Skriver om allt som jag gör och möter i vår natur

Fågelintresserad naturmänniska. Tack vare min familj så blir det alltid några längre utflykter varje år också. För det mesta blir det en tur med havskajak runt kristihimmelsfärd varje år. En fjällvandring per år är numera också obligatorisk.
Har på senare tid börjat fotografera allt mera. Än så länge på ett tidigt nybörjarstadium med fotograferingen, men blir bättre allt efter att tiden går.

Skulle ni vilja titta på lite bilder jag tar så är ni välkomna att titta in på min hemsida: www.magnusfriberg.com

Användarnamn: -friberg-

Intressen: Fågelskådning, Fiske, Vandring, Paddling, Foto, sport o då framför allt fotboll.

2008-08-10

Dag 5 Trepassleden, V.Bossosglaciären och Moarhmmamassivet

Vilken dag!

Klockan 03 inatt kom regnet med besked, men precis som vanligt så upphörde det vid klockan 08 ungefär. När vi kikade ut genom tältet låg molnen lågt och dimman kom och gick.
Utsikten från kvällen innan såg man inte mycket av

Där uppe i dimman gömmer sig glaciären

Vi bestämde oss ändå(envisa som vi båda är) för att ta oss upp till V. Bossusglaciären. På vägen upp kom regnet tillbaka och väl uppe på toppen så vällde dimman in och vi såg inte ett dugg men på bara 5 minuter så var dimman dock bortblåst.
Trött fader på vägen upp till glaciären  ("ta en bild så det syns hur jävla slut jag är")

Uppe på glaciären låg en vacker liten sjö utav smältvatten

Det visade sig då mycket riktigt vara för mycket snö på glaciären. Vår envishet om att komma över gjorde att vi vägrade ge upp. Vi fick då för oss att försöka se om vi skulle kunna gå på skrå längs den branta toppen 1792 öster om glaciären. Med lite Fribergsk envishet och risktagande så gick det! Det är dock inget jag skulle få för mig att rekommendera andra att göra.
Härliga vidder i Bossusvággi

Bossusvággi var till en början inget annat än en ända sörja med glaciärslam. Längre ner så öppnade sig dock underbara stora gräsplatåer där ett helt regemente skulle kunna hitta fina tältplatser. Samtidigt som vi nådde dessa gräsplatåer så kom det fina vädret, mycket blått och få moln. Vi tog oss nu på lätta kliv(första gången sen dag 1 som vi haft något annat än sten och snö under sulorna) ned mot Alisvaggi, vi valde dock att hålla oss ganska högt upp i och med att vi hade som mål för dagen att ta oss in i Unna Visttasvággi och slå läger där.
Stjärnbräcka

Pappa fotograferar blommor

Men vi nöjde oss inte med det utan knatade fram till den underbart fina Unna Visttasjávri. Den var verkligen som en spegelbild av sin omgivning.
Unna Visttasjávri

Vi fortsatte sedan vidare förbi sjön och valde att slå läger en dryg km sydost.
Utsikt från dagens tältplats, Påssustjåkka

Detta har varit en fantastisk dag med underbart väder och fina vyer. Bäst av allt är dock att vi nu lyckats med att klara två av tre mål med denna vandring, Trepassleden och V.bossusglaciären. Nu väntar bara en toppvandring på Mårmamassivet. Tänk om vi skulle lyckas med tre av tre! Vi var båda innan vandringen övertygade om att detta inte skulle vara möjligt, men nu ser det helt plötsligt fullt realistiskt ut!

Imorgon väntar en lätt vandring upp till och in i Måskomårma.

2008-08-11 00:24   Wolf25
Väntar med spänning på fortsättningen.

2008-08-11 14:47   BrittMarie
Nu har även jag hunnit läsa ifatt (kom hem igår) och väntar som alla andra ivrigt på fortsättningen!
Fina bilder!

2008-08-11 17:32   -friberg-
Tack så mycket!

2008-08-11 21:21   Håkan Friberg
"Nu väntar bara en toppvandring på Mårmamassivet."
BARA???!!!

"Imorgon väntar en lätt vandring upp till och in i Måskomårma."
INGEN dagsvandring var LÄTT. De varierade från jobbiga till idiotjobbiga. Jag undrar verkligen hur många höjdmeter vi tog oss upp - och ner.

2008-08-12 05:58   -friberg-
Pappa: haha.. ok, bara var fel utryck., endast hade nog varit bättre=)
Kommande dag var i alla fall lättare än dom tidigare dagarna;)

2008-11-09

Uggleinvasion

Just nu råder det uggleinvasion i mellersta och södra Sverige. Det nästan svärmar utav ugglor utav alla sorter. I Örebro har vi under dom två senaste veckorna haft besök utav både lappuggla och slaguggla mitt inne i stan!

Tänkte här dela med mig lite bildmässigt utav den slaguggla som bestämde sig för att slå sig till ro vid universitetssjukhuset i Örebro under några dagar i början på veckan. Den fick stor uppmärksamhet där den satt. Väldigt många människor anslöt sig nyfiket till folksamlingen för att beskåda denna skönhet.

2008-11-04

Min vän sparvugglan

Har under den senaste veckan stiftat riktigt nära bekantskap med en sparvuggla i Närkes sydvästra delar. Eller en förresten, vid ett tillfälle hade jag hela tre stycken på samma plats. Men det är framförallt en individ som alltid är lika nyfiken. Varje gång jag kommer dit kliver jag ur bilen och visslar några gånger och varje gång kommer den lille krabaten flygande över hygget och slår sig ner alldeles intill där jag står. Väl där tar den sedan inte speciellt stor notis av mig utan sitter mest o har det skönt i solen eller spanar efter gnagare och småfåglar. Så jag kan utan problem ställa mig alldeles intill den och ta lite bilder utan att den bryr sig. Det är lika härligt varje gång att få vara så nära denna lilla snygging. Lägger upp en rad bilder här så ni får beskåda skönheten och bli lite avundsjuka;)

2008-10-30

Den sällskapliga jordugglan

När jag tog min dagliga tur i Kvismaren för ett par veckor sedan så stötte jag på något mycket trevligt. Precis brevid vägen jag kom åkande på så satt det en jorduggla och tittade på mig. Jag åkte fram 20-30m och parkerade och smög ur bilen för att kunna ta lite kort, sammarbetsvilligt satt den kvar och bara tittade på mig. Normalt brukar jordugglor man stöter på här i trakterna vara väldigt skygga så det var riktigt härligt att stå och kunna ta sådana "närbilder". Hur som helst så tog jag mig närmare o närmare för att se hur nära jag fick komma. Det slutade med att jag stod på mindre än 10m avstånd från ugglan och fotograferade. Det var en så kallad "porr-obs", bättre än så blir det inte.

Finns ett par alternativ till varför den var så orädd, antingen var den så trött för att den flugit långt under natten och därför inte hade ork eller brydde sig om att ödsla energi på att flyga därifrån. Det andra alternativet är att det var en ung jorduggla långt uppifrån norr som varken sett människor eller bilar tidigare och helt enkelt inte hade vett nog att flyga därifrån. Den visade sig i alla fall vara frisk då den flög och jagade en sväng efter några timmar.