lätt fjällfiske

Jag strävar efter att få så lätt packning av två orsaker (förutom att det är lättare :) :

1. Jag gillar mat! Jag vill därför lägga lite mer vikt på godare mat än frystorkat.
2. Jag flugfiskar alltid i fjällen. Fiskeprylarna tar en del extra plats.

Jag har under vintern lagt stor möda på att få så smidig fiskeutrustning som möjligt, och jag tror att jag nu börjar närma mig något som kan vara värt att dela med sig av. Jag misstänker att en UL-inriktad fjällfiskare skulle hitta andra lösningar, vada helt naken till exempel. Målet för mig har varit att bibehålla funktion och minska vikt.
Detta är vad jag använder.

Fimpade mina två aluminiumaskar mot en Loop-ask i skum (foam). Vikt inklusive flugor: 27g. Får plats med en hel del flugor, men ska vi vara ärliga står vi ändå där och nöter med en Europa 12:a dagarna i ända.

Bytte min Cortland-rulle i metall mot Loops Graphite. Vikt inklusive backing och fluglina: 120g. Tror säkert att jag kan halvera backingen och lite av fluglinan för att komma under 100g.. struntsaker känns det som just nu.

Här kommer överkursen: Byggde ett eget 7-delat flugspö och gjorde en egen spötub av den typ av papptub som affischer kommer i. Täckte den med svart plastfilm för att få den mer beständig. Vikt: 187g totalt. Här har jag gjort en rejäl viktbesparing. Mitt förra spö var ett fyradelat (som man i normala fall kaller för "travel"-spön) och tillsammans med spötuben i cordura och metall landade vikten på 873g. Den nya tuben glider dessutom med lätthet ner i ryggsäcken. För den som inte orkar bygga sitt egna spö (det är kul!) har Orvis ett fint 7-delat spö som heter Frequent Flyer. Lite dyrare dock.

Att kunna vada riktigt är ett grundkrav och häri bestod ännu en utmaning. Gore-tex-vadare väger åtminstone bortåt 1.3 kg och tar upp en hel del plats i ryggsäcken. Man vill heller inte släppa med sig tunga vadarkängor på flera kilo. En av de absolut lättaste vadarna som finns är Simms Travel Wader, som skippat de tunga neoprenfötterna till förmån för ett styvare, men lättare tyg. Ihoprullad tar vadarna inte mer plats än en termos och väger endast 530g! många fjällvandrare har också någon sorts camp-skor med sig, och här tänkte jag kombinera de båda. Jag lade in ett par vintersulor inuti vadarna (det blev ordentligt skönt för fötterna) för att hålla värmen bättre och testade att gå med sandaler i stället för vadarkängor. Perfekt! Numera finns det förvissa kombinerade vandrings- och vadakängor, men det blir opraktiskt om man har vadat och sen fortsätta gå med genomblöta skor.

Summa summarum:
Loop Graphite (inkl. linor): 120g
Loop foam-ask (inkl. flugor): 27g
Spö och spötub: 187g
Simms travel wader: 530g
Total: 864g

Tidigare utrustning:
Cortland-rulle (inkl. linor): 190g
Alu-askar x 2 (inkl. flugor): 129g
Kunnan travel-spö (med tub): 873g
Vadare: 1300g
Total: 2492g


Lite bilder:

http://users.du.se/~pjh/1.JPG
Lite skillnad på 2-delat, 4-delat och 7-delat flugspö.

http://users.du.se/~pjh/2.JPG
Flugspö och spötub är hemtillverkade.

http://users.du.se/~pjh/3.JPG
Simms travel wader med sandaler.

http://users.du.se/~pjh/4.JPG
Simms travel wader ihoprullad.

http://users.du.se/~pjh/5.JPG
Simms travel wader i förpackningspåse.
 
När det gäller spöbygget, hur specade instruktioner kan du ge? Jag kan inget om hantverket själv men har en kompis som nog skulle kunna hjälpa mig om han bara fick nödvändig info...
 
Kostnader:

Simms: 115$ från en amerikansk hemsida. Med porto kom jag strax under 1000:-

Loop-rulle: Följer med GRATIS när man köper en Loop Evotech... som en kompis gjorde och då köpte jag grafitrullen för 200:- av honom.

Spöet: Köpte klingor (8" spö) på ebay tillsammans med rullfäste och kort för ett sammanlagt pris av 25$ (säljaren heter ro6231)!!

Asken kostar 80:-

Summa: 1455:-
Överkomligt?!!
 
alven; sa:
När det gäller spöbygget, hur specade instruktioner kan du ge? Jag kan inget om hantverket själv men har en kompis som nog skulle kunna hjälpa mig om han bara fick nödvändig info...

Spöt på bilden är mitt andra spö; jag köpte två klingor från samma säljare och "tränade" på det första. Hantverket är egentligen inget som är speciellt svårt. Har man bundit flugor kan man möjligen ha lite på fötterna redan. Jag hade enormt mycket hjälp av http://www.rodbuildingforum.com Under "beginners corner" finns det steg-för-steg-instruktioner för hur man skall göra. Troligen är det lackningsförfarandet som kan vara knepigast. Man vill ju ha ett snyggt spö och har man inte klingan i rullning kan lacken rinna och få "gäddhäng". Jag gjorde en egen lackrig (mycket enkel) med hjälp av en motor från Classe som gör ett varv i minuten. Riktigt bra blev det!

Börja på rodbuildingforum så kan du ställa fler frågor sen.
 
Säljaren på Ebay har förresten ett set med klingor ute just nu, bland annat med ett 7-delat 8-fots set som liknar det jag använda (förutom att klingan är blå). Det första spöet jag gjorde va 9-fot och jag upplevde det som lite för spänstigt. Men med rätt lina funkar det.

Det är ju inte proffsklingor detta, vilket priset berättar om, men det syns mest i finishen tycker jag.
 
öringen; sa:
Hur bedömer du aktionen i det 7-delade spöet?

Då även den första delen (vid rullfästet) är ganska tunn, får hela spöt väldigt mycket flex. 9-fotaren har har medelaktion, medan aktionen i 8-fotaren ligger mer mot toppen. AFTM 4-5 är specen på spöt, men någon 5-lina sätter du inte på detta spö. Efter att jag byggt ihop det åkte jag till en butik som heter Capricorn som ligger utanför Borlänge. De är riktiga entusiaster och har ett 40-tal linor uppspolade på rullar. De tog fram en presentation-line från GuideLine, WF 4, som var superhärlig. Ägaren tyckte att det var ett läckert och följsamt spö som passar för kortare kast (som till fjälls).
 
cyanopsis; sa:
Kostnader:

Simms: 115$ från en amerikansk hemsida. Med porto kom jag strax under 1000:-

Loop-rulle: Följer med GRATIS när man köper en Loop Evotech... som en kompis gjorde och då köpte jag grafitrullen för 200:- av honom.

Spöet: Köpte klingor (8" spö) på ebay tillsammans med rullfäste och kort för ett sammanlagt pris av 25$ (säljaren heter ro6231)!!

Asken kostar 80:-

Summa: 1455:-
Överkomligt?!!

Ja, absolut.

Spöet var förvånadsvärt billigt.
 
Jag är sugen på ett flerdelat spö, men ohändig. Nån som har tips på prisvärda sådana




ps. Hardy smuggler etc tycker jag inte är prisvärda. Håller kring 1500 kronor. ds.
 
öringen; sa:
Jag är sugen på ett flerdelat spö, men ohändig. Nån som har tips på prisvärda sådana




ps. Hardy smuggler etc tycker jag inte är prisvärda. Håller kring 1500 kronor. ds.

7-delat flugspö på under 1500:- jisses, det blir lurigt!

På ebay hittar du ett Orvis Frequent Flyer för strax över 1000:-
[Ändrat av cyanopsis 2007-04-30 kl 14:01]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.