Picos de Europa!

Hejsan, kul! Ser ut att ha varit bra váder, eller?
Vilken rutt gjorde ni? Vad blev det för boots till slut? Hur var det att hitta bra platser att resa tältet? mm

Mvh. Mats
 
Malindo; sa:
Hejsan, kul! Ser ut att ha varit bra váder, eller?
Vilken rutt gjorde ni? Vad blev det för boots till slut? Hur var det att hitta bra platser att resa tältet? mm

Mvh. Mats

Ska börja med att tacka för de tips och råd du gav oss innan vi for, tack!

Vi hade fint väder dagtid :) Den första natten fick Unnat testas i den värsta åsk/hagelstorm jag upplevt hittills. Berget skakade när blixten slog ner vad som kändes väääääldigt nära... Fick gå ut en gång på natten eftersom jag fuskat med en staglina, hagel stora som ärtor gör ganska ont på en som bara har kortfillingar och kängor på sig kan jag intyga :)

Angående rutt så startade vi i södra delen, i i Fuente De. Det slumpade sig så när vi skulle hitta buss från Santander som tog oss nära parken. Sen var det faktiskt inte helt fel att börja med linbanan som fuskade upp oss i själva massivet på 5 minuter ;) Sambon hade sina Meindl och jag hade mina Lundhags. Turligt nog så valde jag bort jympadojjorna, det har varit stenigt, brant med grusbäddar (grus som ser ut som små sprängsten för övrigt, vassa små jävlar...), klippigt och torrt. Vi avslutade i Bulnes, gick en ganska rak nordlig rutt med avstickare västerut mot Jou de Cabrales refugio. Fyra dagar, tre nätter, varav en i refugio Vega Urriellu. Där sov vi och åt en 4-rätters för kanske 500 skr för 2 pers. Klart godkänt även om det var mycket folk där, mest klättrare eftersom det tydligen är värsta klättereldoradot på Pico Urriellu.

Det går att hitta tältplatser i de större dalarna, och längs lederna, mellan dalarna så är det lagt stenar i ring på de få platta fläckar som finns. Vissa delar av lederna är dock mycket branta och det i kombination med grusbäddar som rullar, oerhört vassa klippor och avsaknaden av vajer, gör att jag inte rekommenderar vissa delar av vandringen för dom som har anlag för svindel. Det finns lätta leder i området också. Bra kartor köpte vi på http://www.mapsworldwide.com men de finns även att köpa i anslutning till linabanan i Fuente De etc.

Det går även att tälta bredvid en refugio, där finns det stenringar och vi såg folk som tältade där. Vid en direkt fråga om det var tillåtet fick vi dock tvetydiga svar på olika refugios. En sa att det gick bra bara det inte kom en "ranger", alltså parkvakt. En annan sa att det var tillåtet med en viss procent tältare vid varje refugio och att procenten tält var avhängiga av antalet sovplatser inomhus. Så fortfarande oklart om det alltså...


Det som har varit svårt är att i förväg ta reda på tågtider, bussrutter etc... Internet brukar vara en god källa men utan bra spanskakunskaper funkar det inte. Det funkar dock på plats, min knackiga gymnasiespanska med ordbok samt spanjorernas hjälpsamhet och knackiga engelska går alldeles utmärkt.

En skitfin resa och en grym bra vandring hade vi iaf. Kombinationen start och mål i Barcelona med god mat och shopping både före och efter vandringen, samt en dag i Bilbao som nyttjades på Guggenheim för lite kultur kan verkligen rekommenderas.



[Ändrat av öringen 2006-08-02 kl 11:12]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.