Blogginlägg

Sida: Första Föreg. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 146 Nästa Sista

Ljusare dagar i norr.

Nu börjar ljuset komma åter. Man märker att dagarna blir längre. Hundarna har fått vila ett par dagar men till helgen bär det åter ut på tur för dem. Tog för ett par dagar sedan en 7 mil lång tur upp ... Läs mer..

Ågelsjön i vinterskrud

Det är något speciellt att gå på is. Och det är inte varje år som man kan vandra på isen i mars. Igår, lördag, vandrade vi runt vandrings- och klätterparadiset Ågelsjön, runt sjön fast på isen. Och ... Läs mer..

Födelsedag på Kuglhorn

Fler bilder finns på http://outdoorsouls.se/blog/ 26 Februari, ett datum som för oss båda innebär något speciellt eftersom det är VÅR födelsedag. Den här gången var det den 25:e respektive 26:e ... Läs mer..

Kvinnlig äventyrs inspiration

De sista sidorna av den 364 sidor innehållsrika ”Space below my feet” (1961) är till ända och jag kan inte sluta fascineras av denna fantastiska kvinna bakom boken, Gwen Moffat, en av världens första ... Läs mer.. 2

En natt i vindskydd

Så tycks även Lund ha fått en smula vinter. Det har varit dåligt med det tidigare. Så sent som igår var det barmark så långt ögat nådde. Den lilla snö som kom för länge sedan var borta och nästan ... Läs mer.. 8

Paddling på Nittälven

Kristi Himmelfärdshelgen för några år sedan paddlade jag Nittälven vilken är den bästa paddelleden jag hittills paddlat trots många hinder längs vägen som nedfallna träd, vass och ris. Under färden ... Läs mer.. 4

Turskidor i Stockholm och på fjället

Jag har åkt väldigt mycket turskidor både i Stockholm och på fjället. Det går faktiskt lika bra att åka skidor i skogarna här i Stockholm där jag bor som ute på fjället. Det är bara den egna ... Läs mer..

En tur på fem mil med hundspann.

Tog en dagstur upp på lågfjällsplatån med hundarna. Nu börjar jag köra hundarna västerut så de blir vana vid vägen även om det blåst lite. Här gäller det att följa kryssen. Under snön finns en botten ... Läs mer.. 1

Stetind the movie

Läs mer om besöket i tidigare inlägg!  https://vimeo.com/255766359 Läs mer..

Stetind - Ett vinterbesök

Ännu en dag, och ännu en gång där målet med dagen framförallt är att komma hem, men där sekundära förhoppningen är att stå på vårt favoritberg Stetind. Denna gången ett vinterbesök, som vi gjort ... Läs mer..

Vintertur i sagolikt ljus

Jag har längtat ut i naturen  och idag blev det äntligen av. En dagstur i Glotternskogarna! Och vilken dag det blev! Det var ca -5 grader kallt, himlen var ibland alldeles blå och ibland alldeles vit ... Läs mer.. 3

Vandring i Chamonix - Lac Blanc

Här kommer lite bilder från en vandring som jag gjort i Chamonix. Jag har vandrad väldigt mycket i alperna och verkligen älskar den dramatiska naturen. Vandringen håller sig runt 2400 möh och är ... Läs mer..

Snö Snö Snö

Nu är det tungt före! Som tur är har det blåst en del och min förhoppning ä att snö ytan uppe till fjälls hårdnar åt en del. Men det kommer hela tiden med nysnö. Så mycket puder har vi nog aldrig ... Läs mer..

Vandring i Tyresta Nationalpark

Jag har vandrat alla vandringsleder som finns i Tyresta Nationalpark och håller för fullt på och uppdaterar min hemsida med alla vandringsleder. Starten vid parkeringen i Åva...... Tyresta ... Läs mer..

Är du intresserad av långfärdsskridskor?

Jag har skrivit en blogg om när jag, sambo, min dotter och mina bonusar åkte långfärdsskridskor på "vår sjö" Norrviken i Sollentuna. Norrviken är känt för sin skridsko is och här finns också ... Läs mer..

Att bygga sin egen pilbåge - Äventyr med barn

Att göra en egen pilbåge är spännande och roligt. Sixten 9 år (2018) hade aldrig tidigare byggt sin egen pilbåge så då tyckte jag det var på tiden att han fick lära sig lite enkelt hur man kan ... Läs mer..

Spansdalen

Medan vi för tillfället är strandade hemma i Abisko då bilen valt att strejka i de stränga minusgraderna passar vi på att skriva lite om isklättermeckat Spansdalen. Bilderna är från en ledig dag i ... Läs mer..

Kallt och mycket snö.

Det har kommit en hel del snö sista veckan. Måste kämpa för att hålla slädhunds spåren öppna. Hundarna behöver komma ut och träna. Ska sanningen fram så behöver jag själv komma ut! Man blir lite ... Läs mer..

Vandring i Ronane Nationalpark i Norge - Serie med tips på vandringar i norge

Nytt år och nya vandringsplaner?! Varför åka till södra Europa när vi har vårt grannland Norge så nära och som är fyllt med dramatiska vandring och natur. Jag kör ju en serie med tips på vandringar ... Läs mer..

Båtluffarlederna i Stockholmskärgård - serie med tips på vandringsleder i Stockholm

Dagens vandringstips i Stockholm är en av båtluffarlederna som finns i Stockholmsskärgård. Båtluffarleden Finnhamn till Ingarö är en jätte fin vandringsled som man lätt hinner med på en dagsvandring ... Läs mer..

Första utenatten

Då var äntligen den första utenatten på 2018 avklarad. Jippie! Och första gången jag sov ute mitt på vintern också! Jag försökte få med mig någon kompis igår kväll och vi pratade lite om att åka upp ... Läs mer.. 2

Gröna Spåret 11 km - serie med tips på vandringsleder i Stockholm

Dagens tips på vandringsled i Stockholm är Gröna Spåret, 11 km, som går genom Nackareservatet. Jag började med att parkera bilen vid Hellasgården och tog sedan SL buss/spårvagn till Erstaviksbadet ... Läs mer..

Inställd utenatt

Idag hade jag tänkt göra min första utenatt men efter att ha uppdaterat mig på vädret nu framåt lunch så kommer jag att ställa in utenatten.  Det kommer inte att bli så kallt inatt, max några ... Läs mer.. 2

Packat inför utenatten och söt värmeflaska

Imorgon tänkte jag göra årets första utenatt. Idag har jag förberett och packat. Jag tänkte sätta upp tältet imorgon när jag kommer hem vid fyra, medan det fortfarande är relativt ljust, och nu är ... Läs mer.. 4

Mørketid

Nu lyser solen för första gången på de omkringliggande bergstopparna, det betyder att "MØRKETIDEN" härmed är över. Vi vill fira ljusets återkomst med att visa vilka ljusglimtar man kan ha även i de ... Läs mer..

Visste du att Upplandsleden startar i Stockholm? - Tipps på vandringar i Stockholm

Här kommer ännu ett tips på vandringsleder i Stockholm Visste du att Upplandsleden startar redan i Stockholm? Första etappen har start vid pendeln i Barkarby. Jag har vandrat hela från Barkarby i ... Läs mer..

Planering

Planeringsfreak som jag är så gör jag upp en planering inför Minst en utenatt i månaden. Tolv månader, tolv utenätter  och tolv platser.  Jag har tittat igenom mina gamla bilder och visst blir man ... Läs mer.. 2