Köpa hoj
Du har ju valt rätt årstid. Nu har många handlare reducerade priser.
Tänk först igenom vad du skall ha cykeln till, och hur/vart du cyklar. Var ärlig mot dig själv.
Det är stor skillnad om du känner att du mest kommer vara på grusvägar/asfalt, eller om du vill köra hård downhill.
Gå sedan och prata med en handlare som har stort sortiment. Då får du en bra uppfattning på vilka olika typer av cyklar det finns, vilken storlek du behöver och hur olika märkens ramgeometri skiljer (det är stor skillnad på olika märken).
Skall du köpa begagnat, vilket alltid innebär både risk och möjlighet, så se till att du läser på innan och funderar ordentligt. Vilka dolda skador finns? Hur sliten har cykeln blivit under tiden som förra ägaren hade den? Passar den cykeln verkligen dig?
Möjligheterna till klipp är stora. Du kan hitta en höjdar cykel till ett vrakpris. Se bara till att cykeln du köper inte är stulen!
Jag har själv en sådan Scott som du frågade om, och jag tycker att det är en bra cykel. Pigg och attackvänlig. Jag skulle troligen behöva starkare fjädrar i framdämparn, men det är för att jag är 205 lång och väger 110 kilo

Det ställer lite speciella krav på cykeln. Jag kompletterade Scotten med barends, men annars så tycker jag att man får en hel del för pengarna. Tänk på att den har SPD pedaler så du kommer behöva SPD skor eller byta pedaler.
MBUK testade Scotten nyligen och de var nöjda med cykeln. Inga svaga/dåliga punkter, men inte heller några överraskningar. Betyg över medel fick den.
/Mattias