Paddling i Kroatia

Er det noen som har erfaring med paddling i Kroatia?
Ser ut som det er mange fine øyer langs kysten der.
Jeg vurderer en tur på noen dager med telt.

Klistrat in ett av mina tidigare inlägg

Kroatien
I somras paddlade jag en vecka i Kroatien med Huck Finn, som är ett litet kroatiskt företag med bl.a. Seakayaking.

http://www.huck-finn.hr/sea_kayaking_lopud_dubrovnik.htm

Jag är inte odelat positiv till Huck Finn, men då det inte finns allemansrätt (man får t.ex. inte tälta) och det dessutom är svårt att hitta stränder som det går att gå iland på (vassa klippor överallt) kan det vara bra att åtminstone samarbeta med någon lokal arrangör.

Kroatien är vackert och brottsligheten är låg. Vi lämnade kajakerna, utan uppsyn, på stranden över nätterna utan att nått försvann.

Kajakerna som används på Huck Finns turer och som också hyrs ut är av märket Prijon Seayak.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
forts...

Hittade artikeln. "Journey to Croatia's Elafiti Islands" och hittas i juninumret 2005 av Sea Kayaker.

Hittar du inte blaskan, så kan jag försöka scanna artikeln(som är ganska lång) och maila.

Its OK but...

Croatia, is more ideal for sailing than kayaking, I have done both.

Sailing because of thhe many long islands that give shelter in rough conditions along the coast. For kayaking there are few places to land on these islnds, and where you can in summer will be crowded. The coast line is mostly lined with sharp rocks and what few beaches there are they stony. But the harbours are nice and food + wine excellent.

My suggestion is Greece or Turkey.

Cheers

James

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips