Bindningar - Vita blixten

Jag har nyligen införskaffat ett par (nya) vita blixten för att kunna ha till jakt och andra turer. Jag har aldrig haft ett par sådana förr och funderar lite kring bindningarna. De två skidor jag har fått ser nämligen ut att båda ha bindning för vänsterfot (sticker ut mest på vänster sida). Säljaren påstod att det bara var att "ställa in" bindningarna för kängorna, dvs bindningen är universell och passar både höger och vänster. Det som krävs är att man justerar dem. Nu är det så att vad mitt öga ser och vad mitt förnuft säger mig är raka motsatsen, dvs att jag har två st skidor med vänsterbindning. Är jag helt ute och cyklar?
 
Ute och cyklar vet jag inte om du är med ett par vita blixten men det går att justera bindningarna. Som officer jag tillbringat några timmar med vita blixten och även att justera bindningar. Äger själv inget par eftersom jag inte tar med mig jobbet så jag får ta ur minnet. Det ska sitta 2 skruvar som du kan lossa på så kan du vinkla ut sidoplattorna åt vänster eller höger. Skruvarna är ganska stora och är av stjärntyp tror jag.Det finns ett antal fasta lägen så du behöver nu lyfta mittplatten en del för att kunna flytta sidplattorna. Jag kan rekommendera att du byter ut tåremmen om du fått med såna i läder för dom töjer sig när dom blir fuktiga och är för smala för min smak. Köp 2 spännremmar från Clas Ohlson med snabbspänne så har du en bra rem. http://www.clasohlson.se/shop/store...11959&IsCampaign=N&NoCache=8028067#N0q400q405

Kom ihåg att tjära skidorna rejält så att dom inte suger åt sig vatten för då blir dom snabbt dåliga. Värm med gasol eller över öppen eld och stryk sen på tjäna torka torrt. Upprepa några gånger och sen är det bara att åka. Tjära om när skidorna ser torra ut.

God jaktlycka!
 
zvalan; sa:
Det ska sitta 2 skruvar som du kan lossa på så kan du vinkla ut sidoplattorna åt vänster eller höger. Skruvarna är ganska stora och är av stjärntyp tror jag.Det finns ett antal fasta lägen så du behöver nu lyfta mittplatten en del för att kunna flytta sidplattorna.

Du måste nog lossa alla sex skruvar (som brukar vara av spår-typ). Det tricket jag använt mig av är att lossa hela bindningen och därefter justera efter skostorlek, för att sedan åter fästa den vid skidan.
 
Smörj in lädret i bindningarna ordentligt, dels för att slippa fukt/is och för att förlänga livslängden, de går av på sikt.

/Tommy
 
Spännarmen ytterst

Om du fått två vänsterbindningar så ligger spännarmen till vänster på bägge. Bör gå att vända på hälremmen i så fall.

OT
Jag lämnade min militärtjänstgöring (kom in på KI) samma dag som kamraterna hämtade ut sina skidor på I14. Kändes rätt bra.

Thure
 
Re: Bild

johanniska; sa:
Jag tog kort på bindningarna i morse för att förklara vad jag menar. Följ länken.

http://www.utsidan.se/medlem/album/db/cpic440d80aaddd6a.jpg

Om du tittar noga på din bild så ser du genom de små avlåga öppningarna i metallplattan att det är ett taggigt mönster. Det är det som utgör justerings möjligheten dvs. du kan flytta tåjärnet i sidled precis som Zvalan säger. Taggarna låser så att säga fast tåjärnet.

/A
 
Re: Bild

johanniska; sa:
Tack för tipsen, det var matnyttigt.

Jag tog kort på bindningarna i morse för att förklara vad jag menar. Följ länken.

http://www.utsidan.se/medlem/album/db/cpic440d80aaddd6a.jpg

Det är idag på dagen 31 år sedan jag muckade, men ska det verkligen stå ”R” på bägge skidornas bindningar ?

Har något minne av att det borde stå L på vänster och R på höger. Och i så fall är det 2 högerskidor, vilket är tvärt emot den inledande frågan.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
handjam Byta bindningar? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
mörtkungen Salomon "breda" bindningar Turskidåkning 12
McFee Bindningar: Stövelbinding/ NN75/ NNN Turskidåkning 15
prettokid bindningar? Turskidåkning 8
Kanii Bindningar till träskidor. Turskidåkning 12
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
cinema101 Var hitta äldre salomon bindningar Turskidåkning 4
Peifen Val av bindningar Turskidåkning 19
Polarnatt Att montera bindningar Turskidåkning 2
trell Pjäxor och bindningar Turskidåkning 5
Lissas Montera bindningar Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
d.a.n.i.e.l Reatips - längdskidåkning? (skidlängd och bindningar?) Turskidåkning 2
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
MartinB Sätta fast bindningar själv? Turskidåkning 0
graylingman Montering av bindningar. Tyngdpunkt? Turskidåkning 1
gundj Nya skidskor och bindningar Turskidåkning 0
abjor Bindningar till tur/teleskidor Turskidåkning 5
Hrym Bindningar NN75 Turskidåkning 2
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4
tango Önskar billiga Diamir-bindningar Turskidåkning 0
Bindningar Turskidåkning 0
Moga Stort parti vita blixten? Turskidåkning 11
Hermelin Vita blixten + NNN BC Magnum Turskidåkning 5
hajof70 Stålkant på Vita blixten? Turskidåkning 9
Wolfbrandt Vita Blixten Turskidåkning 13
Wolfbrandt Vita blixten Sökes! Turskidåkning 4
Banankontakt Kängor till vita blixten Turskidåkning 9
Geronimo Gröna Vita bandet! Turskidåkning 22
markanthus Vita blixten med stålkant? Turskidåkning 6
1145 Köpa vita blixten någonstans i mälardalen - sundsvall? Turskidåkning 3
landy Vita blixten Turskidåkning 20
tamino Nato- / Jägar-bindning till vita blixten Turskidåkning 10
estetdrägg Vita blixten + ? + Blötnäbbar. Turskidåkning 3
mariaa Vita Blixten Turskidåkning 16
sarabackeus Skötselråd till Vita Blixten Turskidåkning 8
Islet Vita Blixten Turskidåkning 9
micke.lu VITA BLIXTEN? Turskidåkning 8
sajberjohan Tjära Vita Blixten Turskidåkning 18
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.