Stor skillnad på SiRF och vanlig Garmin

Nu har jag hunnit leka lite med StreetPilot c550. Till skillnad från c3xx har c5xx GPS-mottagare med SiRFstar III. Det är sannerligen stor skillnad. Tre andra GPS på skribordet här vid sidan om datorn har ingen susning om var de är, men c550 får in 7 satelliter och tror sig veta var den är på 6 meter när. Fungerade till och med inne på toaletten (!) på jobbet.

Anders

apersson850; sa:
Nu har jag hunnit leka lite med StreetPilot c550. Till skillnad från c3xx har c5xx GPS-mottagare med SiRFstar III. Det är sannerligen stor skillnad. Tre andra GPS på skribordet här vid sidan om datorn har ingen susning om var de är, men c550 får in 7 satelliter och tror sig veta var den är på 6 meter när. Fungerade till och med inne på toaletten (!) på jobbet.

Anders

Funkar på muggen? Skit bra! :)

Sitter här hemma och biter på naglarna i iver och vånda över spänningen av att kanske få hem min nya 60CSx idag. Ska bli kul att testa den mot den gamla 60CS och se vilka skillnader det är mellan dem. Hur var det nu, är det bättre/snabbare processor i nya 60CSx jämfört med 60CS?

Väntar även med spänning på att någon testar ett 1GB kort i 60CSx och rapporterar om det funkar eller inte.

Allt annat är väl identiskt mellan 60CS och CSx, förutom SiRF och minnsekortet?

MVH Tony

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
apersson850; sa:

Anders

Vet Du hur stora SD-kort den klarar?

Har inte större än 1 GB. Det gick bra.
Jag har inte kollat hur stort internminnet anses vara, men kartorna tar upp ca 1,1 GB, och det finns ändå plats till annat. Den förinstallerade kartan är alltså City Navigator Europe NT+ v8.

Sen provade jag att stoppa dit några jpeg (kan man ha som startbild, när den drar igång) och någon MP3-fil (mest för att testa om det funkar, makalöst ljud för att vara så liten mojäng), och det var inga problem alls.

SD-kortet behövs alltså främst om man vill ha med sig mycket MP3, eller om man vill ha med sig en alternativ karta. Ska man bara köra bil i Europa finns det för närvarande inget bättre till Garmin än den som hör till från början.

Anders

MVH Tony [/QUOTE]

Nepp, det är lite som skiljer.
CSX har inte alarm klocka och den kan inte spara lufttrycket när den är avstängd. Om man har WAAS/EGNOS på när den tappar mottagningen (typ i en tunnel) så hittar den inga satelliter när du kommer ut ur tunneln, man måste starta om den för att den skall hitta dom igen. Det är oxå lite skillnad i fäger på kartorna.

Tack för den förklaringen! Efter att jag passerat en gammal järnvägstunnel som nu används som promenadväg ville inte 60CSx hitta satelliter. Det funkade igen sedan jag stängd av den. Undras om det är fixat i nya betan?

chuck; sa:

MVH Tony

Nepp, det är lite som skiljer.
CSX har inte alarm klocka och den kan inte spara lufttrycket när den är avstängd. Om man har WAAS/EGNOS på när den tappar mottagningen (typ i en tunnel) så hittar den inga satelliter när du kommer ut ur tunneln, man måste starta om den för att den skall hitta dom igen. Det är oxå lite skillnad i fäger på kartorna.
[/QUOTE]

Men hallåååååå.....

Just så damp avin på den nya CSx ner i brevlådan och man är på språng att hämta den, och så säger du sådana elakheter..... :-(

Men det där med alarmklockan lufttrycket och att den inte hittar satteliter efter tunnlar måste väl ändå fixas till i nya programvaror? Jag menar, det finns ju ingen som helst anledning att backa på finesser på nyare apparater utan de bör väl bli fler och bättre.

MVH Tony

Ja, det kommer säkert fixar, det brukar det ju göra...
Om man inte använder EGNOS så slipper man tunnel problemet.
Det är den senaste betan som jag kör med.

Om ni inte har märkt det så försvinner ÅÄÖ åäö i namnet på waypoints när man flyttar sina waypoints från mapsource. Det kommer säkert fix på det oxå...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips