Rockar livet i Annelistyle.

Användarnamn: Anneli

Förberedelser med en 8000-bestigning och att fortsätta tro på sig själv

Jag fixar med tillståndet och grejer till Cho Oyu och tänkte ni kan få en inblick av hur det fungerar med sådana förberedelser.

Följande behövs och krävs av myndigheterna.

- Visum till Kina – har jag redan.
- Tillstånd att vistas i Tibet.
- Tillstånd att vistas på berget.
- Av myndigheterna godkänd guide när jag åker från gränsen till Tibet till baslägret. Eventuellt måste man ha chaufför också men det löser sig ju av sig själv eftersom jag ju måste ta mig fram.
- Sambandsofficer i baslägret ( en person som har till uppgift att vara kommunikationslänk mellan mig och myndigheterna och kolla så jag sköter mig).

Allt utom visum till Kina hade jag tänkt köpa av ett företag. Det finns ett företag som säljer just det här, plus transport från Katmandu till baslägret t.o.r.

Sedan finns de till hands i baslägret för att diskutera säkerhet osv, men jag sköter mig själv, lagar min egen mat osv. På berget är jag min egen. När jag är på berget kan jag kommunicera med företaget nere baslägret via radio för att få väderprognoser osv. men jag avser att klara mig själv. Företaget har massa personer som bestiger berget och har guider och hela köret men man kan alltså även köpa ett sånt här baspaket av dem.

Företaget som jag hade tänkt åka med vill dock inte ha med mig, eller vad man ska kalla det.

Först skrev jag ett mejl och förklarade ärligt vad jag ville göra, dvs. att jag vill tälta på toppen, att jag vill gå solo, att jag inte vill ha någon utrustning eller annat på berget i förväg och att jag inte tänker ha med mig någon syrgas.

En del kör extra allt. Jag kör utan allt - utan utrustning på berget i förväg, utan bärare, utan polare, utan syrgas. Dessutom tälta på toppen. Anneli-stil som Janne Corax kallar det. Världens högsta topptältning utan hjälp, 7546 m. Det var svårt att fota i den tunna luften och det starka ljuset på toppen av Muztagh Ata, men det är ännu svårare att fixa allt innan.

Varför är du så jäkla special?

Nyårsafton. Tiden på året då man först blickar bakåt. Ett märkligt år för min del. Ett år fullt av kaos och förändring. Ett år då relationer försvunnit. Och förändrats. Men mest har jag förändrats i min relation till mig själv. Det har varit mitt viktigaste moment under 2011. Att förändra mig själv. Inte för att jag inte duger som jag är, utan för att jag vill så mycket mer.

Man kan ganska lätt förmå sig själv att göra det man tror sig kunna göra. Det är tron på vad jag kan göra som är gränsen för vart jag reser med mig själv i tankarna. Ibland kommer någon och drar mig utanför den gränsen, eller andra omständigheter pushar mig över gränsen, och plötsligt har jag gjort något som jag inte trodde jag var kapabel till. Det känns ofta väldigt bra. Ibland kan det istället kännas hemskt. Om jag gjort något som jag egentligen inte vill. Sånt händer också.

Finns det speciellt riskbeteende i höga berg?

Svar ja, det finns människor som attraheras av fara och flirtar med döden i bergen. Den sortens människor finns lite var stans i samhället, inte bara i bergen. Men det är i minoritet. Det finns däremot ett annat väldigt vanligt riskbeteende i bergen. De allra flesta människor jag möter i bergen funkar mer som vanliga människor så jag ska snacka riskbeteende hos vanliga mäniskor. Jag själv funkar faktiskt lite annorlunda, fast åt andra hållet. Jag är mer utmärkande livsbejande, jag vill leva, jag vill vara trygg, jag gilar inte att vara rädd och jag vill framför allt ha stora marginaler. Det märks både i bergen och här hemma. Det var svårt att välja bilder till det här inlägget så jag pyntar med bilder från Muztagh Ata 2010/11.

Jag har precis köpt nya vinterdäck och det var det som fick mig att tänka på det här skriviet om risker och riskbeteende, som jag har haft på gång en tid. Det är inte alls ovanligt att folk tror att jag hänger mellan liv och död i bergen. Så är det inte. Journalister vill jag gärna få det till att jag hänger mellan liv och död, trots att jag säger att det inte är så. De vill att det ska vara farligt och att det handlar om risktagande och att jag är och flirtar med döden, trots att jag säger att det inte är så. Kan ni inte skriva hur det är istället, undrar jag. Men våra läsare tycker om, säger journalisterna. Då blir det inget, säger jag. Jag är ju precis tvärt om.

I bergen kan man precis som i övriga livet välja hur man ska ha det med riskerna. Den som är risktagare hemma är ofta risktagare i bergen. När någon polare som jag ännu inte känner så väl vill hänga med på någon bergstur så brukar jag göra några enkla test för att se hur riskbenägna de är. Jag har en förhållandevis fin bil, en Volvo S60, och den är kul att köra. Så jag låter dem köra. Hur folk kör bil säger en hel del om riskbeteende.

Dansa med änglar eller bara flytta dun mellan sovsäckar?

Det finns olika sätt att flytta dun mellan sovsäckar. Man kan göra saker på enkla sätt och så kan man göra dem på kul sätt.

Häromdagen gjorde jag på det enkla sättet. Jag blötte ner sovsäckarna där de skulle öppnas, klippte upp några centimeter, tog ut det blöta dunet och petade in det i hålet i den säcken som skulle få sig lite mer dun. Sydde ihop och in i tumlaren. Lätt som en plätt!

Idag var det dags igen. Idag gjorde jag på det kul sättet. Jag klippte upp hål direkt, körde in handen och tog en rejäl klump och petade in i sovsäcken som skulle bli lite varmare. Dunet yrde.

Då fick jag ett tokryck. Ett riktigt Annelitokryck!

Trasiga äventyr

Jag har alltid varit en av de där rastlösa. En vildfågel ända ut i vingspetsarna. Har alltid flugit dit jag vill. Priset har ibland varit tufft men jag har fortsatt. Jag går inte att tämja. De finns de som har försökt. Det blev kaos. De försökte kapa mina vingar. Ge mig nya. Tama vingar. Men det funkade inte. Fåglar flyger bara med egna vingar. Lånade låter sig inte flygas.

Jag minns när jag som barn en gång låg i sängen och skulle sova. Jag ritade mycket och var ganska duktig. I sängen låg jag ofta och ritade med fingret på väggen, låtsasritade. Jag gillade Carl Larsson och hade några tavlor av honom ovanför min säng.  Då tänkte jag att så där skulle man kunna måla. Men sen tänkte jag en gång till. Nej, så ska jag inte måla. Då kan jag bara bli en kopia på något som redan finns. Om Carl Larsson målade som någon annan skulle vi aldrig ha hans tavlor idag, tänkte jag, och det är bättre att vara ett lite sämre original och tillföra något nytt än en bra kopia på något som redan finns. Jag tänkte väldigt mycket som barn. Den här kvällens tankar kom att följa mig. Jag var 6-7 år någonting. De följer mig än. Egna vingar rules.

Mina vingar var svåra att styra och det tog många år innan jag lärde mig manuvrera dem och jag vet faktiskt inte om jag än idag kan flyga dem som jag vill. Nu har de flugit över hav och kontinenter, över berg och över öknar. De är inte så rastlösa längre. Men ibland behöver de fly. Fly. När livet blir för stort.

Som nu. Saknad gör så fruktansvärt ont. Saknad efter någon som jag vill vara med här och nu och resten av mitt liv. Hela mitt väsen skriker efter en enda minut tillsammans. Men det finns bara saknad. Värre än eld. I know, I’ve been around. Jag är duktig på att ta en stund i taget och att vara kvar i nuet, men när varje ögonblick rymmer ett helt universum måste jag vidare. Nätterna är värst och när kvällen närmar sig är det som att flyga rätt in i helvetet. Då kan jag inte vara kvar. Varken i nuet eller här. Måste bort. Fly.

Förr flydde jag ut i världen, till världsstäder, strosade runt på gatorna. Var bara 18 år första gången jag var efterlyst av Interpol. Jag var i London. Och Paris. Lite varstans. Den gången. Men den flykten fungerar inte längre. Gick utmed kanalerna i Paris för några veckor sedan. Hade ett ärende dit. Det fanns inte mindre smärta i Paris. Jag lever i en annan tid nu. Men flykten hittar nya vägar alldeles av sig själv. Flyger fram på vägarna på nätterna på ett sätt som ingen ska göra. Måste skärpa mig. Jag har lärt mig att saknad är fruktansvärt egoistisk.

Jag mediterar. Det är en oas. Och en flykt. Jag flyr till världsalltet. Eller livet. Eller Gud. Beroende på vilka termer man trivs med. Men nu klarar jag det inte. Jag bara rasar samman. Jag kan inte stanna i tystnaden när mitt inre skriker. Trots att här alldeles tyst. Kaos.

Grannen undrar fortfarande vad han ska ha till middag, i Rom hänger de fortfarande upp tvätten mellan husen och löven fortsätter falla från träden i Peking. Men innanför mina väggar har hela världsalltet stannat. Jag behöver tid. Ett helt universum med tid. Ett världsallt. Men vill inte vara kvar i tiden. Samtidigt som allt står still. Kaos. Och jag kan inte fly.