Hur tar jag av kransen bak - vilka verktyg

Hej igen

En eker har lossnat på bakhjulet på den sida som "kransen" sitter vilket betyder att jag måste ta av denna för att byta ekern. Det verkar ganska knepigt. Har en äldre shimano från 94-95 och blev lite förvirrad när jag skulle köpa verktyg. Det fans en slags hylsa som kallades "snedställda taggar" för äldre cyklar. Sedan var det ett verktyg som bestod av en kedja på en stång vilket verkade vara till att dra av kransen. Behöver man bägge och hur gör man???

Mvh Stellan

Japp du behöver bägge. Du köper en hylsa som passar till ditt bakdrev. Vet inte vad du ska ha men det är väl bara att ta med cykeln till butiken och testa. Sen tar du en stor skiftnyckel att dra runt hylsan med. Pinnen med kedjan ska du ha för att hålla fast bakkransaarna med eftersom du ska dra åt samma håll som de snurra med hylsan i mitten. Man måste inte ha en kedjepinne. Jag har gjort den med en gammal kedja och lite ståltråd. Man snurra runt kedjan och virar fast den med ståltråden runt hjulkanten. Det funkar bra det med.

Mvh David

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tips

Shimano från de åren är med största sannolikhet av "Hyperglide" typ. Du behöver en avdragare för att kunna lossa låsbrickan och en "chain wip" för att hålla imot. Om den inte är "Hyperglide" behöver du 2 "chain wips" då den minsta kransen är gängad på kroppen.

Fixera avdragaren med hjälp av snabbkopplingen innan du tar i med skiftnyckeln. Lätta sedan på snabbkopplingen lite pö om pö alteftersom du skruvar ut brickan . Det kan bli dyrt om du slinter och förstör kransavdragren eller ännu värre splinesens i brickan!

Bengt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips