Varmaste handskarna?

Vilka är de varmaste handskar du provat? Med innehanske eller utan?

Jag är mycket känslig i fingrarna och får nedsatt funktion redan vid ca +10. Har vinterhandskar när jag cyklar MTB under höst och vår...

Har någon provar eluppvärmda handskar? Finns tydligen i seriösa utföranden, bla för skärmflyg...

Tack
 
Lager på lager

Precis som med käder i övrigt så gäller samma princip,,, lager på lager. Tunna intervantar Typ Lillsport längdskidvantar och en skalvante utanpå och är det kallt som.. då gäller det att plocka på sig ett värmande lager till i flecce tex. Elvantar?? Nu var du inte så seriös väl :) Nån lär ha sagt det är bara den dumme och den late som fryser. Mao man skall röra på sig och ha vettiga kläder

MVh
Cristoffer
 
tvålagersprincipen

Hej !
Beträffande vantar för vinterbruk så använder jag mig själv alltid av tvålagersprincipen. Först har jag ett par varma tumvantar i ullfrotte och utanpå ett par skalvantar. Mina skalvantar är gjorda i mikrofiber och är av fabrikat Norröna.Mikrofiber är ju helt vindtätt och vattenavvisande, dock ej helt vattentätt, men nästan.Framförallt är mikrofiber väldigt
snabbtorkande.

För optimal värme är det alltså tumvantar som gäller.

Ullfrottevantarna är mycket varma i sig och
dessutom ganska billiga, cirka 129 kr.

Man kan ju köpa Norrönas passande innervante i ullpile också men den är dyrare, men verkar ännu varmare än ullfrotten.

Denna kombination fungerar bra för mig även i 30-gradig kyla.

Fördelen med 2-lagersvarianten är ju att man kan variera innervanten beroende på vad man ska göra och beroende på temperatur. En fleecefingervante använder jag också rätt ofta till skalvanten.

Jag tycker det är dumt med fast foder i vantar.Man vill ju ha en löstagbar innervante. Klättermusens vante greppet eler vad den heter verkar u rätt ok men dyr.Men k-musens vantar verkar ju enormt varma.

Goretexvantar från extremities mfl verkar ganska onödigt.Mikrofiber ventilerar ju bättre. Skalvante i goretex finns för ca 600 kr (frn extremeties)

Sen finns det ju dunvantar bla från marmot och
north face, ska man ha det så är det ju en fördel med dryloftmaterial utvändigt så de är hyfsat vattenavstötande.

Handskar med skinn i greppet kan ju verka bra mne är inget för mig som gör flerdagarstruer då snabbtorkande egenskaper prioriteras.

MVH Mats Frank, Umeå
 
Varma handskar

jag har ett par hestra handskar som är så varma att det ryker om om händerna efter ett tag i -10.
Det ryker alltså om händerna när man tar av sig handskarna inomhus
 
skeptisk till Hestra

Hej !
Jag är skeptisk till Hestras handskar. De är ju ofta gjorda i skinn, vilket inte duger på fjället. Och då menar jag flerdagarsturer på fjället.
Hur torkar du dem den sjätte dagen inblåst i snöbivack ?

Men som sagt, det beror på vad man ska ha handskarna till.Hestra är ju säkert bra som skidhandskar då
man åker liftserverat och kan torka dem på kvällen. Men när jag själv ligger och kör toppturer i Kebnekaiseområdet med tält som basläger och det är långt till torkrummet så är inte skinn bra som handskmaterial.

Pratar vi fjäll och flerdagarsturer så är det mikrofiber, Goretex eller möjligen dryloft som gäller.Eller då även förstås Klättermusens handskar i cutan (förmodar jag).

OK att Hestra har sin Kroppvante som säkert är bra, eller vad säger du, Daniel G ?

MVH Mats
 
Mitt val

Hej,
Jag är skeptisk... till bl a allt vad -tex-material heter. Mitt val är Kronans vita ytterhandskar i skinn och innervantar i ull, tunnare eller tjockare, finger- eller tummodell, beroende på temperatur. Jag har två par ytterhandskar med mig och om ett par eventuellt skulle bli blöta torkar jag dem under dagen mellan ylletröjan och Ventile-jackan.
Sune
 
Kronans ?

Har någon praktisk erfarenhet av Kronans vantar på långtur på fjället, hur pass bra torkar dessa när de blir blöta ?
Det råder nog ingen objektiv tvekan om att Goretex eller mikrofiber är det optimala under en längre fjälltur, särskilt på vårvintern, då risk för fukt föreligger.

Jag är inte någon renodlad tx-fantast utan jag använder själv med framgång Lillsports vadmalvantar vid sträng kyla (dvs inte så fuktigt) och dessa är ju bra , men på en långtur på fjället
väljer jag kombinationen ullfrotte och
skalvante. Läser man Norrönas katalog, där de tipsar om kläder så kan man läsa om detta tips.Och norrmännen kan ju det här med att gå på tur.

MVH Mats
 
skalvante+ull=bäst

Jag kan inte annat än att hålla med Mats Frank. En skalvante med en innervante i tjock ull är bäst. Jag använder inte själv ullfrotté, utan en vante i ren ull, utanpå det har jag en skalvante i mikrofibrer. Har använt det i temperaturer ner till -30 utan några större problem.

Problem som man kan drabbas av med goretex eller liknande är att om man rör på sig mycket så kan svetten inte ventileras ut så mycket som den borde göra och kan istället börja frysa fast mellan ullvante och yttermaterial. Detta kan hända med alla gortexplagg, jacka som vante.

/Martin
 
Storlek...

Håller med tidigare skribenter om att kombinationen skal+ullvante är bäst. För att få så varmt som möjligt kan man dessutom bära ett par tunna fingervantar/handskar som innersta lager. Själv har jag ett par tunna skidhandskar av längdåkningsmodell som jag alltid bär på händerna.

Vad man bör tänka på då är att tummen på skalvante+ullvante är tillräckligt stor för att inte strama när man greppar stavarna. Kropptumme-syndromet...

/J.
 
Kolla min recension

...av Mammut Verbier. Fördelen med en fingerhandske är att du aldrig behöver ta av den, inte ens för att pinka, fota, laga mat, spänna pjäxor, öppna jackan och pilla fram kompass osv. varje gång du tvingas ta av handsken så tar det ett tag att bli varm igen.

Dessa handskar duger ner till ca -15, beroende på aktivitetsnivå och hur mycket det blåser. Självklart har jag ett par tumvantar i reserv.

Ta med extra foder till vantarna, då kan du alltid ha ett par torra i reserv i fickan.
 
Glömde en viktig grej

Byt ut fodret i mammut Verbier till en ull-handske, t.ex arméns, annars är dom klumpiga och kalla.

Fleece har inte en chans att värma som ull, specellt i vått tillstånd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Varmaste understället vid lågtempoaktivitet? Kläder 24
iwalkalonelyroad Varmaste mössan? Kläder 7
Mixi Världens varmaste turpjäxa?! Kläder 11
carpe.diem Varmaste på fötterna Kläder 11
Bossakungen Varmaste kängorna Kläder 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.