Kajaknyhet

OK, om man byggt kajakbryggor för sin egen verksamhet kanske det inte är så kul om det vissa dagar kommer 100-tals och frågar om det kan få låna bryggan.

Fast då drar man å andra sidan in några tusen per dag i sjösättningsavgifter...

25:- kanske var lite väl fientligt.
 
25 kr är väl inte så mycket att bråka om...

De har en perfekt brygga på privat mark där man kan köra bil ända fram - och sedan parkera bilen.

Vore naturligtvis bättre om det var gratis, men jag är glad att ha tillgång till ett sånt fint iläggningställe.
 
PS-VKF; sa:
25 kr är väl inte så mycket att bråka om...

De har en perfekt brygga på privat mark där man kan köra bil ända fram - och sedan parkera bilen.

Vore naturligtvis bättre om det var gratis, men jag är glad att ha tillgång till ett sånt fint iläggningställe.

Snålt tycker iaf jag som bor på mindre tätbefolkad ort. Men det klingar lite bättre i mina öron om de tar 25 för parkeringen istället ;)

Hhmm nu kom jag ju på att jag inte ens bor vid kusten längre utan i fjällen... jaja skit samma :)
 
Vad säger allemansrätten...

Vad säger allemansrätten om bryggor?

Kan man neka någon att använda en brygga för att lägga i kajaker? Det tror inte jag. Fast vad vet lilla jag om juridik...

Fast jag hade iofs glatt betalat om ägaren till en bra brygga hade önskat det.

/d
 
Bryggan ligger nog så till i det här fallet att den inte omfattas av allemansrätten. Det vore ju bara tomtägaren vore intresserad av kanotister i allmänhet som han har anledning att upplåta mark/brygga osv. "Ingår" bra parkering så är det ju mer prisvärt.
 
En brygga är ett undantag i allemansrätten

En brygga som kan kopplas till en fastighet tex ett hus som ligger länger upp på land är ingen allmän tillägsplats och som jag kan ana på bilden finns det ett hus i ganska nära anslutning.
Att trots det använda en sådasn brygga går under hemfridsbrott dva samma sak som om du knatar in i någons trädgård och använder deras utemöbler för en picknick
 
Inget undantag, väl?

Om man ska hårdra är det väl så enkelt att bryggor inte behandlas på nåt annat sätt än något annat i allemansrätten?

"Bröta inte omkring på andras tomter"

Så det borde som sagt inte spela nån roll om det är en veranda eller en brygga.

Vad gäller bryggägarens snålhet i det här fallet... det är väl inte värre än att man inte bör käka matsäck på restaurang, något som antagligen är en självklarhet för de flesta.
[Ändrat av Nordesjö 2006-08-28 kl 16:29]
 
Är det en "kajakverksamhet"?

Om så; då kan man ju tänka sig att man förlorar omsättning bland karusellerna, om man börjar ta betalt för gungorna.

Som verksamhet hade jag nog funderat både en och två gånger innan jag hade tagit betalt för bryggan. Som privatperson hade jag varit glad att slippa springet... Ett knepigt "business case" som vi brukar säga...
 
Även i Stockholms Skärgård

Jag såg i början av sommaren en liknande skylt hos Kayak & Uteliv på Rådmansö. Lite surt men man kan ju också gissa att det är på förekommen anledning som sådana skyltar kommer upp.
 
Bra med tydlighet

Jag föredrar att se positivt på saken. Skylten innebär ju att jag är välkommen att använda deras utmärkta brygga för att lägga i min kajak, låt vara att det kostar en struntsumma. För mig känns det bättre än att behöva gissa eller fråga snällt om jag får använda bryggan. Tänk om alla kanotuthyrare kunde vara lika tydliga. De tillåter ju trots allt något som mer eller mindre direkt konkurrerar med deras egen verksamhet.

Jag tycker mig faktiskt se en oroväckande snål tendens i flera av inläggen ovan. Tycker ni det borde vara gratis att spela golf om man har med egna klubbor också? Jag tycker det är positivt med service för oss paddlare långt ut i skärgården, och är beredd att betala för att den ska kunna överleva. Vi som paddlar bidrar ju annars, precis som fjällvandrarna, väldigt lite till den lokala ekonomin, samtidigt som vi kräver av dem som lever i området att de ska ta hänsyn till vårt intresse av fri rörlighet, tystnad, orörd miljö, mm. Rättvist?

Just S:t Anna kajak har jag bara besökt från sjösidan och i akut behov av en gastub (glömt i land). Då var jag väldigt glad att stället finns och har generösa öppettider. Annars hade det blivit att paddla tillbaka till bilen.

(/nils)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.