Tält under vinterhalvåret

Har tänkt att övernatta i tält en hel del till vintern.Detta kommer att bli en ny erfarenhet för mig.Tidigare har jag bara använt tält under vår,sommar och höst.Jag har ett mycket kompetent Hellsport tält som skall funka lika bra under hela året.Så jag är jätteglad om någon kunde ge mig en massa tips för vintertältning.

Hej hej.

Hær ær lite tips.
1. Nu sætter du upp tæltet på snø (annars blir det svårt att få ner pinnarna i tjælen). Då underlættar det vesentligt att ha snøpinnar som ær bredare och større och helt enkelt gjorda før att tælta i snø :) Hør med Helsport.
2. Græv en kokgrop inne i absiden. Det underlættar før matlagning och få upp værmen och så vidare.
3. Man kan græva ner tæltet ett par decimeter i snøn sæger vissa, andra sæger att man inte skall det. Sjælv gør jag det... Kænns bættre så :)

Sedan kommer det vara kallt och jævligt och så undrar man ibland vad i helvete man sysslar med nær man kunde stå i en varm dusch och bara vara varm ;) Men naturupplevelsen væger førhoppningsvis tyngre...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om du åker skidor: Trampa till underlaget några varv där tältet skall stå. Lägg granris på underlaget före du slår upp tältet och om du har möjlighet att ta med extra liggunderlag kan du lägga ett lager mellan riset och tältgolvet. Valla upp ordenligt med snö runt tältet som isolering/vindskydd. Första vinternatten är bra att förlägga i närheten av en stuga så man kan gå in om man misslyckas med allt eller bara inser att man vill ge upp. Lycka till...

Vintertältning

Börja gärna nära civilisationen.
Dubbla thermosar, fyllda....
Ljuslyckta tänd....
Var beredd på att det är kallt.........
Gå dig varm före inkrypningen......
Håll snön utanför tältet......Borste
NJUT!

Ett alternativ till granris/liggunderlag :
Jag använder både sommar och vinter en några mm tjock cellplast som man har under tunna laminatgolv. Klipp ut en bit, någon decimeter större än innertältets golv (väger nästan ingenting). Skyddar mot kyla, fukt, smutsig jord, små vassa stenar och pinnar mm.

tips

1. Ett tält som står skapligt med bara en skida eller uppochnervänd stav i varje ände.

2. Trampa till snön ordentligt

3. Dubbla liggunderlag

lycka till
p-a

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips