Skriver om allt som jag gör och möter i vår natur

Fågelintresserad naturmänniska. Tack vare min familj så blir det alltid några längre utflykter varje år också. För det mesta blir det en tur med havskajak runt kristihimmelsfärd varje år. En fjällvandring per år är numera också obligatorisk.
Har på senare tid börjat fotografera allt mera. Än så länge på ett tidigt nybörjarstadium med fotograferingen, men blir bättre allt efter att tiden går.

Skulle ni vilja titta på lite bilder jag tar så är ni välkomna att titta in på min hemsida: www.magnusfriberg.com

Användarnamn: -friberg-

Intressen: Fågelskådning, Fiske, Vandring, Paddling, Foto, sport o då framför allt fotboll.

Dag 2 Trepassleden, V.Bossosglaciären och Moarhmmamassivet

Vaknade flera gånger under natten av att regnet slog mot tältduken, förväntade mig helt klart en dags vandring i ruskväder. Men tänk så underbart fel man kan ha. När vi vaknade klockan nio så var det uppehåll och bara ett lätt molntäcke med små blåa fällt här och där, perfekt vandringsväder. Vi bröt upp och kom iväg strax före halv elva. Det dröjde inte länge förräns molntäcket skingrats helt och vi hade blå himmel med bara enstaka molntussar.

En mkt orädd fjällpipare som vi stötte på på morgonen.

Första biten på dagens vandring var mycket lättgången och vi gick utan någon direkt paus de första 6 km till renvaktarstugan på gränsen mellan Darfaláhku och Čievrraláhku där vi åt lunch. Tog sedan sikte på att ta oss över mot Tarfala mellan Darfalćorru och Darfalčohkka.

Matlagning vid lunch nr 2

Vandring på skrå i mjuk snö.

Trots att vi tog ytterligare lite lunch precis innan stigningen så visade den sig bli riktigt krävande. Fick gå på skrå i den mjuka snön länge innan vi nådde toppen och möttes utav den underbart majestätiska utsikten över Kebnekaises nord och sydtopp samt det otroligt vackra berget Gaskkasbákti i strålande solsken. Måste vara den vackraste och mäktigaste utsikt jag stött på i den svenska fjällvärlden.

Otroligt vackra Gaskkasbákti

Tältplatsen nere i Tarfala

Vi tog oss sedan ner och slog läger precis norr om Tarfalaforskningsstation. Där slog vi snabbt upp tältet och tillagade middag för att så snabbt som möjligt vandra ner ca två och en halv km till glaciärgrotta vi fått tips om. Trots att den vandringen gjordes utan packning blev det ganska krävande på stela och möra ben. Väl nere vid grottan möttes vi av en snövägg, så det var tyvärr bara att vända hemåt igen. Är dock glad att vi gjorde utflykten ikväll, annars hade vi gjort den imorgon bitti och inlett dag 3 med en besvikelse. Detta har trots den avslutande fadäsen varit en helt underbar dag. Imorgon väntar en ganska kort men fysiskt påfrestande vandring över de första två passen i Trepassleden.

Ett självporträtt taget under kvällsutflykten

2008-07-31 23:27   tassemark
Det är Kaskasapakte som tronar på bilden, ej tjåkka

2008-07-31 23:41   -friberg-
Helt rätt Jan. Jag som slarvläst kartan=)

2008-08-02 08:39   brigas
Fina bilder,väntar på en riktig cliffhanger,inte minst pga var ni befinner er.

2008-08-02 11:11   -friberg-
Britt: nog kommer det mer spänning framöver alltid, men får väl se om jag får till någon cliffhanger=)

2008-08-03 20:35   BeatriceK
Du och din far är ju hopplösa man vill ju veta hur det går. Men hittills verkar ni haft en trevlig tur. Får mig att längta till fjällen.

2008-08-03 21:03   -friberg-
Béatrice: Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge;)

2008-08-07 14:25   Håkan Friberg
Det är ta mig tusan så att jag också blir nyfiken på vad som ska hända.

Uggleinvasion

Just nu råder det uggleinvasion i mellersta och södra Sverige. Det nästan svärmar utav ugglor utav alla sorter. I Örebro har vi under dom två senaste veckorna haft besök utav både lappuggla och slaguggla mitt inne i stan!

Tänkte här dela med mig lite bildmässigt utav den slaguggla som bestämde sig för att slå sig till ro vid universitetssjukhuset i Örebro under några dagar i början på veckan. Den fick stor uppmärksamhet där den satt. Väldigt många människor anslöt sig nyfiket till folksamlingen för att beskåda denna skönhet.

Min vän sparvugglan

Har under den senaste veckan stiftat riktigt nära bekantskap med en sparvuggla i Närkes sydvästra delar. Eller en förresten, vid ett tillfälle hade jag hela tre stycken på samma plats. Men det är framförallt en individ som alltid är lika nyfiken. Varje gång jag kommer dit kliver jag ur bilen och visslar några gånger och varje gång kommer den lille krabaten flygande över hygget och slår sig ner alldeles intill där jag står. Väl där tar den sedan inte speciellt stor notis av mig utan sitter mest o har det skönt i solen eller spanar efter gnagare och småfåglar. Så jag kan utan problem ställa mig alldeles intill den och ta lite bilder utan att den bryr sig. Det är lika härligt varje gång att få vara så nära denna lilla snygging. Lägger upp en rad bilder här så ni får beskåda skönheten och bli lite avundsjuka;)

Den sällskapliga jordugglan

När jag tog min dagliga tur i Kvismaren för ett par veckor sedan så stötte jag på något mycket trevligt. Precis brevid vägen jag kom åkande på så satt det en jorduggla och tittade på mig. Jag åkte fram 20-30m och parkerade och smög ur bilen för att kunna ta lite kort, sammarbetsvilligt satt den kvar och bara tittade på mig. Normalt brukar jordugglor man stöter på här i trakterna vara väldigt skygga så det var riktigt härligt att stå och kunna ta sådana "närbilder". Hur som helst så tog jag mig närmare o närmare för att se hur nära jag fick komma. Det slutade med att jag stod på mindre än 10m avstånd från ugglan och fotograferade. Det var en så kallad "porr-obs", bättre än så blir det inte.

Finns ett par alternativ till varför den var så orädd, antingen var den så trött för att den flugit långt under natten och därför inte hade ork eller brydde sig om att ödsla energi på att flyga därifrån. Det andra alternativet är att det var en ung jorduggla långt uppifrån norr som varken sett människor eller bilar tidigare och helt enkelt inte hade vett nog att flyga därifrån. Den visade sig i alla fall vara frisk då den flög och jagade en sväng efter några timmar.