Ormvråk eller bivråk?

ormvrak-liten.jpg

Den här fågeln såg min tjej och jag igår. Vi förutsatte att det var en ormvråk men nu tror en annan person att det är en bivråk. Vi har försökt kolla upp detta men är fortfarande lite osäkra på om den andra personen har rätt. Bivråken kommer väl inte förrän om en månad, så då borde det väl vara en ormvråk i alla fall? Vad säger ni?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad jag vet så har inte bivråken någon som hellst anledning att befinna sig i Sverige i slutet av april, den har inget att äta! Den brukar inte komma förrän i slutet av maj. Steklarna måste hinna börja producera avkomma, innan det är någon mening för den att komma hit.

Ormvråk

Dåligt ljus, stort avstånd etc kan göra det svårt att skilja arterna åt, men det finns två skillnader som är enkla att iaktta:
1) Bivråkens typiskt LÅNGSMALA HUVUD
2) Bivråkens LÅNGA STJÄRT MED BREDA TVÄRBAND, hos de vuxna tre till antalet.

Som någon annan också sa tidigare, bivråken är en av de arter som kommer sist på våren, i senare delen av maj. Vråkar innan dess är med all säkerhet ormvråk eller fjällvråk. I detta fall ormvråk :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips