Diabilder till digitalformat

Hej
Jag undrar om det är nån som har något bra tips på hur man ska göra för att få sina diabilder i digital form. Är enda sättet att köpa en diascanner för flera tusen eller finns det andra sätt.
Tacksam för alla tips

Det kan bli svårt...

Jag har exprimenterat en del utan att lyckas. Men det antar jag att du också har. Jag kan mycket väl tänka mig att det går lösa, men knappast med gott resultat. Men jag vet att till vissa scannrar(Flatbädd) så finns en tillsats att köpa för inte så mycket. En slags adapter. Vet ej var man hittar den eller hur den fungerar.
Men är inte kraven så stora kanske bara ska ha bilden i litet format på webben så kan du ju alltid pröva dig fram med att fota duken med en digitalkamera, jag har testat och visst det funkar väl om man inte har några som helst krav och bilden får vara liten. En tanke är ju att lämna in filmen till ett fotolab. Jag vet att kodak kan göra cd skivor av bilder, jag antar att det funkar även från dia.

Lycka till!!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej! Filmscanner ger mkt bra resultat och är smidig och snabb att använda. Men, som sagt, den kostar några tusen. Den kostar ju inget i drift dock..

En fattigare variant är att använd en så kallad ljuslåda som man sätter i en flatbäddsscanner.

http://www.cyberphoto.se/ Här sinns en sådan låda som passar alla flatbädd och betingar 860 bux. /Ola

Låna...

Du kan om du vill låna en scanner kanske en helg och betala några hundra. Jag har lånat hårdiskar på en datafirma och betalade då 200 kr för en helg.
Så packa fram dina dior och kör stenhårt en helg.
Åk runt och fråga i dina affärer vad de har.

Provat flatbädd

Provat flatbädd med diatillsats (på en hyfast dyr flatbädd, runt 6000, dock 1 år sedan) och resultatet blir ok. Men INTE mer än det. Det funkar för små bilder på webben, men det är en rejäl skillnad med en riktig diascanner.

Räkna med att du behöver ett bra bildprogram (Photoshop eller PaintShop Pro) för att efterbehandla bilden.

Scanner

När vi ska ha bilder inuti tidningen så använder vi en Minoltascanner för ca 5000:- (halvgammal, ca 2 år). Denna duger dock inte till framsidorna, då lämnar vi bort bilderna. Lämna bilderna till Kodak, 100 bilder ryms på en CD, kostar några hundra och resultatet duger till A3. Inte värdens upplösning, men skarpt. (Vissa hemscannrar ger hög upplösning och suddigt) Du kan nog scanna några tusen bilder innan det lönar sig att köpa scanner.

I nr 4 testade Foto flatbäddsskannrar med diatillsats. Läs gärna den innan köp av en Agfa Snapscan 50e.

Olle

Fotoaffärer

De flesta fotobutiker kan ta emot dina diabilder och ordna så att de hamnar på CD. Vissa gör det själva medan andra skickar iväg bilderna till t.ex. Fuji eller Kodak.
Vad det kostar beror på vilken upplösning och vilket filformat du vill ha på bilderna.
Allt från en dryg 100-lapp för en oklippt hel diarulle, då brukar bilderna lagras som jpeg och är runt 5MB uppackade.
För enskilda diabilder brukar priset för 5-6MB jpegbilder ligga nånstans mellan 15 och 30 kronor sen brukar det tillkomma en startavgift som inkluderar CD-bränning på nånstans mellan 50 och 100 spänn.
För högre upplösningar och andra filformat är det dyrare, kan kosta upp till ett par hundralappar per bild, men då kan man få mycket stora filer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips