DN testar billiga sovsäckar

Nein! Das ist ja doch unmöglich, unglaublich! Unerhört! Det måste vara måndagsexemplar. Eller så var det fel på den batchen. Eller, eller, eller så är testet felaktigt genomfört. Jävla labbråttor som inte vet hur verkligheten fungerar (isoleringsförmågan är linjär till priset)! Mitt exemplar fungerar minsann...

;)

/Sven - som drar sig till minnes en annan test-artikel som väckte visst rabalder här
 
Zzzzz....

Utan tvekan lite kul läsning, att biltema säcken som inte ens har någon temperaturangivelse kommer på fjärde plats....
Utan tvekan labbråttor :)

//A
 
Mäta värmeisoleringsförmågan i jämförelse med sovsäckens tjocklek!? Är det riktigt att göra så? Borde den inte jämföras med vikt eller pris, beroende på vad man prioriterar högst och vad som innebär att en sovsäck är "bra". De flesta väljer väl sovsäck efter rätt temperatur och med rätt pris, kanske också med rätt vikt om de är riktigt medvetna (som många här på forumet), eller gör man inte det? Jag har aldrig hört om någon som har mätt loftet som avgörande och mest prioriterad faktor i ett sovsäcksköp. Det är ju klart att loftet är väldigt viktigt för isoleringsförmågan, men är det rätt faktor att mäta mot när man ska kolla kvaliteten på en sovsäck? Loftet har ju inget egenvärde på så sätt. Håller sovsäcken för en viss temperatur så kvittar det ju hur tjockt loft den har. Förklara gärna för mig om det finns en logik som jag bommar här..
 
Tunga säckar! Var det syntet, allihopa?

Mitt Ajungilak väger 1600 gram och jag skulle vilja strypa den som sålde det till mig, alt. mig själv som
köpte den.
 
carl_; sa:
Mäta värmeisoleringsförmågan i jämförelse med sovsäckens tjocklek!? Är det riktigt att göra så?...

Håller med om att det är ett konstigt sätt att mäta. Om de hade testat en påse av enkelt bomullstyg skulle den förmodligen vunnit testet, jättebillig, jättelätt, låg packvolym och isolerar bra i förhållande till tjockleken (0,5mm)...
 
Ett ganska udda test i dessa dagar med en bra och enkel EN-standard. Ingen översättning till komfortgrader på nått sätt.

Everest Classic, Biltema och Haglöfs sovsäckar får samma värmevärde, betyder det att de har samma komforttemperatur eller bara att Haglöfs isolering är 3 ggr så effektiv som Biltema?

Konstigt...
 
"på Jysks sovsäck står det att komforttemperaturen är +18 "
Komforttemperatur på +18! Kallar man verkligen det för sovsäck? Det kallar jag en lakanspåse.
 
Läs ordentligt

Om man läser vad som står i DN:s test och inte anar sig till dold kontext av dubiös natur i artikeln så fram går det klart att;

- om säcken skall bäras mycket och långt så anses merpriset för de lättare och likväl varma som en schysst prioritering,
-man är förvånade över Jysksäckens konstiga angivelse för komforttemp för män resp. kvinnor,
-man är medvetna om att en EN standard finns,
-man vänder sig till brukare som skall använda säcken nå'ra nätter på sommaren i båten, tältet (brukar innebära campingplats) eller på skolresa i en lägergård.

Resultatet manar dock till eftertanke om utrustningen och vårt förhållande till den. Jag konstaterar igen, och det är lätt att få den känslan bekräftad när man tar del av harmsenheten över testresultatet, att vara friluftsmänniska beror inte på att utstyret är med rätt logga det beror av att ha kunskaper och erfarenheter förvärvade genom att vara ute mycket och ha en utrustning som väl matchar den nivå som man har på sitt friluftsliv. Överutrustning i pris och prestanda känns patetiskt och brackigt. Det inger ingen respekt hos mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
naturlovisa Skillnaden dyra/billiga tält? Bo och sova 34
mnen Hur dåligt är det med billiga tält? Bo och sova 34
Staffan Andersson Billiga sommarsäckar testade Bo och sova 3
David_L Billiga liggunderlag/sovsäckar... Bo och sova 11
oskarlin Tält - billiga eller dyra? Bo och sova 63
Mathew Haglöfs billiga sovsäckar Bo och sova 16
flundval Billiga vintersovsäckar! Bo och sova 0
da_flower High sierra tält bra billiga dåliga ?? Bo och sova 2
eh mer billiga liggunderlag Bo och sova 4
eh billiga liggunderlag Bo och sova 5
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.