Skogslöpning med Bluetooth GPS

Jag började denna diskussion i en annan tråd men tycker att det behövs en egen tråd istället.

Jag är ute efter en Blåtands-GPS-modul till mobiltelefon för programvaror av denna typ:
http://www.mobileyes.com/trackpal/
Tanken är att jag ska kunna använda den när jag löper i skogen. Jag har en liten GPS-modul idag som har dålig mottagning.

Vädertålighet är inte ett krav om den fixar mottagning i en ficka. Annars kan man ju tänka sig att ha den i ett vätskebälte runt midjan. Då är det bra med vädertålighet.

Jag fick ett tips om www.gpspassion.com och jag ska erkänna att jag inte hunnit kolla igenom den sajten helt och hållet. Men det kanske finns någon som har erfarenhet av Blåtands-GPS för just skogslöpning?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
ja den är det. Alla nya modeller förs in i den jämförelsen så småningom. Jag känner inte till någon site som har större bredd och ambitionsnivå än gpspassion.Dessutom är karln som driver det ameriakniserad fransman nu bosatt i Paris så dom täcker även europeiska intressen bra.

Garmin Forerunner 305

Jag vet inte riktigt vad du egentligen har för behov... men jag springer en hel del i skogen, åker skidor och cyklar mtb och racer.... och mycket annat förstås... jag har alltid min GF305 med mig... löppassen tankar jag till sporttracks, motionbased via garmins egen programvara training center...

Som träningsklocka är den outstanding... nackdelar är batteritid, inte 100% höjdangivelser och hastigheten live...

Den har virtuell en träningspartner... när jag springer offtrack så lägger jag in kordinater och sen följer jag kompasspilen... funkar kanon...

Jag såg en reklamvideo för Forerunner 305 på Garmins hemsida. Där gjorde de reklam för att den funkar i skogen, men det var inte mycket till skog. Det var rena parken jämfört med den skog jag springer i. Jag brukar springa med karta och kompass även i tät granskog. Ja, jag gillar även gammaldags navigering. Funkar GPS:er när man springer i sådan skog?

Forerunner 305 ser onekligen fin ut. Man blir ju lite sugen på den. Men jag ska nog undersöka blåtands-GPS:erna först.

Tanken med att ha en BT GPS, är att jag kan använda den inte bara med loggermjukvaror för skogslöpning, utan även med TomTom och liknande smartphone-program. Jag har en äldre Bluetooth GPS som jag använder på detta sätt i bilen med mobiltelefon. Nu vill jag uppgradera till en GPS-modul med bästa möjliga mottagning som kan användas även i skogen.

Jonas, i den andra tråden skrev du:
Kan den gå i standbyläge men fortsätta ta emot om BT förbindelse med PDA stängs av och gå på snabbt igen eller vill man att den ska stängas av automatiskt om BT bryts.
Så det finns alltså flera alternativ där?

Ja olika BT gps beter sig olika när BT förbindelsen bryts. En del stänger av efter tio minuter, andra fortsätter att ta emot tills man stänger av manuellt.

Det senare gäller exempelvis Royaltek 2010 (men den har ännu inte fått sirfIII v2 vad jag vet).

För den skog du beskriver behövs definivt bästa möjliga mottagare. Noggrannheten i positionering och hastightesangivning kommer ändå att bli bristfällig i de tätaste partierna. Beroende på hur mkt du prioriterar att loggen ska bli bra så kan du obekväma dig med mottagarens placering. Bäst på huvudet. Men få springer ju med hatt och inte heller har det väl kommit påbud om hjälm.

Nu kommer jag att ha GPS:en även i andra sammanhang, men jag tänkte att det är lika bra att jag berättar om sämsta scenariot.

Just nu är det faktiskt hattlöpning som gäller. Åtminstone mössa och pannlampa. Lite nördigt med GPS på skallen :)

Hur blir mottagningen om man spänner fast den på överarmen tro? Andra tips på placering? Det finns ingen lös antenn som man kan fästa på något bra ställe på kroppen?

Globalsat BT-359 ser fin ut. Enligt gpspassion har den SiRF III v2. Jag kan inte hitta info om v2 på Globalsats hemsida. Hur vet man att det är v2, genom att läsa gpspassion? Finns det BT-359 med v1? Gpspassion skriver "BT-359" medan den som säljs heter "BT-359S". Är det någon skillnad?

He he, jag håller faktiskt på och fipplar med en lösning för att kunna fästa GPS:en på pannbandet.

Skulle armen vara ett bra alternativ?

Anders M; sa:
Skulle armen vara ett bra alternativ?
Bättre än i en ficka eller i handen men betydligt sämre än uppe på skallen.

Har pannlampan ett band som går över din "högsta punkt" är det perfekt att sätta den där. Lova att visa oss bilder ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips