Dödsviruset vid gränsen

(Jag erkänner att jag lånade rubriken från Aftonbladet, källan till all vishet...) :)

Som bekant har man konstaterat den aggressiva varianten av fågelinfluensa i Östersjön, jag undrar när det är värt att rapportera döda fåglar? Jag förmodar att antalet rapporter kommer öka, även för fåglar som dött av andra orsaker.

I Aftonbladet står det vidare "...om de ser fåglar som ligger och dör på konstiga sätt ska man inte peta på dem. Man ska rapportera till veterinärmyndigheter, speciellt om det börjar dö en mängd svanar på olika ställen..."

Nu börjar det bli intressant:
* vem är "veterinärmyndigheten"?
* hur konstigt måste en fågel dö? En död gråsparv vid fågelbordet, eller en svan som ligger på rygg och sprutar grön fradga (ring katolska kyrkan för exorcism?).

Jag förmodar att de flesta fåglar redan är döda när man hittar dem.
 
IslandTraveller; sa:
* vem är "veterinärmyndigheten"?
* hur konstigt måste en fågel dö? En död gråsparv vid fågelbordet, eller en svan som ligger på rygg och sprutar grön fradga

* Länsveterinären på Länsstyrelsen

* När det är flera fåglar, en enstaka död är ju inget konstigt.
 
Aftonbladets journalister är ju så sköna. Innan jul rapporterades det om döda änder någonstans i Sverige. Kan det vara fågelinfluensan? Länsveterinären konstaterade att det inte var H5N1-viruset men väl ett annat influensavirus. Scary Scary enligt aftonbladet!

En viktig sak att inte glömma är då att ALLA influensavirus är fågelvirus och härstammar från fåglar :)
 
Har redan bunkrat konserver och inhandlat ett pumphagel via Blocket. Fattas bara att tanka upp bilen så är jag klar att starta den nya civilisationen efter Trinity...

"Ska ni hosta, så hosta nån annanstans" har blivit mitt nya motto.
 
Hitchcock

Ush. Jag är allmänt lite fåglarfobier. Har samma känsla inför mindre arten apor.

Man blir ju skraj för vad det kan bli! Är inte så påläst när det gäller smittoöverföring men vare sig det smittar eller ej så äter man iaf inte bird eller kyckling i utlandet.

Linnea
 
Problemet för oss som bara är människor och inte fågeluppfödare uppstår väl på allvar först när viruset muterar och kan börja spridas mellan människor. Detta kommer sannolikt att inträffa någonstans där det är gott om fågelinfluensavirus och människor, t ex i sydostasien. Så alla backpackers som rest dit för att "finna sig själva" kan ju ta sig en funderare... Sen kommer allt sannolikt att gå mycket fort. Antalet respiratorplatser på sjukhusen räcker inte på när till för att ta emot alla respiratorkrävande viruspneumonier, och ingen regering i världen kommer att kunna påstå att läget är under kontroll.


Vänta, där kommer några killar i kostym och solglasögon. Nu knackar de på min dörr, undrar vad de vill?
 
Känns inte så lustigt med ett sådant världsomfattande virus. Man vill vara lite försiktig till anekdoter..

Men man vet ju aldrig hur det blir, den hemliga styrkan kanske knackar på.. Med gasmasker och bläckpenna och tvingar en påskrift. Total underjordisk isolering och nyttjande av olja som mat och bränsle.

L
 
öringen; sa:
* Länsveterinären på Länsstyrelsen
* När det är flera fåglar, en enstaka död är ju inget konstigt.
Förhoppningsvis kan det hålla Agda Persson, 97, från att posta döda gråsparvar till Länsveterinären (om hon läser forumet).

Personligen tycker jag media ropat "Vargen kommer" väl länge nu, men med större rätt än när "2000-problemet" för datorer var på tapeten. Asien i all ära, men jag har farhågor för Afrika.

Lite extra koll kan man ju ha när man strövar runt i skog & mark, men än så länge är som sagt risken liten för smitta till människor...
 
Jag får tydligen snickra tak över hönsgården. Frågan är ju när faran är över?

Jag har svårt att inse att den kommer att vara det, bara för att nyhetsvärdet svalnar så försvinner ju knappast viruset från jordens yta.

Trist eftersom min hönor brukar få gå helt lösa.

Frågan är ju vidare om man har anledning att tro att just detta virus ska mutera till virus som bli ett jätteproblem. Det finns väl massor med virus som vi redan drabbats av som borde kunna mutera till farligare former??
 
Mezzner; sa:
Frågan är ju vidare om man har anledning att tro att just detta virus ska mutera till virus som bli ett jätteproblem. Det finns väl massor med virus som vi redan drabbats av som borde kunna mutera till farligare former??
Nja, kan nog stämma, men det man är rädd med fågelflunsan är att den ska börja spridas från person till person. Den verkar redan vara dödlig så det räcker för människor, och då fattas det bara att den ska sprida sig lika aggressivt som ett vanligt influensavirus gör.

Ebolaviruset t ex är ju farligt som få, men det sprider sig inte epidemiskt med nysningar och hosta, via dörrhandtag etc.

Nä sanna mina ord, priset på konserverade bönor, lantställen och handeldvapen kommer att stiga, sanna mina ord. Skulle investera i sådana företag nu, om jag trodde att det skulle finnas kvar någon börs att spela på efter katastrofen... ;)
 
Kan inget om virologi, men min poäng var just att det väl krävs en mutation för att viruset ska börja spridas mellan människor.

Frågan är kanske snarare om denna mutation är sannolikare än diverse andra virusmutattioner, t ex om Ebola m fl skulle muteras till en mer lättspridd form.
 
Nä där har du en poäng Mezzner. Jag är inte heller någon stjärna på virologi, men en väsentlig skillnad mellan Ebola och influensa är t ex att den förra gör den drabbade helt ofärdig, med hög feber och blod rinnande ur diverse kroppsöppningar, medan den andra börjar med diskreta nysningar och hosta (sånt som folk tar alvedon mot och sedan gladeligen går på jobbet).

Någon av våra föreläsare från just virologen pratade om att det krävdes ca 4 mutationer till innan fågelflunsan börjar spridas från person till person. Han hade redan lagrat en årsförbrukning av Tamiflu...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.