Segla Kajak med Kitesegel?

Hej. Är det nån som vet något om hur det funkar att segla Kajak med Kitesegel. Läste ett reportage om en Tysk firma som seglar stora lastfartyg med Kite och tänkte då att det kanske skulle passa för kajaken vid vissa tillfällen. Gustav

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vår samarbetspartner har nere på Teneriffa, brukar kora med sin stora hawaianska outriggerkanot. I den satter han fast en vanlig lei-kite och har en person som styr kiten och en som styr kanoten. Det funkar riktigt bra, men det ar inget man tar hojd med. For en vanlig kajak skulle jag nog experimentera med en liten foilkite.

//Johan

Vid segling med en rank båt (kajak) vill man ha största möjliga segelyta med minsta möjliga krängning. Då tycks det mig direkt olämpligt att ha ett trekantigt segel med spetsen ner. Man har ju då skippat massa segelyta som skulle befunnit sig långt ner och då haft minimal krängningseffektistället och istället lagt segelytan så högt som möjligt. Möjligtvis kan jag tänka mig ett trekantigt segel med spetsen UPP, det skulle vara vettigt vid hård vind, större delen av segelytan kommer då långt ner. Jag har sett de segel karin skriver om och som gammal seglare kan jag säga att jag tycker mitt verkar bättre. Men jag har i och för sig inte prövat dom.
Jag skall nu sy ett nytt segel som faktiskt är trekantigt men med spetsen upp. När man slår blir fallhorn skothorn och vice versa. Seglet finns i verkligheten och verkar i mitt tycke vara genialt. Jag ber att få återkomma.
/Gustav

Brune; sa:
realout; sa:
Jag har lagt ner tanken på att segla med kite, verkar för jobbigt, jag har sytt ett litet råsegel istället. Det funkar jättebra. Ni kan läsa lite om det på:

http://hem.passagen.se/gustavsturer/

hälsningar Gustav

Karin Mentzing beskriver i sin bok ett nästan triangulärt segel med ”spetsen” ner.

Skåne Hobby har kolfiberrör http://www.skanehobby.se/index.php?cPath=12_216

Per

Jag hittade denna länk när jag letade efter en annan sak
http://www.pacificaction.com/

Där med inte sagt att jag tror på ide’n med spets nedåt

Per Brune

Dom flesta "vanliga" havskajaker är för ranka för att kunna seglas hyffsat effektivt. Man paddlar också snabbare mot vinden än man kan segla.

Dock funkar det ofta bra med ett enkelt medvinds segel.

Effektivare segelkajaker/kanoter brukar vara runt 0,6m-0,7m breda och cirka 4m långa. Man kan förstås göra dom bredare men då blir dom inte roliga att paddla.

Det är också viktigt att kajaken är lättsvängd om man skall kunna kryssa. Har man dåligt med fart kan det vara svårt att slå. Ett rejält roder är bra att ha.

En bred brunn är också bra om man vill burka

Kollar man runt lite på nätet på folk som seglar kajak så ser man att loggert/jonk segel är vanliga. Denna typ av segel är väldigt trevliga eftersom dom har en liten yta framför masten vilket gör att man får relativt litet drag i skotet. Har man centerbord så är ett loggert/jonk segel lättare att trimma så man inte får så stort rodertryck.

En annan fördel är att det går snabbt att få ner seglat om det skulle strula till sig.

En fördel med sidosvärd är att dom även fungerar som typ pontoner om man gör dom lite volymiösa bra ifall det kränger till.

Seglet på bilden är 1.8sqm och masten är ett spri till en Optimist. Sidosvärden är gjorda med formen till ett jolleroder.

sail1.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips