Vandringstips önskas!

Hej, jag och min sambo tänkte bege oss upp och vandra i juni. Jag har vandrat 2 ggr tidigare mellan Vakkotavare-Nikkaluokta respektive Nikkaluokta-Abisko medan min sambo inte har vandrat tidigare. Vi har tänkt att vara ute cirka 5 dagar och vi kan tänka oss att både tälta och sova i stugor. Vi tar tacksamt emot tips om olika sträckor med varierande vacker och natur.

Tackar
David
 
Jag gick Kläppen (parkeringen norr om Ljungdalen) till Enafors via Helags, Sylarna och Snasarna för ett par år sedan, det borde vara lagom för en femdagarstur i ganska lugnt tempo. Fast det är kanske bättre att gå åt andra hållet, Enafors är inte den roligaste platsen i världen att vänta på tåget i.
 
larsl; sa:
Jag gick Kläppen (parkeringen norr om Ljungdalen) till Enafors via Helags, Sylarna och Snasarna för ett par år sedan, det borde vara lagom för en femdagarstur i ganska lugnt tempo. Fast det är kanske bättre att gå åt andra hållet, Enafors är inte den roligaste platsen i världen att vänta på tåget i.

Enafors är en ganska seg plats att vänta på tåget i ja. Men förra året när jag vandrade ner dit så hade värdshuset enaforsholm öppet där vi avnjöt bastu, dusch och en god middag innan tåget kom. Man ska nog ringa och säga att man tänker dyka upp innan. Vi lyckades få mat med lite flyt :)
Att gå den omvända vägen och börja i Enafors mot snasahögarna skulle jag inte rekommendera. Brant uppförsbacke i silverfallet och uppförsbacken planar knappt ut förren vid snasahögarnas raststuga. Det blir en seg dag ifall man har mycket packning.

/ Eric
 
larsl; sa:
Jag gick Kläppen (parkeringen norr om Ljungdalen) till Enafors via Helags, Sylarna och Snasarna för ett par år sedan, det borde vara lagom för en femdagarstur i ganska lugnt tempo. Fast det är kanske bättre att gå åt andra hållet, Enafors är inte den roligaste platsen i världen att vänta på tåget i.
Ska ni gå i juni så tänk på att snön kan ligga kvar länge in på sommaren i de norra fjällområdena, och inte heller de södra är säkra (nåja, juni är en lång månad).

Brorsan och moi gick ovanstående sträckning i början av juni med en hel del kyla och snö, men några veckor senare var det säkert fint. Bra sträcka för att vara i södra fjällen, lättåtkomligt med kollektivtrafik men ändå varierad terräng och inte knökfullt med folk (förutom Helags-Sylarnasträckan).

Jag skulle inte heller rekommendera att vända på den sträckan, just för att slippa slita sig uppför silverfallet med tung startpackning. Bättre att ta snasarna-passagen sist, så man kan välja att ta en lätt topptur någon av de sista dagarna.
 
Jag med sambo har gått från Ramundberget till Vålådalen via Fjälljägaren, Helags, Vålåvalen. Gick på fem dagar i lugnt tempo (tyvärr med idiottung packning). Suveränt fina tältplatser hela vägen och lika suveränt varierande fjällterräng. Fast kanske risk för att det är sumpigt vid Vålåvalen och högt vatten i Ljungan efter snösmältningen? Väldigt lite folk när vi var ute förutom vid Helags. En favorittur helt klart! (Men vänd inte på den här turen heller, uppförslutet från Vålådalen till Vålåvalen förefaller också minst sagt slitigt!)
[Ändrat av critan 2006-01-06 kl 10:11]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
efred Vandringstips för nybörjare Fjällvandring 9
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
DIF-Larson Vandringstips Fjällvandring 6
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
unna Sareknovis, vandringstips. Fjällvandring 3
carver Vandringstips i Norrbotten? Fjällvandring 6
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4
Fler vandringstips Fjällvandring 5
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
CleoT Tips önskas om Sarek Fjällvandring 8
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Tagetes Tips om Skäckerfjällen önskas! Fjällvandring 2
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
Struensee Tips på fjällturer önskas! Fjällvandring 10
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
Lull Tips på vandringsstavar önskas. Fjällvandring 16
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
cloud76 Tips på sovsäck önskas! Fjällvandring 8
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.