Glaciärkurs-Norge

Jag är ute i god tid,men,har funderingar att nästa år gå en glaciärkurs o då ev i Norge..Finns det ngn som har ngt speciellt ställe att rekommendera..Har kollat lite på nätet,o då bla hittat att det finns en kurs vid Krossbu-smörstabbbreen på Sognfjellet.
Finns kanske ngn därute som har gått deras kurs??
Har varit med på en guidad tur från Krossbu i somras o dom gav ett positivt intryck på mig iaf...

Glaciärkurs i Norge

Var du vil gå kurs är mycket en fråga om boendekomfort kontra avstånd till glaciären. På Finse, Glitterheim, Krossbu går du till dukat bord men har 45 min - 1.5 timmar att gå varje väg till glaciären. På Demmevass (Finse utgångspunkt) och Flatbre-hytta är du med och lagar mater själv men har mindre än 5 minuter till glaciären (Demmevass har bättre komfort än Flatbrehytta mens Flatbre-hytta verkligen vill ge dig en uppfattning om vad glaciär är med "upp og nedganger"). En "lågbudget" tur är tältbaserad kurs på Bødalssæter och Fåbergstølen (ett stycke att gå här ochså).

Jag skulle nog vilja rekomendera Demmevass. Avsluta då gärna med att gå ned i Simadalen. Du tar då vägen genom Mårbødalen (där buss-olyckan var) tilbaks till Oslo/Sverige

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips