Franskakurser i Chamonix

Jag vill säsonga i Chamonix i vår och har hört att man kan läsa franskakurser på nybörjarnivå där. Tydligen ska man också kunna få studiemedel för det vilket låter som ett bra alternativ tycker jag. Är det någon som vet mer om detta eller har ett bättre alternativ om man vill åka mycket skidor men inte har så mycket pengar?
 
Supertips på längre sikt!

Egen erfarenhet...
1. Plugga på teknis (typ KTH/Chalmers)
2. Åk skidor på alla semestrar/lov
3. I 3:an drar du till Lyon eller Grenoble för ett års utbytesstudier. Med skolans lokala skidklubb hänger du med på en massa galna skidresor till alpernas alla, mer eller mindre kända, skidorter! Billigare alternativ går ej att finna eftersom du med ett speciellt skidkort (Carte Neige) får grymma rabatter överallt (200 fr för en we!!!)!

Super!

MVH
Jmlove
 
Tänk på att det nya studiemedelssystemet inte är alls lika bra som det gamla vad gäller "slöa" studenter. Så om du inte verkligen tänker läsa den där franskan så finns det bättre lösningar att finansiera ett åkbehov.

Kraven på att man skall fullfölja studierna är högre nu och det blir bara trassligt om man "skippar" läsningen och sedan kommer hem och tänker plugga här.

Annars är knepet ganska bra, att lära sig franska är ju inte heller fel!

Lycka till!

/ac
 
...jag vill bara förtydliga att jag inte är, eller rättare sagt inte var en "slö" student... ;-)

Däremot finns det gott om slöisar som går hemma och vare sig idkar friluftsliv eller utlandsstudier och som sedan ångrar sig bittert. ELler hur?

Jag tror vidare säkerligen att kraven har ökat numera, eftersom fler vill åka. På min tid (endast 4-5 år sedan) kunde jag faktiskt välja studieort... och det i hela världen. Trots att mina betyg inte var mer än "medelmåttiga".

MVH
Jmlove
 
Sorry JM / varför Cham?

JMlove: Det var inte avsiktligt att påstå att "alla" är slöa studenter. Bara det att man ofta hör om folk som gör just den här grejen med div. kurser i Alperna. Att skidsuget kan bli mångdubbelt större än suget efter kunskap är ju inte så konstigt, och tyvärr är det väl många som kommit hem igen och fullständigt missat sin läsning.

Det jag ville säga var bara att det nya studiemedelsystemet, och CSN, nu verkar vara aningen hårdare på regeln om studieresultat, varför man bör tänka över sina chanser att verkligen ta sina kurser. Det finns ju MASSOR som lockar menar jag. Men med lite displin är ju inget omöjligt! Visst kan man både åka OCH plugga.

Sedan tänkte jag också på frågan varför (detta lär jag ju få mothugg på) folk nästan ALLTID väljer att åka till Chamonix? Visst, man har höga berg och det finns möjlighet till mycket annat utöver skidor MEN:

- man får stångas med hundratals andra bummare om billigt boende, lössnön, liftköer etc. Tycker nog att det finns bättre lösningar om man vill ha mycket bra skidåkning. Att ta sig över gränsen till Italien kan vara ett bra alternativ. Alanga exempelvis har hyfsad åkning och är en hel del billigare. Vill man plugga kan man säkert också hitta andra orter. Tyvärr kräver väl detta bil och ett visst pendlande men total kan bli MER åkning, MINDRE pengar. Lycka till med säsongandet!

/ac
 
insted

När jag var i Chamonix för ett par ar sedan träffade jag nagra som läste insteds franskakurs. De verkade ha en hel del tid över till skidakning, men man far ju inte glömma att kursavgiften är relativt hög, ca 20-25000 kr och därtill kommer ju boende kostnaderna. Bättre att satsa dessa pengar pa boende och aka ännu mer skidor. För det är väl anda för skidakningen man aker till Chamonix? Att lära sig franska är väl mer el. mindre ett svepskäl.

/stefan
 
Alternativ till Cham

Jag och många av mina vänner har studerat i Annecy istället för tex Cham. I min syn är alternativet bättre då vi åtminstone averkade ett tiotal skidorter själva samt med skolan (Val d'Isere, Val Thorens, Valmorel, Tignes, Alp 'Huez, Les Arcs, Camonix, La Clusaz, Meribel, Avoriaz etc) och åkte minst lika mycket som de som pluggade i Cham. Dessa hade dessutom dåligt med snö men satt ändå och häckade i Chamonix istället för att som vår skola leta upp de bästa orterna. Dessutom får man en schysst sommarmånad i maj om man läser VT då man kan ligga vid den kristallklara alpsjön och bada. Ganska gôtt! Vi hade iaf en grym skidsäsong den terminen och har nu rätt bra koll på vart man vill dra när man ska ner igen.
Ett tillägg som kan vara på sin plats är att vi åkte ner med inställningen att åka så mycket skidor som möjligt och härmed hade egen bil och såg till att fixa lediga dagar nu och då. Det fanns en uppsjö människor som bara häckade i Annecy också. Dock mer valfritt då många av dessa inte åkte skidor.
Således, gillar du upplägg av typen ski around the Alpes etc så är Annecy ett alternativ.
 
Kunde inte låta bli...

-att leta fram min gamla karta "Rhône Alpes" som jag hade upphängd på mitt studentrum i INSA i Lyon. Jag håller med ovan tillägg att skidklubbarna på skolan fixade oss dit där det var bäst snö...
Vill lägga till orterna: Valloir, La Grave, Les Deux Alpes, Serre Chevalier, Les Frejus, La Plange, Tignes och Les Arcs till listan ovan.

Fasen det var ju helt otroligt alltså! Tror jag fixade allt på 26 skidagar totalt!

Sedan... finns det klubbar för MTB och klättring också! Jag var med...
 
bästa sättet

Plugga dubbelt (40p) en termin
Anmäl dig till några roliga och intressanta A kurser
typ kulturgeografi och sociologi plugga gärnet en termin. Två A kurser(40p) i något samhälsvetenskapligt ämne brukar motsvara ca 15p matematik på tekniskhögskola i arbetsinsatts. Sedan har du en skön vårtermen att se fram imot.
 
sådär lätt

Med det nya systemet blir det betydligt svårare att SPARA gamla meriter. Så att dubbla en termin och sedan inte läsa alls är inget säkert kort längre... Tyvärr!

/ac
 
nya planer

Tack för alla tips!

Att instead tog ut en kursavgift hade jag ingen aning om, men det innebär ju att det alternativet förkastas. Att man ger sig fan på att åka till Chamonix beror nog mycket på dess rykte som alpint centrum. Om man som jag vill prova på livet som hängiven skidåkare vill man ju träffa så mycket folk som möjligt som genom olika val har gjort det livet till en livsstil. Genom att på så sätt få inblick i hur det är att leva som dom kan man kanske lättare ta beslutet om man själv ska satsa på det eller nöja sig med sin Chalmersexamen och satsa på att åka så mycket som möjligt under semestrarna i framtiden.
Finansieringen står dock fortfarande kvar som en nöt att knäcka.
/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mats_lindqvist Topptur Chamonix Telemark 2
hassebula Chamonix! Telemark 1
freddag Snö i Chamonix? Telemark 0
3317 Bil till Chamonix (nyår) Telemark 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.