Vintertur i januari.

Planerar att göra en tur i trakterna kring Kebnekaise/Abisko i januari och undrar ifall det finns någon som har lite tips på utrustningslista, samt hur vind och väder brukar vara i januari månad.
 
Fint men lynnigt.

Hejsan!

Vädret under hela midvintern, dvs December, Januari, första halvan av Februari, kan endast beskrivas som extremt opålitligt. Ena dagen kan man skida fram i ösregn (har i och för sig bara hänt mig en gång i Januari) och nästa i närmast Sibiriska temperaturer under -40 graders strecket.

Om man dessutom tillägger att man vid den här tiden på året oftast är helt ensam i fjällen + att antalet timmar med dagsljus ligger på ett par tre stycken är det lätt att inse att packingen blir ganska omfångsrik. I alla fall om man planerar en längre tur där man tänker ge sig upp på kalfjället.

En fullständig packlista orkar jag inte skriva, men om vi till exempel talar om en tur mellan Abisko och Nikkaloukta skulle jag personligen inte ge mig av utan följande:

Riktigt vintertält, varmt liggunderlag (gärna av Termarest-typ), sovsäck som minst klarar -30 grader som extremtemperatur, dunställ (eller åtminstone varm dunjacka), spade, pålitligt kök (gärna extra brännare), lyckta, pannlampa, minst en 2-liters termos, stighudar, GPS, kartor, extra skidspets, Annorakk eller liknande med riktig vindstrut, Sallopetebyxor.

Sen tillkommer naturligtvis alla kläder, reparationsutrustning, pulka (klart överlägsen ryggsäck enligt min åsikt), skidor, stavar, mat osv.

Grundtanken är att om man hamnar mitt i en rykande snöstorm och kvällen börjar närma sig med stormsteg ska man utan vidare kunna nödtälta ett par dagar utan att det medför mer än att man blir lite uttråkad.

Hoppas att du får en fin tur, Januari kan vara helt makalöst uppe i fjällen!

/ Stefan
 
Mångalen

Passa på att gå vid fullmåne. Just nu ær skidåkningen helt OK hær i Longyearbyen (78,5 grader N) trots att solen ær borta. Vid klart væder gør månljuset en hel del!
 
Re: Vintertur

Drexhy; sa:
Jag och tjejen ska vara ute hela januari och en del av februari... Vi ska "gå" med snöskor och åka snowboard.
Vi ska gå Grövelsjön-helags-sylarna-arådalen.

Har en utrustningslista som är bra som grund här.
http://www.danielemelie.com/temp/utrustningslista.doc

låter ju som en kul grej.

insåg att jag missade karta osv i erat dokument.

6 veckor ? det blir ett tag ;-)

/Torbjörn

[Ändrat av hobbes 2005-12-12 kl 18:37]
 
Re: Mångalen

Vandrare; sa:
Passa på att gå vid fullmåne. Just nu ær skidåkningen helt OK hær i Longyearbyen (78,5 grader N) trots att solen ær borta. Vid klart væder gør månljuset en hel del!
Ja, speciellt däruppe kan jag tänka mig! det är ju lite andra vita saker på runt 500kg att hålla utkik efter! :)
 
Vintertur

Jodå det ska vi ha ...
Vi kommer att gå med karta och kompass och även ha en GPS. Vi kommer mestadels använda GPSen när vi har stannat för dagen och kolla så att vi navigerat rätt.
 
GPS

GPS är en bra säkerhetsgrej, men att kolla så man är rätt på kvällen låter konstigt för mig? Lägg in fjällstationer (koordinater finns på nätet), stigkorsningar (om du har digital karta) mm innan du åker. Det är bra att ha när snödrevet gör att man inte ser något. Lithiumbatterier kan vara bra om du inte har möjlighet att ladda NiMH på fjällstationerna (dom är väl stängda då).

Jag har gjort en del turer i området och tycker det är ganska platt förutom Helags och Sylarna och några andra knallar. Kan tänka mig att det blir lite trögt med snöskor. Blir det snöskor till alla förflyttningar och brädan bara till toppturer eller hur ser planen ut?
 
Vintertur

Jo vi räknar med att det kommer vara platt ibland =)
GPS har vi redan lagt in de kordinaterna som vi kan ha nytta av.
GPS koll på kvällen kommer vi bara ha som en extra säkerhet... exempelvis vid dåligt väder eller om man skulle vara osäker av någon annan anledning.

Vi kommer inte förflytta oss med "segel".
Snowboardarna kommer att användas vid toppturer och härliga utförslöper som kan tänkas dyka upp.. tex när man har gått upp på jakobshöjden och ska ner i dalen igen vid Grövelsjön. Kan även tänkas att vi drar in till norge en liten runda vi har ju tiden med oss.

Anledningen till at vi tar snöskor är delvis för att vi är intresserade av färdsättet + att vi är dåliga skidåkare =)
 
Pulka?

Drexhy; sa:
Snowboardarna kommer att användas vid toppturer och härliga utförslöper som kan tänkas dyka upp.. tex när man har gått upp på jakobshöjden och ska ner i dalen igen vid Grövelsjön.

OK. Ska ni gå med ryggsäck då, eller kan man åka bräda med pulka efter sig? Jacobshöjden är den som ligger rakt norr om Grövelsjöns fjällsation va? Det är ingen superbacke. Om snön är mjuk får man nästan staka... nja kanske inte så illa ;-) men det är ingen vidare skidbacke.
 
Vi ska prova att åka bräda med pulka efter oss.
Men även slå läger och hålla till på fina ställen under en dag kanske två.
Ryggsäckar kommer vi ha varsin med oss så man kan ha vindsäck och lite varm dricka med sig när man ska upp på topparna och lämnar allt annat.

Jacobshöjden ligger norr om ... Ne det är ingen jättebacke ;) finns dock fina backar i norge och storvätteshogna är ju ganska bra...
 
Det blir nog mycke snöskor i området norr Grövelsjön.
Har harvat en del där och skulle nog rekommendera skidor och pulka för att ta sig fram.
det lutar inte alls så mycket på norrsidorna av fjällryggarna i området. Det är väl inlandsisen som ställt till det.


[Ändrat av mattiasj 2005-12-12 kl 23:59]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.