Bra aid-klättring

Hej,
Jag tänkte fråga er på Utsidan om tips på bra aid-klätting. Jag har kört lite på Häggsta men det är egentligen inte så jättebra ställe för aid tycker jag. Jag clean-aidar mest och vill ha lätta saker som C1 eller kanske C2.
Vill heller inte åka så jättelångt från Stockholm.

Har någon något tips så vore jag jättetacksam.
Tack på förhand
Peter Lundkvist
 
Jag aidade lite i Runsa idag. Är klart nöjd.
Bra ställe att åka ut till några kompisar och cleansoloaida, man kan ju gå brevid varandra på vampyren, som ett jehu och ricks crack.
 
Sjötaket i Häggsta är ju en riktig klassiker. Har inte klättrat det själv, men varit och kikat på det. Läste nånstans att det är typ C2, verkar asläckert. Kom i håg jumars/prusiksnören, om du trillar hamnar du i luften.
 
Håller med. Tunaberg är väldigt bra. Himlastegen är C1. Finns säkert en del andra clean-aid som går bra där, t.ex. Aspleden. Har man bult och annat jox är Holländskt Porslin (A2+), Katedralen, Änglavakt, Il Treno (A2), Reeperbahn (A2), Stöttepelaren (A2+), Gula väggen (A3+), m.fl. bra aidturer.

Runsa är också hyfsat. Som en Jehu är väl ungefär C2, tror jag, om man använder befintliga borrbultar.

Sjötaket är spektakulärt, även som aidtur, och inte speciellt svår.

På Dyviksudde finns också många bra aidturer. Lord Hård går att clean-aida bra, liksom - har jag för mig - Kalkylerad fisk. A Bunch of Angles and Some Other Shit är en rätt kul aidtur också. Vet inte om den går att göra clean, men jag föreställer mig det.
 
Om du skulle uppgradera dig med bular, hooks och heads så kom ihåg att vara ytterst försiktig med dessa på etablerade friklätterleder. Risken är stor att man skadar klippan så att det ändrar leden.
 
Inga bultar på etablerade friklätterturer! Även hooks bör man vara försiktig med; det blir ett sjujäkla tryck på klippan under hookens anläggningsyta och man riskerar att spränga bort nyckelgrepp. Fast om klippan är solid är nog inte den risken så stor. Heads är väl lite skonsammare, men man måste se till att få bort dem - så försiktighet även med dessa. Camhooks är dock inte sällan en möjlighet att aida friturer utan att behöva slå bult. Även camhooks kan säkert skada klippan, men så länge de inte används bakom flak, utan i solida sprickor borde det inte vara ett problem. Så många är vi ju inte som aidar i någon större omfattning.
 
teoek; sa:
Om du skulle uppgradera dig med bular, hooks och heads så kom ihåg att vara ytterst försiktig med dessa på etablerade friklätterleder. Risken är stor att man skadar klippan så att det ändrar leden.

Hur gör man då med populära leder där polering ändrar karaktären? Låter man bli att klättra helt enkelt ;).
 
chrtur; sa:
teoek; sa:
Om du skulle uppgradera dig med bular, hooks och heads så kom ihåg att vara ytterst försiktig med dessa på etablerade friklätterleder. Risken är stor att man skadar klippan så att det ändrar leden.

Hur gör man då med populära leder där polering ändrar karaktären? Låter man bli att klättra helt enkelt ;).

Hmmm... Det skulle vara en lämplig lösning. Vi borde helt enkelt förbjuda all klättring på populära leder för att förebygga detta. Så gör vi här i Dalarna där vi har en länstyrelse som är ytterst mån om att inga klätterleder ska bli polerade. Det känns bra att de tänker på oss klättrare också...
 
Tack för tipsen

Hej på er och tack för alla tips! Inte anade jag att min fråga om lite clean-aid turer skulle leda till en klätter-etik debatt :).

Följde dina tips Per och stack till Dyviksudd i helgen. Jag var helt ensam. Tyckte alla turer på Lård-hård väggen såg ruskiga ut. Kollade runt hörnet under det jättelika överhänget och inspekterade 'A Bunch of Angles and Some Other Shit'. Jag skulle VERKLIGEN vilja se någon som clean-aidar den. Säg bara till när ni ska ut så kommer jag och tittar.

Mvh
Peter

PS: Jag gjore lite lättare (läs säkrare) saker en bit till vänster om dessa leder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrik.markussen Bara för aid-klättring? Klättring allmänt 7
lobo2me etikfråga - clean aid Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.