Isvidda flex kvalitet ?

Är det någon som vet var man får tag på tillverkare / distributör av Isvidda skridskon. Köpte ett par med lös hälbindning och kan efter drygt 10 mils åkning konstatera att kvaliteten är dålig. Alu-profilen rejält bucklig efter att ha kört i lite vrakis, stålskenan krokig. Är det någon som har liknande eller andra erfarenheter av denna skridsko ?
Magnus
 
Jag har precis samma problem. Kurvan var felaktig, enligt min skridskoslipare. Skenan upplever jag lite krokig men det är inte så farligt.

Aluminiumdelen på skridskon håller inte och deformeras kraftigt vid hälen vid åkning. Detta har också gjort att plasten på min löshälsbindning spruckit. Knackar ibland till aluminiumen efter turerna men skridskon går ju ändå inte att tx montera i ett brynställ av den modellen jag har.

Det är väl läge för en reklamation egentligen.

/Andreas
 
Förutom felaktig kurva, krokig skena, deformerad aluminium och sladdrig infästning av skenan är de inte så dumma.
Varför kan de inte fästas i slipställ?

/PK
 
mangem; sa:
Är det någon som vet var man får tag på tillverkare / distributör av Isvidda skridskon. Köpte ett par med lös hälbindning och kan efter drygt 10 mils åkning konstatera att kvaliteten är dålig. Alu-profilen rejält bucklig efter att ha kört i lite vrakis, stålskenan krokig. Är det någon som har liknande eller andra erfarenheter av denna skridsko ?
Magnus
Vad jag vet så säljer Pikmakarn i Stockholm dessa skridskor.
 
Det slipstället som jag har köpt är av den sorten som består av två små metallbalkar som skruvas fast i varandra och klämmer runt aluminiumkanten. Om den då är deformerad antar jag att man inte kan förutsätta att skenorna hamnar i rätt vinkel. Låter inte det rimligt? Om skenorna te skulle luta mot varandra en liten aning så bryner jag ju bort skärpan och rundar av kanten på skridskon.

/Andreas
 
Bekräftelse

Ja det gör han har själv köpt isviddda flex där förra året. Vad jag förstår så ser kurvan på mina okej ut dock okunnig i frågan och bara tagit del av inf här.

Har bara åkt 5 mil på dem då de legat i träda tills nyligen, blir väldigt orolig av att höra alla konstigheter om krokiga skenor mm. Nån som vet ifall det är mer regel än undantag att de går sönder snabbt eller om det är mer ovanligt?
 
Så sant som det är sagt. Jag brukar få bra resultat av brynandet om jag sätter det bakre balken en bit fram på skridskon så att den deformerade biten inte "omfattas" av balken.

/PK
 
Av den model jag har står det

[Varför kan de inte fästas i slipställ?

/PK [/QUOTE]

Förmodligen menas att man är tvungen att ta bort bindningen för att kunna slipa om det är en salomon x-adventure acess kan det bli väldigt krånligt att ta bort dem.

Mikael
 
Re: Av den model jag har står det

elvis1; sa:
[Varför kan de inte fästas i slipställ?

/PK

Förmodligen menas att man är tvungen att ta bort bindningen för att kunna slipa om det är en salomon x-adventure acess kan det bli väldigt krånligt att ta bort dem.

Mikael [/QUOTE]

Läs mitt svar på frågan här ovan Mikael. Där skriver jag hur jag menar.

/A
 
Pentti; sa:
Så sant som det är sagt. Jag brukar få bra resultat av brynandet om jag sätter det bakre balken en bit fram på skridskon så att den deformerade biten inte "omfattas" av balken.

/PK

Det borde funkat men tyvärr är mina deformerade både här och där även en bit fram. Ska försöka fixa en bild på det hela vid tillfälle.

/A
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.