Skriver om allt som jag gör och möter i vår natur

Fågelintresserad naturmänniska. Tack vare min familj så blir det alltid några längre utflykter varje år också. För det mesta blir det en tur med havskajak runt kristihimmelsfärd varje år. En fjällvandring per år är numera också obligatorisk.
Har på senare tid börjat fotografera allt mera. Än så länge på ett tidigt nybörjarstadium med fotograferingen, men blir bättre allt efter att tiden går.

Skulle ni vilja titta på lite bilder jag tar så är ni välkomna att titta in på min hemsida: www.magnusfriberg.com

Användarnamn: -friberg-

Intressen: Fågelskådning, Fiske, Vandring, Paddling, Foto, sport o då framför allt fotboll.

Bland lappugglor i Västmanland

Som säkert många här känner till så finns det ett "hemligt" par med lappugglor i närheten av Västerås. Av någon anledning så har jag inte fått för mig att åka dit förens i år. Har varit där två gånger nu med kort mellanrum, och vilka upplevelser! Att stå bara någon meter ifrån ett så ståtligt o mytomspunnet djur är mäktigt. Nästan ännu mäktigare blir det när man märker att de fullständigt skiter i att man står där o njuter av dom och fotograferar. Känns inte riktigt verkligt när man håller kameran 1-2 meter ifrån en fågel och den inte ens besvärar sig med att kolla på en. Först när man råkar knäcka någon gren så besvärar de sig att vrida på huvudet o spana in vad man är för filur som står där. Men intresset svalnar fort och snart vänder de bort huvudet och somnar eller spanar sork.

Kan inte låta bli att dela med mig utav ett gäng bilder från dessa fantastiska händelser, enjoy!

Dag 5 Trepassleden, V.Bossosglaciären och Moarhmmamassivet

Vilken dag!

Klockan 03 inatt kom regnet med besked, men precis som vanligt så upphörde det vid klockan 08 ungefär. När vi kikade ut genom tältet låg molnen lågt och dimman kom och gick.
Utsikten från kvällen innan såg man inte mycket av

Bland berguvar i närke.

I Närke är vi lyckligt lottade med tre häckande par berguvar. Ett av dessa par har jag varit o hälsat på ganska många gånger detta år. Det är alltid en lika mäktig upplevelse att gå runt o leta efter dom o plötsligt upptäcka att man inte sett den jättefågel som sitter på en gren bara några meter ovanför ens huvud. I år lyckandes just det här paret producera en flygg unge. Alltid glädjande att se att dom lyckas även om det bara är en krabat som lyckas lämna boet.
Årets unge

Exakt lokal för något utav berguvsparen vill jag inte avslöja då deras ägg och ungar är hett eftertraktade bland vissa puckon. Men ett tips om man är från Närke o vill se eller höra berguv är att följa med på någon utav dom uggleutflykter som NOF (Närkes ornitologiska förening) anordnar varje år i februari mars någon gång. På dom utflykterna kan man även ha turen att få träffa på den för Närke ovanliga slagugglan. Mer exakta tidpunkter kan man hitta på www.nofnet.se

Dag 4 Trepassleden, V.Bossosglaciären och Moarhmmamassivet

Precis som vanligt så vaknade vi av att regnet föll mot tältduken och precis som vanligt sprack molnen upp precis när vi skulle ge oss iväg.
Vackert väder på morgonen

I den galna tjäderns skog

Fick för ca ett halvårsen ett telefonsamtal med information om vart det skulle uppehålla sig en spelgalen tjäder. Det är något jag eftersökt och velat träffa på länge.

Tyvärr måste alla spelgalna tuppar här i närke hållas hemliga. Detta på grund utav att det för några år sedan fanns en galen tjäder som man gick ut med och berättade vart den fanns, det ledde till att någon blev attakerad och rädd för den så dom ringde polisen som valde att avliva denna nu allt mer sällsynta fågel.