• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur avlivar jag en skadad liten fågel bäst?

I vår villa har vi en del fönster och vi gillar inte gardiner vilket tidigare gjorde att fåglar dunsade rakt in i rutan.

Nu har vi minskat problemet -med persienner och andra lösningar- men i helgen tvättade vi fönster och pang, en skadad liten grön fågel låg stilla med bultande hjärta på marken.

Jag tog hammaren som låg till hands och avlivade den.

Men det fick mig att fundera, vilket är bästa sättet att döda en liten fågel?

Vrida av nacken? Hur då?
 
Jag har vid några tillfällen helt enkelt med rätt stor kraft kastat den lilla fågeln i asfalten/väggen. Tror det är bättre än att försöka vrida nacken av den.
//Anders
 
jupp, kasta skithårt i backen eller en vägg.. det viktigaste vid all avlivning är att vara bestämd och inte fjatta för då plågar man djuret längre än nödvändigt.
 
Mindre djur brukar det vara lätt att bara dra ett kraftigt ryck i huvudet, så att nacken knäcks. Då slipper man allt blod och kladd.
 
just det, mindre djur är som vattenballonger med blod, kastar man dom i backen så sprutar det 7-8liter blod och slem överallt..









eller inte..
 
Hjärnskakning?

Inte sällan så kvicknar fågeln till efter en stund och flyger iväg.

Så jag skulle avvakta en stund. Rovfågelprofiler upptejpade på glasrutorna minskar risken för att fågeln skall flyga in accidentellt i glasrutor.

Att vrida nacken av fåglar är nog ingen helt bra metod då det är svårt att avgöra när fågeln är död.

Thure
 
mipert; sa:
Men det fick mig att fundera, vilket är bästa sättet att döda en liten fågel?
Det var en liten cyklist som cyklade in i väggen och låg stilla där med bultande hjärta ... jag funderade på om jag skulle hämta hammaren?

Varför är vi så snabba på att förkorta djurens 'lidande' när vi inte ens vet om de kommer att dö eller inte. Samla ihop gräs och grenar, gör en bädd och lägg fågeln på en plats där den kan ligga varmt utan att bli het. Låt den vara, leva eller dö är upp till fågelns karma.
 
Rungá; sa:
Samla ihop gräs och grenar, gör en bädd och lägg fågeln på en plats där den kan ligga varmt utan att bli het.
Det gjorde jag som barn en gång. Det var inte kul att bjuda skatan på ett skrovmål.

Samtidigt - det är bara att acceptera, skatan ska också leva.

Med vänliga hälsningar,
Aina
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.