• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

turåkning v 12-13

Efter årets vintertälttur blev jag biten och har nu planer på att göra favorit i repris men på annat ställe. Planen ser ut som följande: start i Grövelsjön och slutet lite beroende på väder och ork men Storvallen alternativt Vålådalen två veckor senare.

Då har man passerat Hävlingen, (Storrödtjärn), Rogen, Skedbro, Tänndalen, Ramundberget, Fältjägaren, Helags, Sylarna, Blåhammaren, Storvallen alternativt efter Helags mot Vålåstugorna, vålådalen.

Tanken var att tälta de flesta nätterna dock inte första och sista, sen kan det vara skönt med en bastu när man kommit till Helags. Är i och för sig beroende på när transporterna kommer och går då tanken var att åka tåg/buss. Det är ledat hela vägen men jag är inte rädd för att gå oledat då jag gjort detta tidigare.

Hade varit roligt att dela dessa veckorna med några andra vinterfjällare. Om tid och sträckor inte passar är jag fortfarande flexibel men när jag kommer in i februari vill jag kunna beställa biljetterna och då bör vi veta hur och var vi ska vara. Jag är ingen atlet/extremsportare som gör detta på tid för att kolla prestanda utan bara för att komma ut i snön och trivas, det är fördelen med tältet att man kan stanna när man vill för natten eller fortsätta en lite bit till om dagen varit bra. Valet av veckorna är att vasaloppet har passerat, ingen långhelg med inställda transporter, hyfsat långa dagar och lägrge temperatur så kondensen fryser på duken.

MVH Joakim
 
Intressant

Det låter klart intressant, svårt att säga något nu så här pass långt i förväg..men vi får höras vid lite närmare hur landet ligger!

Mvh Anders
 
Nuläget

1 som drar i trådarna
1 intresserad via forumet
1 intresserad via Mail
= 3 personer som är intresserade

Fler intresserade är välkomna, 3-6 personer hade varit roligt

Tider som det är tal om är
Ankommande Grövelsjön 17/3 och Avgående Storlien 31/3
Skidor / Tält / Pulka + någon natt hos STF 1:a / sista och någon gång i mitten

Just nu är det fåtal billiga biljetter hos SJ för dessa datum? Om det är denna tur som gäller.

Mvh Joakim
 
Har skickat mail till er 3 som har varit i kontakt med mig och är intresserade. Hade varit roligt om det är några till som är intresserade. Hör av er!
 
OMPLANERING v12

Ja eftersom det har varit lite förändringar så har reservplanen fått dras igång och att färdat mellan Grövelsjön och Storlien är inte längre aktuellt. Utan kommer att vara i Grövelsjön / Rogen området v12 så är det någon som är intresserad av att hänga med på en sådan tur är det bara att höra av er. Start sön 18/3 till lör 24 i Grövelsjön. Har redan beställt biljett.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.