Varför avstå?

Har idag paddlat knappa milen på sjön Valloxen i Uppland.

Vädret var lungt endast lätta krusningar, solen sken och kallfronten norrifrån hade sänkt temperaturen i luften rejält från dagen innan. Och vattnet är kallt givetvis det är ju ändå bara den 17:e april. Stäven på kajaken skar ytan vackert.

Jag paddlade ett varv runt sjön, merendels relativt nära land, kände mig trygg och nöjd.

Kanadagässen låg här och var på sina bobalar och ruvade. I vassarna i sjöns sydöstra ände så tutade rördrommen. En och annan knipa dök efter mat, en fisk vakade. Längs norra sidan av sjön jagade en brun kärrhök över skarven mellan land och vass med fjädrande flykt.

Varför avstå från en tur med sådana fina naturupplevelser enär varken kajak eller jag behärskar roll, har torrdräkt?
 
blandade frågor o svar

Jag tror att du har svarat på dina egna frågor gällande ditt eget omdöme inför turen. Jag kan svara på din rubrikfråga på följande sätt: Grattis till en fin naturupplevelse. Klart att du gjorde rätt att ge dig ut.

(Min åsikt: väldigt få behärskar rollen i överaskat och kritiskt läge, långt färre än de som gjort de förberett i bassäng eller sommarvarm vik. Torrdräkt är varken inte en nödvändighet eller en tillräcklighet för att reda ut en eventuell olycka - det vet alla som tänkt/läst till. Men prövad och god klädsel samt gott omdöme är bra att ha. Och om man skall vara lite lurig; man skall nog ha tur också. Säkerhet är för övrigt inte allt här i världen; läs gärna "I trygghetsnarkomanernas land" av David Eberhard.)
 
Re: blandade frågor o svar

olle11; sa:
Jag tror att du har svarat på dina egna frågor gällande ditt eget omdöme inför turen. Jag kan svara på din rubrikfråga på följande sätt: Grattis till en fin naturupplevelse. Klart att du gjorde rätt att ge dig ut.

(Min åsikt: väldigt få behärskar rollen i överaskat och kritiskt läge, långt färre än de som gjort de förberett i bassäng eller sommarvarm vik. Torrdräkt är varken inte en nödvändighet eller en tillräcklighet för att reda ut en eventuell olycka - det vet alla som tänkt/läst till. Men prövad och god klädsel samt gott omdöme är bra att ha. Och om man skall vara lite lurig; man skall nog ha tur också. Säkerhet är för övrigt inte allt här i världen; läs gärna "I trygghetsnarkomanernas land" av David Eberhard.)

Vad jag försökte illustrera och som jag uppfattar att du förstod, är att många verkar helt fixerade vid risken för att kapsejsa med kajaken.

Jag har paddlat flera turer i veckan isfri tid i snart tjugo år och aldrig vält, däremot anpassat vatten-, väg- och väderval till mina förutsättningar. Paddlar gärna i grövre sjö när vattnet är varmare t.ex.

Den poäng jag försöker få fram, med detta och andra inlägg, är att det är viktigare att vara ute än absolut optimalt utrustad. Och förövrigt hur f-n mäter man och vet vad som är optimalt.
 
Om man betraktar det som en omöjlighet att plurra kan man naturligtvis klä sig utan hänsyn till just plurr.

På arnstrom.org finns en liten "tråd" ang ett plurr i vintras (från en rank kajak). Där framgår en del om möjligheterna att just efter ett plurr simma till land.

Personligen försöker jag vintertid paddla längs stränderna, men kan konstatera att jag ibland gör kortare överfarter, samt även längs stränderna "plötsligt" befinner mig ungefär ett simborgarmärke från land. Därför brukar jag klä mig därefter.
 
klippen; sa:
Varför avstå från en tur med sådana fina naturupplevelser enär varken kajak eller jag behärskar roll, har torrdräkt?
Nä visst, det handlar väl alltid om övervägningar. Man är aldrig helt säker, men mer eller mindre säker.

Eller osäker.

I min mailbox ligger ett månadsgammalt mail från en fd kursare, som konstaterade att de fått lägga ned återupplivningen av en kanotist som varit ute i vinden, och som de kört hjärt-lungräddning på under tio timmars tid på intensivvårdsavdelningen där min kamrat arbetar. Ironiskt nog står min kamrat precis i begrepp att skaffa kajak, men förhoppningsvis kommer hon att vara försiktig. Så visst händer det olyckor.
 
absolut

Håller med helt och fullt. Jag tillhör, liksom du (trådstartare)verkar göra, den stora massan kajakpaddlare som väljer att lite på sitt omdöme och njuta fullt ut av varje tur. Har paddlat i stort sett hela vintern i Kalmarsund med undantag för några veckor då isen låg i viken. Så har jag gjort i flera år utan att gå runt ofrivilligt.

Avstår aldrig!
 
Nej, inte skall man avstå. Det man efteråt ångrar är alltid de paddlingar man av olika skäl avstod ifrån. Jag paddlade året om under 7-8 år utan att kunna rolla eller äga en torrdräkt, för precis som de flesta andra kapsejsade jag aldrig. Med lite självbevarelsedrift och sunt förnuft (inga dumdristiga paddlingar i grov sjö och kallt vatten långt från land) kommer man långt.

Att jag sedan ändå rekommenderar roll och tät klädsel, beror mest på att paddlingen blir en så mycket djupare och mera intensiv upplevelse om man vet att man kan rolla när som helst utan obehag eller konsekvenser – och även gör det. Ett par snabba rollar tidigt under en tur innebär att man sedan slappnar av helt, havet blir en vän man litar på, istället för någonting man ständigt måste ha koll på. Jag tror inte den som inte varit där kan förställa sig vilket lyft det är…

Björn
 
Jag antar att de flesta har en personförsäkring, det har jag också, även om jag inte för mitt liv tror att jag ska behöva använda den. För mig fungerar det likadant när jag paddlar, beroende på vattentemperatur och läge har jag olika försäkringar, torrdräkt är en sådan, även om jag under alla år aldrig plurrat. Jag har även försäkringar när jag klättrar och dyker, rep och parkamrat.
Problemet är ju att jag tyvärr aldrig vet vilken dag det var jag skulle ha den största försäkringen då olyckan trots allt är framme, därför måste jag se till konsekvensen av olyckan. Om jag är ensam och det är kallt i vattnet och långt till sjukhus eller om jag paddlar i en simbassäng. Konsekvensen av en olycka i de fallen gör min bedömmning helt olika om vad jag bör ha för försäkringar oavsett min erfarenhet och min tro på mig själv, det påverkar väldigt sällan min upplevelse och det är ju det med fösäkringar, dom är ju lite obekväma tills man behöver använda dem. :)
/Mattias
 
Mezzner; sa:
De allra flesta litar väl på sitt omdöme, även om omdömet är ganska olika?

Ja, och även förmågan att hantera situation och utrustning. Skälet till att jag brukar trycka på omdömet är just att det är olika! Jag accepterar vissa risknivåer och du andra. Vi är olika på flera sätt.

Samt; ett annat skäl till att jag vill försöka lyfta fram omdömet är för att se frågan mer som ett aktivt beslut för den enskilde. Det är ingen annans beslut, det är inte heller ett "slentrianbeslut".

Jag skiter i någon mening i hur du paddlar, säger du att du använder ditt omdöme så får jag vara så god att lita på det. :)
 
Jag paddlade en längre tur i lördags i Mälaren (Närmare bestämt Ekoln söder om Uppsala). Vädret var kanonvarmt och vindfattigt. Jag äger ingen torrdräkt, och har svårt att tänka mig att dra på mig någon av de våtdräkter jag förfogar över. Det blir för varmt, eller så måste jag sänka tempot för mycket för min smak.

I stället anpassade jag turen och körde strandnära, något eller några simtag till bottenkänning. Några kortare passager över djupare vatten.

En fantasktiskt fin tur! Samtidigt passerade jag ett gäng som paddlade Uppsala-Skokloster ToR, i makligt tempo, samtliga i havskajaker och torrdräkt. Alla såg nöjda ut och hade säkert också en kanonfin dag.

Debatten blir ofta svart/vit, rätt/fel istället för den glidande skala som bör gälla i verkligheten. Den här tråden var ovanligt balanserad!

Jag provpaddlade för övrigt banan för vårt Uppsalalopp Ekoln Runt, som jag hoppas ni har uppmärksammat ;)
 
Avstå inte men...

glöm inte heller att en förutsättning för fler sådana utflykter är att du inte blir en siffra i statistiken.

Vänd alltså på frågan - är det värt att (kanske) missa fler sådana upplevelser bara för att:
- inte ha torrdräkt
- inte lära sig rolla
- inte hålla sig jvligt nära land och med ombyte lätt åtkomligt men vattentätt förpackat
- inte investera i ett par pontoner.

Mina favoriter är de två sista. Mycket billigare än en torrdräkt och mycket pålitligare än en roll.

Vinterbada brukar jag göra, men då frivilligt. Den erfarenheten gör att jag håller mig klart nära land för det behövs inte lång tid för att kallt vatten skall ha hunnit ställa till problem.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.