vkv anita

Jag har i sommar fått en ny kajak,en vkv anita.
Tycker den är trevlig att paddla,den går lätt och ganska snabbt,lättmanövrerad i bäckar där det strömmar,är lätt att komma i och ur,känns stabil i lugnt vatten och hittills har jag inte vält när det blåser och går vågor (1-1,5m ca).
Problemet är väl hur pass stora vågor och hur hård vind jag bör klara när jag paddlat den nog länge?
Bland inläggen här hittar jag aldrig några angående denna kajakmodell.
Är det några fler än jag som har erfarenhet av den?
Tycker det är en riktigt vacker kajak.Lätt att lasta i och trots min ringa längd har jag äntligen hittat ett sätta att lasta den på bilen ensam utan större problem.
 
????

Hur mycket vind och vågor man klarar av är en helt personlig fråga beroende på hur skicklig man är.

Det finns folk som paddlar Havsrace i 43cm breda kajaker. Som jag personligen skulle ha svårt att sitta i vid en brygga.

Personligen söker jag aldrig upp dåligt väder utan försöker att undvika det.

Skall man ut i dåligt väder måste man ha en plan för vad man skall göra om man tippar.

Jag förstår vad du menar men det är förstås helt omöjligt för någon främmande människa att sätta några gränser för när du kan paddla eller inte.

Jag tycker inte heller att man skall behöva känna sig rädd eller illa till mods när man paddlar det skall trots allt vara ett nöje

Paddla lugnt

Hasse
 
Vill gärna ha tips på att lasta kajak på bil.

Hej!

Hur gör du när du ensam lastar kajaken på bilen. Jag har själv lyckats med detta, men det är inte lätt. Tar tacksamt emot tips.
Jag har en VKV Seagull Elite. Den är underbar att paddla, men olastad känns den ganska rank. (rundbottnad)

Sommarhälsningar från
Marit i Gävle
 
Lasta på bil

Hej Brigas och Marit!
Jag har en VKV Anita och den är underbar i sjö och vågor. Den har en härlig sekundärstabilitet, även om den kan kännas rank vid i- och urstigning och hittar aldrig på egna dumheter, det hänger helt på dig och din egen (ev obefintliga) skicklighet. Jag har haft min i 10 år nu och har bara tippat ofrivilligt en gång, när jag skulle kliva i den, massor av publik förstås...
Det är lite bökigt att lasta den för långfärd, och hur du än lastar ligger ofta det du behöver längst ut i stävarna. Hade det funnits lastluckor på däck hade jag inte ens tänkt på en annan kajak. Glöm inte att binda fast det du skickar längst ut i stävarna i linor så att du kan dra ut packningen i stävarna med hjälp av dem. Du ser rätt dum ut när du försöker skaka ut det som har kilat sig fast, eller krypa in i kajaken för att nå detsamma.
Att lasta kajak på bil...
Jag är bara 160 cm kort. Jag lägger kajaken parallellt med bilen, fören framåt, ca 1-1,5 m från bilen, avståndet beror på kajaken och bilens höjd. Sedan lyfter jag upp aktern(rodret!) så att kajaken vilar på bakre bågen, så baxar jag upp fören. Sedan justerar jag läget, har inga riktiga kajakbågar ännu, de är så f- dyra, och spänner fast med två remmar, en framför och en bakom sittbrunnen, samt fäster en lina från fören till två punkter på bilens front, t ex bogseröglan och en glipa i kofångaren, den spänner jag inte så hårt
Hör av er och tala om hur det går för er!
 
lasta kajak

Hej Marit!
Så här har jag lastat:
har en VW Golf och Thule kajakställ.På bakre hållaren drar jag åt spännbandet över själva liggytan så att det blir en "hängmatta" några cm ovan liggytan.
Tar tag i kajaken i sittbrunnen och någonstans bakom sittbrunnen,lyfter upp fören på spännbanden och kan då utan friktion skjuta upp kajaken,sen tar jag tag runt bakändan på kajaken och skjuter upp den helt,lättar lite på bakändan så jag kan spänna loss spännbandet och spänner fast den.
Omvänt när jag lastar av.Får då stödja kajaken över låren för att ej skrapa i rodret,så det kanske skulle gå ännu bättre med en gammaldags campingpall (X-form)strategiskt placerat för att skydda rodret.
Lyfter kajakens framända lite snett åt sidan och ned.
Det går bra för mej att göra så här,nackdelen är att jag inte har på transportkapellet (får så bra grepp i brunnen),men det kanske går att ordna i efterhand.Eftersom jag mest håller till i en sjö bara ca 10 min hemifrån då jag är ensam spelar det ju inte så stor roll om jag inte har kapellet på.
Jag är lite under 160cm så denna teknik bör kunna fungera för rätt många,bara man har en bil med "tvär bak".
 
Paddling i Gävle

Hej Marit
Jag heter Anders Molin och är nyligen inflyttad i Gävle. Jag har paddlat kajak i ca. två år och paddlar en hembyggd Kavat samt en dukad Grönlandskajak. Jag undrar om du vet några som paddlar i Gävle. Vore roligt om man kunde få paddla med andra till sommaren så att man lär känna smultronställena samt de personer som paddlar i Gävle.
Hör av dig om du har lust.
Jag kan nås på mobilnummer 070/6282099
 
Last-tips

Marit. Du är inte ensam om problemet med lastningen. Tänk att något som är så smidigt i vattnet kan vara så långt och otympligt när man ska lasta det :)
Jag hittade ett tips i en äldre diskussion här på Utsidan. Thule lasthållare har ett tillbehör för lastning av kajaker. Det ser ut som ett monterbart rör som sticker ut som en förlängning på den ena lasthållaren. På den kan man lägga upp kajakens ena ända utan att skrapa bilen (eller kajaken) för att sedan lyfta upp andra ändan på den andra lasthållaren. Men som alltid kostar sådana specialsaker en del. Enligt ovannämnda tips har jag tagit bort en av de plastploppar som sitter i enda ändan (sidan) på den främre lasthållaren. Där kan jag stoppa in ett rör som jag "vadderat" med rörisolering och tejp (går lika bra med liggunderlag eller annat). Röret sticker sedan ut ca 30 cm åt sidan.
Enkla saker är ibland så svåra att göra begripliga. Om du kollar in någon av följande länkar så förstår du säkert vad jag menar:
http://www.bikepro.com/products/thule/thule_pages/547.html
http://www.riverraiders.com/accessories/roofracks/roofracks.html

Lennart
 
Paddling i Gävle

Hej, Anders!
Tag kontakt med Friluftsfrämjandet där finns många kajakpaddlare förutom mig. Deras hemsida hittar du på http://www.friluft.se och mer upplysningar får du säkert om du kontaktar Nils-Erik Pettersson på hans E-post adress Erik.0266192777@telia.se
Hälsningar! Sten.
 
Paddling i Gävle

Hej, Anders!
E-Mailadressen du fick fungerar ej. Här får du en ny som fungerar: info@gavle.frilufts.se
MVH! Sten. PS. Mig kan du fråga på tel. 026-182550 DS.
 
Flere last-tips

Hei Marit. For noen år siden laget jeg en innretning som fungerer bra for å laste på biltak. En gummirulle,en sånn man finner på båttilhengere (finns å få kjøpt i båt- eller bilutstyrsaffærer), festes med bolt og to vinkeljern på en treplate. Legg et stykke sitteunderlag under for å skåne billakken og voilà: Du kan rulle kajkken av og på taket uten hjelp. Med denne håndterer jeg fint min 6m 34 kg dobling uten hjelp (om jeg må). Ellers fant jeg en "roller" på http://www.rollerloader.com/
Den ligner min. Men jeg var først.

Ole
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
wildenstam Hyra VKV Anita K2 Paddling allmänt 2
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
wildenstam VKV om Vänerolyckan Paddling allmänt 73
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
urbanerven VKV-sittbrunn, modifiering? Paddling allmänt 20
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
LP Tips på K1 (Kåre, Tracer eller VKV) Paddling allmänt 5
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
urman Varför VKV kajak? Paddling allmänt 23
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.