Bloggar > Magnus Friberg

Magnus Friberg

Skriver om allt som jag gör och möter i vår natur

Dag 2 Trepassleden, V.Bossosglaciären och Moarhmmamassivet Placerad på karta

Vaknade flera gånger under natten av att regnet slog mot tältduken, förväntade mig helt klart en dags vandring i ruskväder. Men tänk så underbart fel man kan ha. När vi vaknade klockan nio så var det uppehåll och bara ett lätt molntäcke med små blåa fällt här och där, perfekt vandringsväder. Vi bröt upp och kom iväg strax före halv elva. Det dröjde inte länge förräns molntäcket skingrats helt och vi hade blå himmel med bara enstaka molntussar.

En mkt orädd fjällpipare som vi stötte på på morgonen.

Första biten på dagens vandring var mycket lättgången och vi gick utan någon direkt paus de första 6 km till renvaktarstugan på gränsen mellan Darfaláhku och Čievrraláhku där vi åt lunch. Tog sedan sikte på att ta oss över mot Tarfala mellan Darfalćorru och Darfalčohkka.

Matlagning vid lunch nr 2

Vandring på skrå i mjuk snö.

Trots att vi tog ytterligare lite lunch precis innan stigningen så visade den sig bli riktigt krävande. Fick gå på skrå i den mjuka snön länge innan vi nådde toppen och möttes utav den underbart majestätiska utsikten över Kebnekaises nord och sydtopp samt det otroligt vackra berget Gaskkasbákti i strålande solsken. Måste vara den vackraste och mäktigaste utsikt jag stött på i den svenska fjällvärlden.

Otroligt vackra Gaskkasbákti

Tältplatsen nere i Tarfala

Vi tog oss sedan ner och slog läger precis norr om Tarfalaforskningsstation. Där slog vi snabbt upp tältet och tillagade middag för att så snabbt som möjligt vandra ner ca två och en halv km till glaciärgrotta vi fått tips om. Trots att den vandringen gjordes utan packning blev det ganska krävande på stela och möra ben. Väl nere vid grottan möttes vi av en snövägg, så det var tyvärr bara att vända hemåt igen. Är dock glad att vi gjorde utflykten ikväll, annars hade vi gjort den imorgon bitti och inlett dag 3 med en besvikelse. Detta har trots den avslutande fadäsen varit en helt underbar dag. Imorgon väntar en ganska kort men fysiskt påfrestande vandring över de första två passen i Trepassleden.

Ett självporträtt taget under kvällsutflykten

Postat 2008-07-31 22:37 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Dag 1 Trepassleden, V.Bossosglaciären och Moarhmmamassivet Placerad på karta

Efter 21h tåg och bussresande så var vi äntligen framme i Nikkaloukta och kunde börja vår vandring. Under hela resan hade det inte fallit en droppe regn vad vi sett, men efter bara dryga kilometerns vandring så var regnkläderna tvugna att åka på för första gången. En bit in i björkskogen på väg uppför öster om Gármasbákti så upphörde regnet. Då kom istället MYGGEN! Syns alla myggen?
Syns alla myggen?

Det var tur att regnkläderna var på för dom behövdes verkligen som skydd mot dessa blodtörstiga små kryp. Vi kom bara 6-7km(vi började gå först vid 17:00) innan vi valde att slå läger. Orken fanns inte riktigt för att ta sig längre, plus att klockan började bli ganska mycket. Lägerplatsen blev vid dom första sjörna man möter på väg upp på Cievrračohkka.

När vi slog läger idag sa jag:

-Det här är nog den knöligaste tältplats jag haft i fjällen.

Pappa (Majjen) sa:

-Det här är nog den finaste tältplatsen vi kommer ha.

Imorgon satsar vi på att nå fram till Tarfala och slå läger där innan vi ger oss in på Trepassleden i övermorgon.Tältplatsen