Frågor om flyt

Sedan jag läste Johan Porsbys rapport om bassängbad har jag funderat på en del saker som rör flytförmåga . Har aldrig helplurrat eller bassängbadat med ryggsäck själv och saknar därför egen erfarenhet.

1. Hur mycket flytkraft är det i ett par knäskydd av den populära skridskotypen i cellplast (liggunderlagsmaterial)
Räcker denna flytkraft för att man skall märka skillnad i flytläge beroende på hur man redan ligger i vattnet (förstärka tippningstendens om man tex redan ligger i magläge) eller hur man har benen i förhållande till kroppen tex drar upp dom under sig i fosterställning.

2. Om man gjorde midjebältet och framför allt bärremmar med en bas av cellplast (liggunderlag) (eller fyllt med frigolitkulor), skulle detta i så fall hjälpa till att räta upp kroppen om man har tendens till framåttipp. Vi bortser f.n. från eventuella värmeobehag/svett

3. Hur mycket gasvolym finns i vanliga CO2 cylindrar för CO2 vapen? (tex teknikmagasinet 5 st för 55 kr)

/Erik
 
Arkimedes princip

På en kropp nedsänkt i en vätska verkar en uppåtriktad kraft som är lika med tyngden av den undantränga vätskan.

Så om densiteten är försumbar i förhållande till vatten får du en lyftkraft på 9,81 N/liter.

En lite mindre teoretisk metod. Knöa ner knäskyddet i en tillbringare full med vatten och kolla hur mycket vatten som rinner ut. Sätt fast en hammare eller något annat tungt på knäskyddet och släpp ner det i en hink med vatten.

En seglarflytväst har en flytkraft på 50 N, håller 5 kg bly flytande.

Per
 
Tack för uppfriskningen av gamla fysikkunskaper. Problemet är att jag personligen kör med inlinesskydd i polstrad hårdplast. I princip är jag mer intresserad i hur det funkar med en riktig skridskoåkare i vatten än den faktiska kraften i Newton räknat
/Erik
 
Re: Re: Arkimedes princip

blasse w; sa:
Brune; sa:
En seglarflytväst har en flytkraft på 50 N, håller 5 kg bly flytande.

Per

Är det någon skillnad på 5 kg bly och 5 kg bananer, flytmässigt alltså? Har massan någon betydelse?
Blasse

Massan i förhållande till volymen. Det är skillnaden i densitet mot vatten som utgör flytkraften. Är densiteten < 1kg/ liter flyter en sak. Är densiteten > 1kg/ liter så sjunker en sak i sötvatten. Ju större volym med liten massa (vikt) ju bättre flytförmåga. Det är ingen tillfällighet att bly används som sänken, kölar mm, eftersom bly tillhör ett av de ”billigaste” material med högst densitet. Bland de billigaste materialen med låg är densitet är vanlig luft. Gaser som helium och väte har så låg densitet att de ”flyter” (stiger) i luft.
Luftens densitet är om jag minns rätt 1.23 kg/kubikmeter.

Per
 
Liten effekt

Berneflott; sa:
1. Hur mycket flytkraft är det i ett par knäskydd av den populära skridskotypen i cellplast (liggunderlagsmaterial)
Vanliga knäskydd har en flytkraft på ett eller några hekto. Det borde ha en viss, men ganska liten effekt på flytläget. Jag har badat en hel del med knäskydd, och har inte upplevt problem med detta.

2. Om man gjorde midjebältet och framför allt bärremmar med en bas av cellplast (liggunderlag) (eller fyllt med frigolitkulor), skulle detta i så fall hjälpa till att räta upp kroppen om man har tendens till framåttipp. Vi bortser f.n. från eventuella värmeobehag/svett
Effekten är nog liten. Alla stoppade midjebälten och bärremmar består nog redan av liggunderlagsmaterial, men volymen (och därmed flytkraften) är mycket liten i förhållande till ryggsäckens.

Jag tror det krävs typ en uppblåsbar flytväst på bröstet för att försäkra sig om ett bra flytläge. Men en sån konstruktion kan ha andra nackdelar. Vi får kanske acceptera att ryggsäcken inte är ett optimalt flythjälpmedel. En ryggsäck som sitter rätt brukar fungera ganska bra ändå. Men det är bra att prova sin egen utrustning i vattnet (lämplig sommaraktivitet). Vissa säckar ska inte sitta fast för lågt.
 
Klart det är bra om man flyter.

De ganska olika ryggsäckar som man använder verkar ju såvitt jag hört och läst, räcka rätt bra.

Man drunknar ju som regel inte, utan fryser ihjäl.

Utan att ha kollat upp det har jag en känsla av att de som drunknat genom åren har varit utan flythjälp (ryggsäck).
 
Mezzner; sa:
Man drunknar ju som regel inte, utan fryser ihjäl.

Utan att ha kollat upp det har jag en känsla av att de som drunknat genom åren har varit utan flythjälp (ryggsäck).

Finns nog ingen bra statistik på detta. Nedkylningen leder till medvetslöshet och när den inträder är det kanske risk för att ansiktet kommer under vattenytan.

Det har påståtts i en kanottråd att det är extremt ovanligt att en medvetslös person med räddningsväst räddats och överlevt i nordiska vatten.

Thure
 
thureb; sa:
Det har påståtts i en kanottråd att det är extremt ovanligt att en medvetslös person med räddningsväst räddats och överlevt i nordiska vatten.

Thure

...vilket bekräftar min misstanke att det är vktigare att lätt komma upp än att flyta länge i väntan på hjälp. Vad prioriteras i rekommendation av ryggsäckslösning; flythjälp eller uppstigning?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joask202 Frågor om: Lundhags X-Arc Långfärdskridsko 0
revco8 ett par frågor om vikingarännet Långfärdskridsko 1
david-d Flyt-spark Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.