjat några timmar tidigare så att vi hade fått njuta mer. Dagen bjöd trots sin dåliga planering på en riktigt härlig vandring. Eftersom vi medvetet lade ner mobiltelefonerna längst ner i väskan kan jag tyvärr inte bjuda på några bilder. Lyckligtvis har flera av de vackra vyerna etsat sig fast i min näthinna och jag kan verkligen rekommendera att gå i skog när snön ligger på marken. Tystnaden som uppstår är magisk och den skänker verkligen ett inre lugn. Att ta sig till Sörmlandsledens första etapp är löjligt enkelt. En tunnelbanefärd till Björkhagen så är man nästan direkt på leden så fort man hoppar av tåget. Passa på att göra en utflykt så snart ni får chans, jag kan verkligen rekommendera det varmt :)

2021-04-30 07:43   Thomas Lummi
Jag har varit etappansvarig för etapp 2, så jag känner väl till området.

Trevligt skrivet.

Svar 2021-05-05 15:56   Antoninaturen
Vad kul! Vi har faktiskt pratat om hur livet som etappansvarig skulle vara när vi har varit ute och gått leden. Vore kul om du har lust att berätta lite mer om hur det ser ut.

Etapp 5 – Handen (Rudans gård) - Paradiset

Trots allt bråk inom familjen har jag i hunnit med att se naturen. Det har varit skönt att ge sig i väg och försöka rensa tankarna. Jag har hunnit med både etapp 5 och besöka skärgården. Etapp 5 gick vi för några veckor sedan och jag måste säga att den verkligen är bäst hittills. Den började vid härliga Rudans gård som ligger alldeles intill Handelns pendeltågsstation. Vi kom i gång tidigt på förmiddagen och det var redan en hel del folk som svalkade sig i vattnet. Hela leden gick sedan genom riktigt vacker skog och vi var i stort sett ensamma hela vägen. Antagligen gjorde den varma och sköna sommardagen att folk valde stranden i stället. Det gjorde att vi i stort sett ostört fick njuta av hela etappen själva. Efter besvikelsen vi kände efter etapp 4 så var det här en riktig fullträff. Det var verkligen underbar natur och vi fick se flera djur. Bland annat tre ormar!

När vi väl kom fram till Paradiset bestämde vi oss för att ta oss till utkikstornet. Med lite för gott självförtroende och lite för slarvigt kartläsande gick vi fel en hel del. Det blev således ganska många timmar extra i skogen eftersom vi lyckades gå lite vilse. Tyvärr hade vi inte tillräckligt med vatten med oss så när vi äntligen kom fram till utkikstornet var vi båda riktigt törstiga. Trots detta passade vi på att njuta av utsikten. Vi kunde se flera mil åt varje håll och det var riktigt imponerande. Det blir garanterat ett återbesök i framtiden och har ni inte upplevt det än borde ni försöka ta er dit.

Jobbiga tider...

Vi hade tänkt att gå etapp 5 kring nationaldagen. Passa på att njuta av Sveriges vackraste sidor dagen till ära. Tyvärr gick farfar bort dagarna innan efter en väldigt kort tids sjukdom så vi fick ställa in. Livet är verkligen inget man kan ta för givet och det är så enkelt att glömma bort det. Det är så enkelt att slösa bort sina dagar på oväsentligheter eller på saker som hindrar en från att njuta av livet... Pappa och faster hade i stort sett brutit kontakten med farfar eftersom han lämnade familjen för en annan när dom var i tonåren. Jag har sett hur detta sår aldrig har getts tid att läka eftersom varken pappa eller faster har kunnat förlåta honom för det. Tyvärr har det också lett till att jag inte heller hade någon kontakt med farfar. Det är så sorgligt alltihop. Att se hur deras relation har varit så negativ och infekterad att den har stått i vägen för allas lycka.. Efter farfar blev sjuk la dom allt gammalt groll åt sidan och börjat prata. De hann därför försonas innan det var för sent. Det är trots den hemska situationen ändå ganska fint.

Ta hand om er där ute. Tiden vi har tillsammans är tyvärr inte evig så slösa inte bort den.

Etapp 4 - Tyresta by - Handen (Rudans gård)

27 mars gick vi etapp 4, denna gång möttes vi upp tidigt för att inte göra om misstagen från tidigare gånger. Vi ville nämligen få chans att njuta av vandringen, äta i lugn och ro och slippa stressa. Tyvärr gick vi av vid fel pendeltågsstation så vi missade bussen vi skulle ta till Tyresta by. Vi fick därför nästan en timme att slå ihjäl i Haninge. En dålig start med andra ord...

Hela etappen kändes sedan rätt dålig. Vi stannade till en stund för lite fika och kom överens om att stanna ordentligt för mat när vi hittade ett fint ställe. Efter att ha gått igenom lite bebyggelse och annat tråkigt var vi helt plötsligt framme vid Handen. Etappen gick betydligt snabbare än vi trott och genom mycket tråkigare miljö än vi hoppats på... Vi slog oss ner vid vattnet vid Rudans gård och pustade ut innan vi tog pendeltåget hem. En ganska dålig dag och etapp var till ända och ingen av oss kommer nog gå etapp 4 igen.