Thailand - malaria, Lariam

Skall besöka thailand under december och hade tänkt trekka lite i de norra delaran av landet. Det är ingen trekkingsemester jag är på utan jag hade tänk passa på när jag ändå är där. Fick Lariam utskrivet mot malaria, men jag är lite tveksam om det är värt att äta det (illamående, ev. depressioner, synrubbningar) för att trekka 3-4 dagar. Är det nån som ätit Lariam och i så fall hur påverkade det dig? Kanske bättre att trekka i de södra delarna istället?

...Johan...
 
Inga större problem

Jag har ätit Lariam några vändor och inte haft några biverkningar annat än lite illamående.
Tar jag tabletten tillsammans med en ordentlig måltid slipper jag även illamåendet helt.

Under min senaste resa var det andra i gänget som fick lite milda biverkningar: "intressanta" drömmar, lite svårt att sova och lite lätt oro. Inget allvarligare än att det var roligt att vid frukosten dagen efter "Lariamdagen" höra vad folk hade drömt under natten.

Lariam ger i och för sig inte 100% skydd mot malaria, men jag tänker fortsätta ta det när jag reser i områden med malariarisk. Jag tycker att den väsentligt minskade risken att drabbas av malaria överväger biverkningarna av tabletterna. Malaria är inte kul!

Trevlig resa!

/Ylva
 
Haj Ylva.

Jag utryckte mig nog lite oklart. Om jag beslutar mig för att inte äta malariaprofylax så skippar jag också trekkingen i malariaförekommande delar av landet.
Är det bara den dagen man stoppar i sig pillret som man känner av biverkningar?
Tycker överhuvudtaget att det här med vaccinationer är lurigt. Man får olika besked beroende på vart man ringer. Också fundersam varför jag fick Lariam, som ju är det starkaste profylaxet, ordinerat om jag bara ska vistas i malariaområden några dagar. Men det kanske har tagit övermarknaden?

...Johan...
 
Lariam

Hej!

Vi var på Borneo i februari och vi åt lariam i fyra veckor utan bekymmer.

Lariam skall man börja ta en vecka innan man kommer till malariaområdet. Det är en tablett i veckan. Malarone skall man ta en tablett per dag och börja 2-3 dagar innan. Malarone är dock nästan tre gånger så dyrt!

Jag upplevde bara lite lätt illamående dagarna efter varje tablett, inget som hindrade mig från att äta eller något sådant.

Hälsningar

Håkan
 
Malariaprofylax

doxycyklin (Doxyferm) är ett antibiotika och hjälper INTE mot malaria (varken som profylax eller behandling). Om man är orolig för hur man kommer att reagera på Lariam kan man ta en tablett hemma i Sverige först. Sen skall man inte glömma att ALLTID ha bra myggskydd (dag & natt) i kombination med läkemedelsprofylax.
För mer info om vaccinationer kolla på http://www.vaccination.nu
 
Lätt yrsel

Jag upplevde lätt yrsel under den tiden jag tog Lariam. Kanske för endast 1 min/ggr och 2-3 ggr/veckan. Inte värst illa således (som att ha tagit en öl eller två). Kan iofs också ha varit vätskebrist några av gångerna... Tycker Lariam är värt priset för viss trygghet.

Att klä sig "myggsäkert" är inte alltid så lätt, om det är varmt ute vill man oftast inte gå i heltäckande dräkt. Långbyxor, långärmad skjorta är nog bra, liksom lämpligt myggmedel på händer, nacke och ansikte (egentligen viktigast med händer och nacke, jag brukar vifta bort myggen i ansiktet).
 
medusin!

Har själv flera ggr använt mig av Lariam under mina resor. Jag har personligen aldrig känt någon form av biverkningar av detta medikament. Som vanligt är det så att olika personer reagerar olika på preparat. Jag däckar av Voltaren till exempel.. Ingen här kan tala om för dig hur du kommer att reagera på Lariam.. Farbror doktorn och FAS kan tala om för dig vad du i värsta fall kan vänta dig.
 
Gamla goda klorokininfosfat funkade bra

Vi gjorde en 12 veckors tur till Borneo men uppvärmning 2 veckor i norra Thailand (Mae Hong Son området). Resan innehöll en hel del trekking. Vi överlevde på klassiska klorokininfosfat, men det var 1992 så resistensen har kanske ökat i området på senare år?

Viktigt är framförallt att se till så att man inte blir biten. Det görs enklast med myggmedel och ett ordentligt myggnät över sängen, utan hål. Malariamyggan är ju främst aktiv i skymningen och på natten.

Angående Lariam anväder jag det mest vid resor till Afrika, och änsålänge har jag inte haft några problem. Men det är ju som redan sagts personligt.

Trevlig resa
Johan
 
Testät Lariam i 2-3 veckor på hemmaplan så vet du om du "tål" det eller inte. Tabletterna sälja i stora förpackningar men jag fick köpa 3 tabletter av min vaccinationscentral för just detta ändamål.
 
Doxycyklin mot malaria

Hej!
Doxycyklin är mycket riktigt ett antibiotika, men det hjälper även mot malaria. Enligt WHO kan det användas i områden där meflokin (Lariam) brukar användas som profylax. En tropimedicnbok ( Bell ) talar om att det kan användas som profylax även i områden med både meflokin och klorokinresistens. Infektionsläkare bör ha koll på detta, i bästa fall vet de vilka områden som har vilken resistensförekomst.
En del får en ljuskänslighetsreaktion av doxycyklin, och det är ju i allmänhet mycket sol där malaria finns...

Jag reste nyss med en grupp på 18 pers där alla, tror jag, åt Lariam. En fick biverkningar så att han sedan bytte medicin innan han åkte, men som tidigare skrivits vet man detta först när man testar. Testa några veckor innan, så att koncentrationen i blodet blivit tillräckligt stor.
Min rumskamrat såg en liten pojke i rummet och pratade om detta i sömnen, men det är ju inte så farlig biverkan ( för honom i alla fall ;) ). Själv sover jag lite sämre den dagen jag tar tabletten, och det är nog den vanligaste biverkan.

Lite info finns på http://www.who.int

Trevlig resa!

Marcus
 
Dyrt ?

Malarone må vara tre gånger så dyrt, men det känns ändå billigt i förhållande till en förstörd resa på kanske 25.000 pga biverkningar av sin "billiga" profylax. Bra myggmedel och myggnät är nog hyffsade tipps också !
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.