Skriver om allt som jag gör och möter i vår natur

Fågelintresserad naturmänniska. Tack vare min familj så blir det alltid några längre utflykter varje år också. För det mesta blir det en tur med havskajak runt kristihimmelsfärd varje år. En fjällvandring per år är numera också obligatorisk.
Har på senare tid börjat fotografera allt mera. Än så länge på ett tidigt nybörjarstadium med fotograferingen, men blir bättre allt efter att tiden går.

Skulle ni vilja titta på lite bilder jag tar så är ni välkomna att titta in på min hemsida: www.magnusfriberg.com

Användarnamn: -friberg-

Intressen: Fågelskådning, Fiske, Vandring, Paddling, Foto, sport o då framför allt fotboll.

Dag 3 Trepassleden, V.Bossosglaciären och Moarhmmamassivet

Vaknade vid nio på morgonen av att regnet stilla föll mot tältduken. När vi kikade ut så låg molnen lågt och den vackra utsikten från kvällen innan var som bortblåst.
Låga moln på morgonen

Efter att legat och slöat i en halvtimma så dök plötsligt en ljusglimt i molntäcket upp längre ner i dalen. Vi började packa ihop och innan vi var klara så hade vi kanonväder igen med ungefär lika mycket moln som blått på himlen.
Ser ut som om vi skulle få fint väder uppför fösta passet

Precis när vi börjat vår stigning upp för det första passet i Trepassleden mellan Gaskkasbákti och Goebmebákti så vände vinden och regnet kom tillbaka. Det blev en tung stigning med piskande regn/hagel i ansiktet och ganska trötta ben att gå på. Väl uppe på passet så slutade det regna och det fina vädret kom åter. Efter det så växlades det hela tiden om vartannat med sol och duggregn.
Utsikt ner mot Kuopervagge

Kartstudier vid lunchrasten

Lunch intogs vid norra sidan utav Kuoperjavrrit i Kuopervagge. Efter lunchen så väntade andra passet i Trepassleden vilket vi trodde skulle bli riktigt tungt med tanke på hur möra vi var i det första. Men tji fick vi, orken hade kommit åter och vi tog oss ganska smärtfritt (enda smärtan uppkom då jag tappade fotfästet på hala stenar, kom dock undan med små skrapsår på handleden) upp för passagen mellan topparna 1780 och 1709 på Tuolpanjunnjetjåkka.
Terrängbild på pass två

Pappa på toppen av andra passet

Nu har vi slagit läger i Kaskasvagge på en helt underbar(!) tältplats. Vi han inte mer än att få upp och få in alla våra saker i tältet innan det kom ett kort men intensivt oväder, perfekt timing!
Tältplatsen

Oväder

Imorgon väntar självklart sista passet i Trepassleden och sen får vi se hur långt vi tar oss efter det.

2008-08-04 13:38   Staffan Andersson
Trevlig läsning och fina bilder.

2008-08-04 14:14   Öhrnell
Vädrets makter verkar gilla er, med tanke på att ni fick uppehåll när ni ska pyssla med lägret. Magnifik bild på ovädret!

2008-08-04 14:46   brigas
Fader Majjen ser mycket nöjd ut på bilden.Är det de väl tajmade väder/tält-tiderna eller bara det fina ländskapet?

2008-08-04 14:48   -friberg-
Britt: Det är nog en kombination utav allting. Hela vandringen var munter=)

Ulrika: Verkligen.. vi hade verkligen maximal tur med vädret.

Staffan: tack så mkt!

2008-08-07 14:52   Håkan Friberg
Uppe på första passet var jag säker på att inte klara resten... Därav den glada minen uppe på pass 2.

2008-08-10 11:14   ninapenda
helt helt...underbart...verkligen!
kram om du vill från anna

2008-08-10 12:21   -friberg-
Tack Anna!

Uggleinvasion

Just nu råder det uggleinvasion i mellersta och södra Sverige. Det nästan svärmar utav ugglor utav alla sorter. I Örebro har vi under dom två senaste veckorna haft besök utav både lappuggla och slaguggla mitt inne i stan!

Tänkte här dela med mig lite bildmässigt utav den slaguggla som bestämde sig för att slå sig till ro vid universitetssjukhuset i Örebro under några dagar i början på veckan. Den fick stor uppmärksamhet där den satt. Väldigt många människor anslöt sig nyfiket till folksamlingen för att beskåda denna skönhet.

Min vän sparvugglan

Har under den senaste veckan stiftat riktigt nära bekantskap med en sparvuggla i Närkes sydvästra delar. Eller en förresten, vid ett tillfälle hade jag hela tre stycken på samma plats. Men det är framförallt en individ som alltid är lika nyfiken. Varje gång jag kommer dit kliver jag ur bilen och visslar några gånger och varje gång kommer den lille krabaten flygande över hygget och slår sig ner alldeles intill där jag står. Väl där tar den sedan inte speciellt stor notis av mig utan sitter mest o har det skönt i solen eller spanar efter gnagare och småfåglar. Så jag kan utan problem ställa mig alldeles intill den och ta lite bilder utan att den bryr sig. Det är lika härligt varje gång att få vara så nära denna lilla snygging. Lägger upp en rad bilder här så ni får beskåda skönheten och bli lite avundsjuka;)

Den sällskapliga jordugglan

När jag tog min dagliga tur i Kvismaren för ett par veckor sedan så stötte jag på något mycket trevligt. Precis brevid vägen jag kom åkande på så satt det en jorduggla och tittade på mig. Jag åkte fram 20-30m och parkerade och smög ur bilen för att kunna ta lite kort, sammarbetsvilligt satt den kvar och bara tittade på mig. Normalt brukar jordugglor man stöter på här i trakterna vara väldigt skygga så det var riktigt härligt att stå och kunna ta sådana "närbilder". Hur som helst så tog jag mig närmare o närmare för att se hur nära jag fick komma. Det slutade med att jag stod på mindre än 10m avstånd från ugglan och fotograferade. Det var en så kallad "porr-obs", bättre än så blir det inte.

Finns ett par alternativ till varför den var så orädd, antingen var den så trött för att den flugit långt under natten och därför inte hade ork eller brydde sig om att ödsla energi på att flyga därifrån. Det andra alternativet är att det var en ung jorduggla långt uppifrån norr som varken sett människor eller bilar tidigare och helt enkelt inte hade vett nog att flyga därifrån. Den visade sig i alla fall vara frisk då den flög och jagade en sväng efter några timmar.