Koordinatkonvertering (WGS84 -> RT90)

Hej
Jag skulle i ett litet program jag skrivit vilja ha exakt funktionen som finns på http://www.lm.se/geodesi/program/gtransrv/gtransimpel.htm, dvs konvertering från WGS84 till rikets nät.
Jag har hittat lite dokument på lantmäteriets hemsida med formler men med mina begränsade kunskaper i matris-räkning så lyckades jag inte klura ut hur jag ska räkna.
Är det möjligen nån som har nåt tips på nåt förståelig formel för att göra uträkningarna, eller ännu hellre en liten programsnutt i c#, c++, perl, vb, javascript eller något annat förståeligt programspråk?

Jag vill alltså INTE ha massa tips på att använda ett externt program för det utan måste skriva funktionen själv.

- Martin -

Jag antar att du inte bara vill gå från lat/long i WGS84 till lat/long i RT90 utan att du även vill projicera till Rikets nät. Det enklaste då är att använda Lantmäteriets direktprojektion från WGS84 till Rikets nät. Då kan man hoppa över datumtransformationen (matrisräkningarna). Jag har Excelfunktioner för Gauss-Krügers projektion som är skrivna i VB, som du nog skulle kunna använda. Hör av dig om du är intresserad.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
java till5140?

haraldn; sa:
Jag antar att du inte bara vill gå från lat/long i WGS84 till lat/long i RT90 utan att du även vill projicera till Rikets nät. Det enklaste då är att använda Lantmäteriets direktprojektion från WGS84 till Rikets nät. Då kan man hoppa över datumtransformationen (matrisräkningarna). Jag har Excelfunktioner för Gauss-Krügers projektion som är skrivna i VB, som du nog skulle kunna använda. Hör av dig om du är intresserad.

Om någon gör en applikation som kan räkna om lat/long till RT90 som passar till GPSsakelt i en Nokia5140 så är jag intresserad men antar att Nokia inte släppt API till GPS-sw.

/Patrik

Jag har ett Excelblad för konvertering mellan lat/lon (WGS84) och Rikets nät (RT90) med beräkningarna således i Visual Basic for Applications. Helt enligt Lantmäteriets algoritmer (med matrisräkningar) och ger exakt samma resultat som gtrans. Det är bara att höra av sig om intresse finns.

Omvandla

Hej jag är färsk på det här att navigera med hjälp av GPS. Blir frustrerad över att vissa koordinater anges som Lat & Long medan andra i Grader minuter eller Grader decimal. Finns det något hjälpmedel att omvandla det ena till det andra? Mycket tacksam för hjälp. Kan ditt exellark vara en lösning?

Jovisst,

I mitt Excelark kan man skriva in lat/lon i ett av följande format: ddd.dddddd, ddd°mm.mmmm' eller ddd°mm'ss.ss''. Sedan trycker man på en knapp och får då positionen inte bara i Rikets Nät utan även i de andra lat/lon formaten. Flera sådana beräkningar kan ske samtidigt (en position per rad). Om du vill kan jag maila över filen.

Re: Omvandla

0301; sa:
Hej jag är färsk på det här att navigera med hjälp av GPS. Blir frustrerad över att vissa koordinater anges som Lat & Long medan andra i Grader minuter eller Grader decimal. Finns det något hjälpmedel att omvandla det ena till det andra? Mycket tacksam för hjälp. Kan ditt exellark vara en lösning?

Det är rätt enkel matematik som ligger bakom detta med minuter och sekunder.

En grad består av 60 bågminuter, förkortat minuter.

En bågminut består i sin tur av 60 bågsekunder, förkortat sekunder.

Per

din beräkningsfil!

Hej på dej du beräkningskunnige,
Maila gärna din fil till undertecknad så vore du jättebussig.

Med Vänliga Hälsningar

Åke N.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips