Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart!

PACKLISTA FÖR 7 DYGN ÄNONJALME-ARASLUOKTA VIA ALKAJAURE

GRUNDUTRUSTNING
Tält Hilleberg Nallo 2 (2100 g)
Sovsäck Marmot Atom (453 g)
Ryggsäck Arcteryx Naos 73 L (2300 g)
Liggunderlag Exped Downmat 7 (900 g)
Kompression/packpåsar(152 g)
TOTALT: 5 905 g

KÖK/VATTENHÄMTNING/FÖRVARING
Kastrull Vargo Titanium NonStick 0,9 L (114 g)
Kombinerad spatel/smörkniv och sked i enträ (14 g)
Vikbar plastkåsa (24 g)
Plasttallrik vit (20 g)
Snow Peak Titanium GigaPower Stove (85 g)
Disksvamp ScotchBrite i ziplockpåse (8 g)
Wettextrasa (5 g)
Vattenflaska Mer (50 g)
Vattenflaska Fanta (32 g)
Vattenflaska Platypus 2 L (60 g)
Div. plastpåsar (30 g)
TOTALT: 442g

PERSONLIG HYGIEN/TVÄTT
Packtowlbit (50 g)
Tvålbit Galltvål i filmburk (20 g)
Ziplockpåse med Deoservetter (10 g)
Solskyddscreme i filmburk (25 g)
Myggstift (25 g)
Armens hudsalva (15 g)
Toalettpapper i plastpåse (25 g)
Tandborste delad + Halv rakhyvel (10 g)
Tandcreme i ziplockpåse (10 g)
TOTALT: 190 g

NÖDVÄNDIG UTRUSTNING
Tändstickor i Ziplockpåse m. plån (15 g)
Liten tändare i Ziplockpåse (20 g)
Värmeljus 4 st x 14 g (58 g)
Visselpipa (13 g)
Satellittelefon Eriksson (350 g)
Liquisole 28 g + Nål/tråd + Silvertejp (83 g)
Första Hjälpen inkl. div. medicin (80 g)
Skavsårstejp + Compeed (50 g)
Tigerbalsam i filmburk (25 g)
TOTALT: 696 g

PERSONLIG UTRUSTNING
Grundstens bok - Sarek (175 g)
Penna och papper (30 g)
Fällkniv Gerber LST II droppoint (35 g)
Pannlampa Petzler Tikka (70 g)
Fiskegrejer Teleskopspö + Haspelrulle + Drag (505 g)
Kamera Canon digital Ixus 65 (145 g)
Kompass Brunton Nexus 26 m. spegel (34 g)
Garmin GPS (153 g)
Ipod 30GB med ljudböcker, musik + film (130 g)
Brunton Solcelladdare för GPS, Kamera, Ipod (200 g)
Tasco Monocular kikare 10x25 mm (130 g)
Kartor delade (100 g)
TOTALT: 1 597 g

KLÄDER
1 par Seal Skins Mid Light Sock (120 g)
2 par Ullsockar tjocka (150 g)
3 par Ullstrumpor tunna (120 g)
2 par kalsonger syntet (106 g)
Underställ Aclima Ultranet (260 g)
Underställ Ortovox Merinoull (300 g)
T-shirt Syntet (110 g)
MontBell U.L.Down Inner Jacket (200 g)
MontBell U.L Down Inner Pants (205 g)
GoLite Ether windjacket (110 g)
Montane Featherlite byxor omgjorda till zipoff (160 g)
Montane Superfly skaljacka (425 g)
Integral Designs eVENT rain pants (269 g)
Base Design Spinnaker chaps (44 g)
Lundhags Forrestkängor (1 280 g)
Fingervantar (47 g)
Keps Arcteryx (50 g)
Extra skosnöre (10 g)
Inläggsulor extra (50 g)
Kardborreremmar elast för vad 4 st (80 g)
TOTALT: 4 096 g
Kläder på kroppen: 2 330 g
Vikt i ryggsäck 1 766 g

MAT/GAS för 7 dagar
Gas 450 g (660 g)
Frukostmix 130 g x 7 (910 g)
Hemtorkad lunch och middag 130 g x 14 (1 820 g)
Varma koppen frukt 23 g x 7 (161 g)
Frystorkat kaffe (50 g)
Torkat renkött 50 g x 7 (350 g)
Rapsolja-smör 60 g x 7 (420 g)
Hårdbröd 50 g x 7 (350 g)
Gravblandning för fisk i filmburk (25 g)
Salt i filmburk (25 g)
Div. kryddor i ziplockpåse (5 g)
Runekakor 40 g x 14 (560 g)
Chokladkakor 100 g x 7 (700 g)
Strohrum 80% 300 ml i petflaska (300 g)
The + gräddpulver 15 x 7 (105 g)
TOTALT: 6 451 g

TOTAL PACKNINGSVIKT: 19377 gram
I fickorna: Kamera, Kikare, GPS, Karta+kompass = 600 g
Kläder/Skor på kroppen: 2 330 g
Vikt på ryggsäck: 16 447 gram
 
Jag vet inte vart du ska gå nånstans, men jag hade nog skippat tre vattenflaskor och istället satsat på enbart MER-flaskan.

Arméns hudsalva kan man skippa och använda solstiftet till istället.

4 värmeljus kanske är lite många? Det beror ju på. Kanske räcker med ett enda?

Tigerbalsam kan säkert vara bra. Där har du ju ytterligare en fet salva som ev. kan användas istället för arméns hudsalva.

3 par tunna strumpor, det räcker säkert med 2 par.

Jag tycker kanske att det är lite många byxor. Själv använder jag ett par ylleunderställsbyxor, ett par tunna vindställsbyxor och så ett par regnställsbyxor.

Samma med tröjorna, kanske kan du minimera något. Jag använder en ylleunderställströja, en kortärmad skjorta, en ylletröja ELLER en dunjacka, en tunn vindställsjacka och en regnställsjacka.

Jag känner inte till exakt vad de kläder du skrivit upp är för något, material eller vad det kan vara. Så det är lite svårt för mig att ge mer kommentarer än så här.

Regnställsjacka brukar väga mindre än en skaljacka.

Gasen lär du klara dig med en liten tub.
 
Andra får ge sina synpunkter på vad du kan ta bort. Själv skulle jag sakna en lätt yllemössa. Ullfrottés tunna balaklava eller olles brorsa väger inte mycket.

Raskesven
 
^_^; sa:
Jag vet inte vart du ska gå nånstans, men jag hade nog skippat tre vattenflaskor och istället satsat på enbart MER-flaskan.

Arméns hudsalva kan man skippa och använda solstiftet till istället.
- Skippar aldrig armens hudsalva, en av mina bästa polare inom uteliv sen 25 år tillbaka.

4 värmeljus kanske är lite många? Det beror ju på. Kanske räcker med ett enda?
-4 värmeljus går åt för att torka blöta kängor, kan vara lite med 4 faktiskt. Det innebär 2 torkmöjligheter på 7 dygn...Sealskins kompletterar dock

Tigerbalsam kan säkert vara bra. Där har du ju ytterligare en fet salva som ev. kan användas istället för arméns hudsalva.
-Knappast troligt testa själv lite tigerbalsam i ljumskarna eller på skavsår så får du känna på nåt härligt. Däremot så är det mycket bra mot onda knän och ryggar. Massera in innan sovsäcken varje kväll i förebyggande/behandlande syfte.

3 par tunna strumpor, det räcker säkert med 2 par.
-Kanske det

Jag tycker kanske att det är lite många byxor. Själv använder jag ett par ylleunderställsbyxor, ett par tunna vindställsbyxor och så ett par regnställsbyxor.
- Har du vandrat i Sarek innan?

Samma med tröjorna, kanske kan du minimera något. Jag använder en ylleunderställströja, en kortärmad skjorta, en ylletröja ELLER en dunjacka, en tunn vindställsjacka och en regnställsjacka.
- Det är ju det jad använder ;)

Jag känner inte till exakt vad de kläder du skrivit upp är för något, material eller vad det kan vara. Så det är lite svårt för mig att ge mer kommentarer än så här.

Regnställsjacka brukar väga mindre än en skaljacka.
-Skaljackan är regnjacka...

Gasen lär du klara dig med en liten tub.
-Gillar inte att snåla med gas. Kan klara mig på ca 30 g per dag, inte mindre. Dessutom är det här bara den första av de tre turer som jag kommer att göra. På nästa tur så tar jag med det som är kvar i den här + en 100 tub. Grejerna har jag inne i Padjelanta hos en kompis, mellanlandar där mellan varje tur och provianterar etc.
 
Keras2006; sa:
"Sovsäck Marmot Atom (453 g)"

Jag måste nog byta sovsäck, min väger ju 2025gr!!!

-Tja mina har också vägt runt 2 kg/st tills för 2 år sedan då jag ändrade lite inriktning mot genomtänkt ul utrustning utan att gå till överdrift. Bort med Trangiat/T-röd in med Titaniumkastrull/Kök, Bort med 2 kg sovsäck in med atom, Bort med 4,6 kg tältkåta in med hilleberg, Bort med 3 kg vulkan in med 2,2 kg Arcteryxsäck, Kläder: Bort med Fleece, bomull in med mer ull, dun, superlätta vindskyddande kläder. Här sparas kg inte gram.

Går man sen igenom packningen så kan man plocka bort ytterligare gram genom att välja lättare och lika bra alternativ. Ex 1 hg morakniv / 2,3 hg samekniv byts mot 30 grams Gerber fällkniv

Då får man en lättare packning trots att man tar med sig mer komfortabla prylar ut. Min ipod är en ovärdelig lyx/nyttopryl tex. Lyssna på musik och ljudböcker eller titta på film om regnet pissar ner utanför tältet, för över videosekvenser/foton från digitalkameran till ipoden och lagrar dom där. Då kan jag filma en hel del innan korten blir fulla...

//Gustav\\
 
Keras2006; sa:
"Sovsäck Marmot Atom (453 g)"

Jag måste nog byta sovsäck, min väger ju 2025gr!!!

-Tja mina har också vägt runt 2 kg/st tills för 2 år sedan då jag ändrade lite inriktning mot genomtänkt ul utrustning utan att gå till överdrift. Bort med Trangiat/T-röd in med Titaniumkastrull/Kök, Bort med 2 kg sovsäck in med atom, Bort med 4,6 kg tältkåta in med hilleberg, Bort med 3 kg vulkan in med 2,2 kg Arcteryxsäck, Kläder: Bort med Fleece, bomull in med mer ull, dun, superlätta vindskyddande kläder. Här sparas kg inte gram.

Går man sen igenom packningen så kan man plocka bort ytterligare gram genom att välja lättare och lika bra alternativ. Ex 1 hg morakniv / 2,3 hg samekniv byts mot 30 grams Gerber fällkniv

Då får man en lättare packning trots att man tar med sig mer komfortabla prylar ut. Min ipod är en ovärdelig lyx/nyttopryl tex. Lyssna på musik och ljudböcker eller titta på film om regnet pissar ner utanför tältet, för över videosekvenser/foton från digitalkameran till ipoden och lagrar dom där. Då kan jag filma en hel del innan korten blir fulla...

//Gustav\\
 
Keras2006; sa:
"Sovsäck Marmot Atom (453 g)"

Jag måste nog byta sovsäck, min väger ju 2025gr!!!

-Tja mina har också vägt runt 2 kg/st tills för 2 år sedan då jag ändrade lite inriktning mot genomtänkt ul utrustning utan att gå till överdrift. Bort med Trangiat/T-röd in med Titaniumkastrull/Kök, Bort med 2 kg sovsäck in med atom, Bort med 4,6 kg tältkåta in med hilleberg, Bort med 3 kg vulkan in med 2,2 kg Arcteryxsäck, Kläder: Bort med Fleece, bomull in med mer ull, dun, superlätta vindskyddande kläder. Här sparas kg inte gram.

Går man sen igenom packningen så kan man plocka bort ytterligare gram genom att välja lättare och lika bra alternativ. Ex 1 hg morakniv / 2,3 hg samekniv byts mot 30 grams Gerber fällkniv

Då får man en lättare packning trots att man tar med sig mer komfortabla prylar ut. Min ipod är en ovärdelig lyx/nyttopryl tex. Lyssna på musik och ljudböcker eller titta på film om regnet pissar ner utanför tältet, för över videosekvenser/foton från digitalkameran till ipoden och lagrar dom där. Då kan jag filma en hel del innan korten blir fulla...

//Gustav\\
 
Keras2006; sa:
"Sovsäck Marmot Atom (453 g)"

Jag måste nog byta sovsäck, min väger ju 2025gr!!!

-Tja mina har också vägt runt 2 kg/st tills för 2 år sedan då jag ändrade lite inriktning mot genomtänkt ul utrustning utan att gå till överdrift. Bort med Trangiat/T-röd in med Titaniumkastrull/Kök, Bort med 2 kg sovsäck in med atom, Bort med 4,6 kg tältkåta in med hilleberg, Bort med 3 kg vulkan in med 2,2 kg Arcteryxsäck, Kläder: Bort med Fleece, bomull in med mer ull, dun, superlätta vindskyddande kläder. Här sparas kg inte gram.

Går man sen igenom packningen så kan man plocka bort ytterligare gram genom att välja lättare och lika bra alternativ. Ex 1 hg morakniv / 2,3 hg samekniv byts mot 30 grams Gerber fällkniv

Då får man en lättare packning trots att man tar med sig mer komfortabla prylar ut. Min ipod är en ovärdelig lyx/nyttopryl tex. Lyssna på musik och ljudböcker eller titta på film om regnet pissar ner utanför tältet, för över videosekvenser/foton från digitalkameran till ipoden och lagrar dom där. Då kan jag filma en hel del innan korten blir fulla...

//Gustav\\
 
Keras2006; sa:
"Sovsäck Marmot Atom (453 g)"

Jag måste nog byta sovsäck, min väger ju 2025gr!!!

-Tja mina har också vägt runt 2 kg/st tills för 2 år sedan då jag ändrade lite inriktning mot genomtänkt ul utrustning utan att gå till överdrift. Bort med Trangiat/T-röd in med Titaniumkastrull/Kök, Bort med 2 kg sovsäck in med atom, Bort med 4,6 kg tältkåta in med hilleberg, Bort med 3 kg vulkan in med 2,2 kg Arcteryxsäck, Kläder: Bort med Fleece, bomull in med mer ull, dun, superlätta vindskyddande kläder. Här sparas kg inte gram.

Går man sen igenom packningen så kan man plocka bort ytterligare gram genom att välja lättare och lika bra alternativ. Ex 1 hg morakniv / 2,3 hg samekniv byts mot 30 grams Gerber fällkniv

Då får man en lättare packning trots att man tar med sig mer komfortabla prylar ut. Min ipod är en ovärdelig lyx/nyttopryl tex. Lyssna på musik och ljudböcker eller titta på film om regnet pissar ner utanför tältet, för över videosekvenser/foton från digitalkameran till ipoden och lagrar dom där. Då kan jag filma en hel del innan korten blir fulla...

//Gustav\\
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.