Träna med brutet revben

Går det bra att springa med brutet revben? Vad ska man undvika? Klättring känns inte så bra. Vet inte om det är brutet eller knäckt ömmar en aning när jag andas.
/Janne
 
Jag bröt två revben för ett par år sedan. När jag frågade läkaren vad jag kunde träna så tittade han så underligt på mig... Jag kom dock fram till att cykla på motionscykel gick bra (jmf med "riktig" cykel där man kan behöva väja). Ryggsim funkade också men det kändes inte som träning när man simmade grodsim på rygg...

Träningen gjorde nog att det tog längre tid än om jag bara hade vilat.
 
Det allvarliga skulle kanske kunna vara en pneumothorax (ett frakturerat revben som i samband med ökad aktivitet skulle kunna punktera lungsäcken)?
 
Sila mygg och svälja kameler

Ben_Rangell; sa:
Jag är allvarlig. Hur så?
/Janne

Jag tyckte att det var en så konstig prioritering att bry sig om att finputsa på konditionen när man tror att man kanske har en skelettskada.
Ungefär som att prioritera att köra en bil med punkterad däck till biltvätten... :)

Men jag är å andra sidan varken medicinare eller tränare.
 
Nja, det handlar väl om att man inte vill förlora kondis. Har just börjat och vet att jag måste ligga i för att det ska hända något. Om man kan träna med skelettskada är det ju bara att köra på så länge det inte är farligt.
 
Jag förstår precis din situation. Jag "skaffade mig" revbensfrakturer själv och hamnade i en liknande situation. Det blev cykeltrainerträning för mig. Allt annat blev för "skakigt" eller hade andra nackdelar.
Inlines kanske också skulle funka men man är mindre utsatt - för t.ex risken att falla - på en trainer eller motionscykel.
Eftersom jag drabbades under vintern så var valet mycket enklare...

F.ö. så tycker jag att det är en självklarhet att försöka fortsätta träna i den mån det är möjligt när man är skadad eller sjuk. En månads konvalescens utan träning kan göra stor skillnad mot en månads konvalescens med möjlighet att upprätthålla en godtagbar nivå på träningen, speciellt om man har satt upp ett mål att genomföra något lopp eller så. Vem f-n vill att man ska bli tvungen att ställa in en sådan sak dessutom?
Det räcker med skadan/sjukdomen och konvalescensen som hör till...
 
Nu har jag ingen lust att vara din pappa men skall du inte kolla upp vad du har för skada först innan du startar en tråd.

Du riskerar ju kroniska problem.
 
Först bensommen, sen vilopulsen...

Ben_Rangell; sa:
Nja, det handlar väl om att man inte vill förlora kondis. Har just börjat och vet att jag måste ligga i för att det ska hända något. Om man kan träna med skelettskada är det ju bara att köra på så länge det inte är farligt.

Jo, jag förstår hur du tänker men tycker ändå att det är konstigt.
Ett trasigt skelett är väl det absolut första på din kondis som du bör förbättra? En smula för hög vilopuls är ju lappri i jämförelse.
 
Re: Först bensommen, sen vilopulsen...

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Jo, jag förstår hur du tänker men tycker ändå att det är konstigt.
Ett trasigt skelett är väl det absolut första på din kondis som du bör förbättra? En smula för hög vilopuls är ju lappri i jämförelse.

Men om man åtminstone inte försämrar det trasiga skelettet om man konditionstränar, så kan man ju slå två flugor i en smäll genom att cykla lite under läkperioden.

Anekdot: pappa cyklade hem från jobbet med brutet nyckelben en gång. Sen svimmade han.. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio träna med skavanker och handikap Träning och hälsa 6
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
anoonym Träna Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
Patriksg träna samma muskelgrupp 2 gånger om dagen? Träning och hälsa 12
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
roal90 projektarbete; vad driver dig till att träna? Träning och hälsa 9
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Polarnatt Träna knän Träning och hälsa 2
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
schweingaard Träna för mycket Träning och hälsa 9
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Tommy125 Träna inför kanotpaddling Träning och hälsa 8
henry99 Träna före vandring i bergen Träning och hälsa 24
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
traser Träna med Airtrim Träning och hälsa 4
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
bergholm Farligt att träna i kyla? Träning och hälsa 8
mrhandley Träna hemma Träning och hälsa 17
m_junken Träna i kyla Träning och hälsa 9
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20
Northstar Träna inför lumpen Träning och hälsa 6
Träna inför lumpen med skadat knä Träning och hälsa 21
joakimmen Brutet båtben Träning och hälsa 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.