Rockar livet i Annelistyle.

Användarnamn: Anneli

2015-01-16

Expedition Cho Oyo 2015 – unikt erbjudande att följa med!

Följ med mig till mitt drömberg i Himalaya och upplev en expedition live på plats! Antingen kan du själv försöka dig på 8201 meter höga Cho Oyu eller så kan du hänga med till baslägret i Tibet – du reser med oss andra och tar del av våra förberedelser, du bor och äter med oss andra och är del av expeditionslivet!

UPPSKJUTET
tillsvidare pga jordbävningarna i Nepal och Himalya.

Häng med på min expedition! Yeahhh! Nu är det mesta klart om expeditionen i höst. För de som inte är redo för 8.000 meter så finns här ett unikt erbjudande att följa med till Nepal och Tibet och vara del av mitt äventyr live, se och uppleva värstingäventyr in real life, på plats och leva expeditionsliv i baslägret!

Expedition Cho OYU 8201 meter

Jag tänkte ju att jag ska upp på världens sjätte högsta berg Cho Oyu 8201 m och det svensk-nepalesiska företaget Hi On Life har fått förtroendet att ta hand om allt vad gäller tillstånd, transporter osv. Jag går ensam i min egen Annelistyle, men de ordnar en expedition samtidigt för de som vill ge Cho Oyu ett försök.

Färdigt paket, alla tillstånd, allt som ska fixas, transporter och hotell, och sherpas och syrgas om man vill ha det. Länk till detaljerad info finns längst ner på sidan om Cho Oyu. Jag fungerar inte som guide utan är fokuserad på min grej, men vi bor i samma basläger, äter i samma mässtält, vi är på berget samtidigt osv.

Exakt datum är inte klart men sikta på att vi startar från Kathmandu i slutet av augusti 2015.

Anneli Wester
Jag går solo, alpin stil och utan syrgas som vanligt.

Upplev expeditionsliv live på plats!

För de som är nyfikna att se och uppleva en expedition på nära håll, här har ni ett unikt tillfälle!! Det finns tre varianter på support-trekk, i olika antal dagar. Man är då med i samma gäng, man åker i samma bilar, man bor i samma tältläger, man äter i samma mässtält, man tja, man skattar samma skratt och gråter samma tårar. Ibland är det så vi har det.

Anneli WesterAnnelistyle rules i mitt liv, vilken style rules i ditt liv?

Acklimatisering

Tänk på att det behövs acklimatisering innan. Det erbjuds två olika turer. Anledningen att de inte ligger inbakade i programmet är för att en del är acklimatiserade från andra berg när de kommer och det finns dessutom två alternativ, den i Everstområdet är lite mer röra på sig, den i Annapurnaområdet är lite mindre röra på sig för de som vill spara på kroppen till 8000 m. Även den som är lite mer röra på sig är väldigt enkel hiking i ett område där barn och gamla också vandrar. Vi är precis före högsäsongen så det är inte mycket folk men lika enkelt.

Anledningen att den till Everestområdet är kortare är för att resan in och ut i Himalaya går fortare då vi flyger med egna helikoptrar direkt från Kathmandu in i Himalaya – vilket bara i sig är en helt crazy najs upplevelse!! Olala.

Anneli Wester
En liten prins som tittar förbi för att säga att han älskar mig!

Varför flyger vi inte med flygplanen och håller nere priserna? För att vi satsar på att vara i Tibet och på Cho Oyu när vädret är som bäst.

Monsunen kommer in över Nepal söderifrån i slutet av maj och börjar drar sig tillbaka igen i slutet av augusti. Bästa klättersäsongerna är på våren innan monsunen eller på hösten efter monsunen. För att kunna vara på berget när vädret är som bäst måste man börja acklimatisera sig när monsunen ännu inte helt dragit sig tillbaka. Flygplatsen i Lukla ligger extremt utsatt och det är ofta flygplanen inte kan lyfta eller landa pga. vädret och det är inte ovanligt att man får vänta flera dagar, ibland rent av i över en vecka. Det har vi inte råd med att riskera rent tidsmässigt så vi tar helikoptrar som har en bättre landningsplatå som inte är så utsatt och som klarar vädret bättre. Men det blir dyrare, japp.

Anneli Wester
Annelidarling, frågan är inte om det går utan hur behöver man göra om man ska göra det.

Jag själv kör på acklimatiseringen i Everestregionen med helikopter. Där är grönt och massa livsenergigrejs i kontrast till Tibet som sen blir kargt.

Makalöst vackert!

Resan i sig är ett äventyr, Nepal är grönt i början med terassodlingar och små byar, acklimatiserar man sig i Everestområdet är där också grönt, sen blir det mer och mer berg och sen när vi passerat gränsen och efter ett par dagar kommer upp på Tibetplatån är det mer kargt med gigantiska berg som väntar och till slut har vi flera av världens 8000-meterstoppar framför näsan. I baslägret är vi omgivna av berg och åter berg.

Nepal

Anneli Wester Broadpeak base camp Pakistan
Baslägerliv i Pakistan.

Kathmandu

Viktigt tips. Om ni vill se mer av Kathmandu så ta det efter turen. Luften i Kathmandu är oerhört svår eller vad man ska kalla det. Det är ytterst vanligt att man drar på sig en infektion i luftvägarna, nästan mer regel än undantag. Så ta er gärna tid att se Kathmandu, det är en unik stad, men gör det efteråt så ni inte sabbar er resa redan innan den har börjat.

Anneli Wester Kathmandu Nepal
Anneli Wester Katmandu Nepal
Anneli Wester Kopan Monasary Kathmandu Nepal

Jag själv planerar att stanna ett tag efteråt. Bl.a. är det planerat för en föreläsning i Kathmandu i samarbete med Nepal Hypnosis, förutsatt att jag är stark nog efter Cho Oyu, detsamma gäller att gå en fortsättningskurs i hypnos och kanske det blir en sväng till buddistcentret igen. Men allt sånt gör man alltså efteråt. Ja just det ja, Archana, hypnospolaren på hypnoscentret, hon är också duktig på healing så jag tänkte testa hur det påverkar läkningsprocessen efter Cho Oyu med healing och hypnos.

Anneli Wester Kopan Monastary Kathmandu Nepal

Hi On Life

Min polare Christina Sandström är svenska men bor i Nepal och är gift med expeditionsarrangören och guiden Saran Subba i Nepal, som har företaget Hi On Life. Det känns tryggt och bra med en kommunikation som man är van vid och Saran är van vid att prata med svenskar, hur vi menar osv. Saran är er expeditionsledare upp på Cho Oyu!

Det här är Saran. Lalala.

Saran Subba

När?

29 augusti ses vi i Kathmandu!

Priser

Här är en lathund på priser, mer info vad som ingår finns på deras hemsida. Priserna kan komma att justeras om priserna för tillstånden ändras eller annat som ligger utanför High On Life's kontroll.

Acklimatisation Trip Everest, 7 days

All service upp to ABC
Price: 8.700 USD

Cho Oyu Expedition Full Service:
Including oxygen, all logistic to the summit, food and fuel during the climb, 1 climbing sherpa per 2 climbers
Price: 16.750 USD

Support Trek 19 dagar:
5 nights hotel in Kathmandu
Car to Cho Oyu Base Camp and back.
Price: 3.500 USD

Full expedition feeling!
Price: 7.000 USD

Expeditionscoaching

För deltagare på resan erbjuder jag ett paket med expeditionscoaching med fokus på konkreta expeditionskunskaper som man ofta inte tänker på innan man får det uppmärksammat och hjälper dig också med mycket viktiga mentala bitar. De som har anlitat mig har ofta gått stora förberedande äventyrsutbildningar men säger att de här är en helt annan nivå. Coachingen sker av mig här hemma i Sverige, företrädesvis i Göteborg men det blir några tillfällen i Stockholm också.

Specialpris för medlemmar på den här expeditionen – fyra tillfällen om vardera två timmar för 4.900 kr. Mejla mig på liferules2012@gmail.com så bokar vi in en tid!

Expeditionscoachingen anpassas helt efter just dina behov men här är ett exempel på hur det kan se ut.

Drömmen

Jag ville upp på Cho Oyu redan för två år sedan. Vart tog allt vägen?

Jag började skriva på en bok om min bakgrund. Jag trodde jag var klar med allt det gamla. Olala. Herregud vad fel jag hade och herregud vad det slog knockout på hela livet. Jag fick lägga allt åt sidan och bara jobba med mig själv. Jag vägrade att ge upp det, jag ville inte fuska och ta mig runt det, jag ville igenom. Så jag fortsatte. Ner i avgrunden. Igenom allt. Rensa och programmera om. Släppa allt. Fritt fall. Ner i skiten. Om och om igen. Det gick. Det tog två år. Här är jag idag. På andra sidan. Det största äventyr jag någonsin gjort. Starkare, helare och gladare än någonsin. Mitt grundmode av rastlöshet har bytts till ett grundmode av stillhet. Jag litar på både livet och mänskligheten. Livet känns lent och snällt.

Och Cho Oyu står kvar. Har väntat på mig. Okej älskade Cho Oyu, nu är jag redo. Och älskade Cho Oyu, jag ber, var mig nådig. Amen.

Anneli Wester

Läs mer om Cho Oyu-expeditionen, hänga-med-trekken här!

F Ö R E L Ä S N I N G
Yeah! Jag föreläser i Göteborg 24 februari!
Läs mer här!

Här har ni min engelska facebooksida, crazy 173.000 följare!!
Här är min privata svenska facebook, mest uppdateringar här!

För er som undrar vem jag är, här är en fantastiskt välskriven artikel om min bakgrund i det ansedda Magasinet Filter. Jag måste varna, det är väldigt starkt.

2016-06-08

SYRIA will rise again! Del 3

Anneli Wester åker tillbaka syriska gränsen för att hjälpa till med de syriska flyktingarna.

Gömde ju alldeles bort att göra klart det här! Här kommer del 3 från syriska gränsen tidigare i år. Skulle åkt dit igen häromveckan, biljett var köpt och allt, men var tvungen att ställa in. Nästa vecka blir det en sväng tillbaka till Nepal. Men här är tredje del en av resan till syriska gränsen tidigare i år. Jag är i Reyhanli precis vid syriska gränsen, vid den gränsövergång där flest flyktingar lämnat Syrien.

Jag gör som de andra delarna, lägger in mina Facebookinlägg och bilder. Välkomna att följa mig där, länk längst ner i inlägget. Det är lite mer live-känsla och väldigt mycket mer respons och liv där.

Här är del 1 och här del 2 för er som vill ta det från början.

2016-02-02

SYRIA will rise again! Del 2

Den turk-syriska gränsstationen precis utanför stan är om jag förstått det rätt den gränsstation där flest flyktingar tagit sig ut ur Syrien. De flesta tar sig vidare. En del stannar här. Startar ett nytt liv.

2016-01-16

SYRIA will rise again! Del 1

Anneli Wester åker tillbaka syriska gränsen och bloggar på plats!

Packar. Minipackning. Det blev inte ens 5 kilo. Och hälften behöver jag egentligen inte. Funderar på att köra micropackning och slänga ut den halvan.