Blogginlägg

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 158 Nästa Sista
Hans Fowelin

Tåget från fjällen - ett alldeles eget äventyr

När jag läst om äldre tiders fjällturer har jag ofta imponerats av hur mycket tid och besvär deltagarna var tvungna att lägga ner på själva transporten till fjällvärlden. Vi behöver inte backa ... Läs mer.. 1
Karolina Pettersson

Klappa på en glaciär!

Efter förra årets pappavandring så hade jag och barnen planer på att göra en mer friluftsmässig fjällvandring, frågan var bara var och hur. Tältat i fjällen hade vi gjort ett par gånger, bland annat ... Läs mer.. 1

Pappavandring 2021

Först av allt vill jag bara skriva att jag älskar min man, denna underbara karl och fantastiska pappa! Kanske älskar jag honom ännu mer för att vi inte har samma intressen. Jag är fjällfrälst, han är ... Läs mer.. 6

Tvätta strumpor vid Rovdjurstorget

Tvätta strumpor vid Rovdjurstorget. Sådant där som man gör. Jag har 1500 bilder att gå igenom och av alla är det denna enkla som jag inte kan släppa. I was there. För en vecka sedan. I hjärtat av ... Läs mer.. 4

Färöarna Del III: våra tips

Utsikt mot Koltur Blå timmen Natten hade varit mild och öm. Tog ett snabbt beslut. Från Thorshavn, scenic route, väg 50.   Högre upp på fjället. Snöpinnar och skylt som varnar för oplogad vinterväg. ... Läs mer.. 1

Färöarna Del II: The Bucket list

Lunnefåglar på Mykines The town at the edge of the world - Sjömännen som seglade mot Thorshavn, kallade klippväggarna för världens ände. Thorshavn, stadsparken Thorshavn, regeringskvarteren, ... Läs mer.. 2

Färöarna Del I:

50 nyanser av dimma - Stannade till för att rätta till kläderna. Plötsligt kom dimman och vandringsleden försvann. Ropade efter mina kompisar, men rösten ekade tomt mellan bergväggarna. Snubblar över ... Läs mer.. 2
Roger Petersson

Syrrans trädgård

"Hen måste lära sig krypa innan hen kan gå. Och gå innan hen kan springa." Efter mycket googlande och research om utrustning och packning fyllde vi våra ryggsäckar för den första turen – syrrans ... Läs mer..

Inspiratör Pål Davidsson

-"Kan du tänka dig att sova i tält de två första nätterna?" Några veckor innan den årliga fiskeresan till Norge får jag samtalet och frågan från min vän och "researrangör" Pål Davidsson. I vanliga ... Läs mer..

Dramatisk evakuering

Det har gått sex veckor nu, återhämtat mig till 80%. En av mina kortare succéer....Läs här https://explorersweb.com/mikael-strandberg-concussion-greenland-2022/, här mina reflektioner (på engelska) ... Läs mer.. 1
Hanna K E Johansson

Fjällvandring: Bara 9% risk för moln! Välkommen till solen!

Jag drog mitt strå till stacken och skrev om fjällvandring i solsken. En lite tillspetsad berättelse, men sådär som det faktiskt ofta skildras och som får folk att helt felvärdera vad det handlar ... Läs mer.. 2
Hans Fowelin

Mer om det bortglömda i Sarek

Här går sökandet efter bortglömda Hambergspår vidare, i området kring Bårdde. Detta är alltså en fortsättning på bloggartikeln den 15 mars – Att söka efter något (nästan) bortglömt i Sarek. Upprymd ... Läs mer.. 3

En gå tur langs kysten

-Från Cphgn till Helsingör  En kontingent från Skåne vandring comunity och friluftssinglar deltog på, En gå tur langs kysten. Arrangemanget är en vandring från Köpenhamn centrum till Helsingör. En ... Läs mer..

Bornholm- Kyststien. The ultimate guide.

- Bara leenden på solskensön Östersjöns Mallorca är bäst nu på våren och försommaren. Varmt men inte för kvavt och få turister. Dessutom tar överfarten knappt två timmar från Ystad till Rönne. ... Läs mer.. 1

Bornholm- rundvandring

- Solskensöns mörka historia  - Bornholmsborna såg med förvåning när stridsflygplanen närmade sig ön. Förvåningen övergick i skräck när de insåg att flygplanen släppte bombmattor. På några minuter ... Läs mer.. 2
Håkan Friberg

Ännu ett vindskydd nerbrunnet i Örebro län!

Följande text är kopierad från Nerikes Allehanda 28 maj 2022 På fredagsmorgonen var det bara aska kvar av den nya tillgänglighetsanpassade rastplatsen vid Södra Brunnsjön utanför Lindesberg. NYA ... Läs mer.. 5

Dörrvind eller charterinvasion coronasommaren 2020, del 3

Att fjällvandra är så underbart. Det är varmt och gott om fjärilar och blommor. Man går med lätta steg, lätt ett par mil om dagen. När det är dags att äta sätter man sig bara ner någonstans i något ... Läs mer.. 2

Dörrvind eller charterinvasion coronasommaren 2020, del 2

I Lillådörren, vy mot nordväst. Planen dag 2 var att fortsätta jämnt på 1200 meter, hela vägen genom Lillådörren fram till Trondfjällen, runda Saalvantjahke och ta mig ner i Vuejniendurrie via passet ... Läs mer.. 4
Mikael Strandberg

Grönland från väst till öst, förberedelserna (på engelska)

PS. Ursäkta att jag skriver på engelska, men jag hinner inte annat! Preparing for an Expedition is a full time job. Sure I have done for many years. Like 35 years. It helps, but I still want to feel ... Läs mer..

Expeditions musik

11 days before the Greenland Team leaves for Kangerlussuaq. And the start of the Greenland Icecap Crossing. Just back from Mongolia, jetlagged, nurturing bodily issues and getting the final details ... Läs mer..
Mikael Strandberg

Expedition Defender X. Yttre Mongoliet.

Yttre Mongoliet.   Jag är tillbaka i Malmö nu efter två veckor på denna fantastiska plats. Bättre än jag hade förväntat mig. Storslagna öppna ytor, fortfarande en förhållandevis nomadiserad och ... Läs mer..
Jakob Örnmalm

Sovsäck för vandring - Komplett guide

Ny video med tillhörande artikel från ÖrnMalm: SOVSÄCK FÖR VANDRING - Komplett guide https://ornmalm.com/sovsack-vandring/ Hej på dig, bäste friluftsfanatiker! ÖrnMalm här! Mitt mål är att erbjuda ... Läs mer.. 1

Platsen som ligger längst bort – om Sveriges otillgänglighetspol

Det blir nu ett avbrott i redogörelsen för Hambergs bortglömda instrumentplatser. Istället lyfter jag en fråga som vandrare i Badjelánnda ibland funderar på: Vad menas med att en plats är den allra ... Läs mer.. 18

Att söka efter något (nästan) bortglömt i Sarek

I slutet på förra bloggavsnittet höll jag på med att ställa om från vandring till röseundersökning. Röset stod uppe på kanten av Sähkoknuohkke strax söder om Pårtemassivet. Jag hade fotograferat ... Läs mer.. 6

Vittsjö - Sova under Karlavagnen

Gustaf II Adolf var på plundringståg i trakterna av Vittsjö. Uppretade ortsbor tillsammans med snapphanar jagade ut kungen på Vittsjön. - Plötsligt brast isen för monarken. Det iskalla vattnet ... Läs mer.. 1
Björn Andersson

Om att använda koordinater i ”minkarta” på Lantmäteriet

Se till att följa reglerna för hur ”minkarta” får användas - https://www.utsidan.se/blogs/bees/om-att-publicera-kartor-pa-utsidan.htm I ”min karta” kan du ange koordinater för att ange din plats. Gå ... Läs mer..

Göingeåsen - Bland Snapphanar och krokodiler

Hovdala slott, Porttornet. Den enda del av slottet som undgick snapphanarna. - Lågorna syntes vida omkring i den ljumma augustinatten 1678. Det var Hovdala slott som eldhärjades av de beryktade ... Läs mer.. 3
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 158 Nästa Sista

Blogga på Utsidan!

På Utsidan kan du lätt skapa en egen blogg för att dela med dig av ditt friluftsliv och annat till Utsidans alla läsare.

Skapa din egen blogg här

Populära etiketter

Bloggar

Elvah Fjällvandrare

Fjällvandringsplaner, fjällvandringsminnen, fjällvandringsprylar* (*garanterat sponsorfritt fjällvandringsnörderi)

Var dags äventyr

Tänk om varje dag kunde ses som ett äventyr. Jag är övertygad om att det kan vara så om man bara kan se äventyret i det lilla. Äventyr måste inte ...

Fowwes blogg

Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.