Reservdelar?

Vad har ni med er när ni är ute på isarna? Självklart är det lite beroende på var och hur lång turen är, men lite allmänt?

Gick igenom packlistan för skridskoåkningen härom veckan och insåg att jag inte riktigt vet vad jag ska ta med för att kunna reparera ev. trasiga grejer.

Silvertejp och några buntband får följa med från skidåkningens motsvarighet och multitången är en självklarhet, men sen då?
Ska man ha med sig extra skridsko? Kan tänka mig att jag skulle se till att det fanns i gruppen vid en långtur, tex i ytterskärgården, men nu, på småsjöarna?
 
Min reserv

"Alltid"
multitång (utgör vikten i kastlinan)
skruvar med mutter (dito)
najtråd (dito)
blocknyckel, är det 10 mm? (dito)
smärgelduk (om man kör på sten)
silvertejp [edit]
buntband
skosnöre
spännband (utgör grenbandet)
(kexchoklad, värmepåse)

"Oftast som ledare"
reservskridsko (oanvänd i 3 säsonger)
 
Verktyg och hårda reservdelar

Skosnören, 16g (Skosnören i textil blir djupfrusna vid en plurrning, om det är under -10 grader C.
Läderrem15 g (ersätter trasig bindning)
PU-nyckel 10 mm, 30 g (till fram och bakbindning)
Insex nyckel 5 mm, 19g (till bakbindning)
Skruvar & muttrar, 20 g (till bindningarna)
Batterier 2 st, 54 g (till GPS)
Batteriask, 7 g
Polygrip, 58 g (till bakbindning)
Kniv EKA, 77 g (skära sönder djupfrusna skosnören)
Diamantbryne, 21g. Duger förhoppningsvis till att få bort allvarliga jack på skridskorna.
Verktygspåse i fallskärmtygs, 8 g

Summa 325 g (exklusive plastpåsar), om jag vägt och räknat rätt. Verktygen och reservdelarna utgör för övrigt kasttyngden i kastlinan.

verktyg.jpg


Jag ska nog idag byta ut EKA kniven. Troligen mot en Victorinox Rucksack (som har såg). Dock väger Victorinoxen nog mer än EKA kniven.

Sedan lite ”mjuka” reservdelar som reservglasögon, och plåtser, Alvedon mm

Per Brune
 
Tackar för svaren, måste leta fram lite skruv, mutter och lämpliga verktyg. Det borde jag kunnat tänkt på själv?!

öringen; sa:
komplett ombyte, fika, dunjacka & sittunderlag

Jo, visst är det du nämner med, plus relativt omfattande 1:a hjälpen, men nu undrade jag ju om just reservdelar...
 
Re: Vikt i linan?!

Anders.Appelqvist; sa:
Har ni några tips vad gäller att ha verktygen som vikt i kastlinan?
Hur har ni gjort??


Jag har gjort 3 st, en åt mig själv och 2 på ”beställning” Suck ! att man aldrig kan säja nej.

Min består av ett rör av en bit liggunderlag. Se bilden, önskerepris :cool: från mitt förra inlägg. Liggunderlaget är ihoptejpat med vit tejp (syns genom tyget och vid öppningen till vänster i bild). Visten med liggunderlaget är att tyngden ska flyta och dels att minska skaderisken vid en ev direktträff. Sedan har jag sytt en påse i fallskärmstyg (blå) för verktygen och reservdelarna. Lina med snörlås på verktygspåsen. För att verktygen av kromvanadin ska synas bättre när de ligger på isen eller på en berghäll, har jag tejpat fast några varv ”neongrön” spinnakertejp på verktygen.

verktyg.jpg


Kastpåsen i fallskärmstyg (rött) har en öppning i botten för att ta fram verktygen, en mellanvägg med en öljett i för att separera linan från verktygen, och en öppning i toppen med kardborrbandsförslutning där linan packas. För att förhindra att linan åker ut ur påsen när man drar i linan har jag en stoppbricka (fot från engångsvinglas) innanför kardborrbandsförslutningen.

Dom kastlinor jag gjort åt andra är gjorda efter samma princip. Fallskärmstyg med 2 öppningar och en mellanvägg med en öljett i.

Kastlina nummer 2 har dock en vindsäck som kasttyngd i (vita påsen med svart gummicord) och kastpåsen är gjord av grått fallskärmstyg. Den vita påsen med röd text är originalpackpåsen för vindsäcken och används ej längre. Han som har den kastpåsen har valt en tunn (3 mm ?) lina, då han tillhör Lasse Lisons ”lärjungar”
kastlina_crop.jpg


Den 3:de kastlinan har rörisolering i stället för liggunderlag som flythjälp. Han som har den linan har ett multiverkyg, ett Skyllermarks (Dianova) diamantbryne, och ett litet brynställ (Almgrens ?) som kasttyngd. Jag har nog några oredigerade bilder på den linan, men jag har inte tid nu att redigera bilder.


Per
 
Jag har bara nyckeln av min bil, och har inte behövt nångting annat. Men jag kollar mina skridskor regelbundet, de är i skick.
 
Nyvägd kastlina

Jag har bytt ut min EKA kniv (den blå kniven i en av mina tidigare bilder ) och investerat i en Victorinox kniv och tagit nya bilder på min kastlina.

lina3.jpg


lina4.jpg


Dessutom har jag vägt grejerna på min nya köksvåg. Livlina med verktyg som kasttyngd (lina, fodral och flythjälp 193 g), Victorinox Rucksack (101 g), polygrip (58 g), blocknyckel (30 g), insexnyckel (19 g), diamantbryne (21 g), skruvar & muttrar (20 g), skosnören (16 g), läderrem (15 g), GPS batterier (54 g), batteriask (7 g), diverse plastpåsar (ej med på bilden 8 g). Summa 540 g. Tyget är fallskärmstyg. Den svarta stoppbrickan för linan kommer från foten av ett engångsvinglas. (Tack Inge för vinglasfoten).

Per
 
Fallskärmstyg

Per,
använder du detta för att det är lätt och starkt eller finns det andra fördelar?

Var köper man det?

/Benny
 
Re: Fallskärmstyg

bennys; sa:
Per,
använder du detta för att det är lätt och starkt eller finns det andra fördelar?

Var köper man det?

/Benny

Jag använder fallskärmstyg framförallt för att det är lätt, finns i väldigt många färger och inte minst är nästan gratis (för mig).

Jag har fått en del spillbitar (nytt tyg) men framförallt ett antal uttjänta fallskärmar som jag klipper tyg från när jag vill sy något. Om jag fattat det hela rätt så får en fallskärm inte användas i Sverige när den blir 20 år, oavsett hur lite fallskärmen är använd. Det innebär att fallskärmen blir värdelös ur ekonomisk synpunkt på 20 årsdagen, såvida man inte har andra regler i mindre ”nogräknade” länder och kan exportera fallskärmen dit.

Har efter diskussionen om ryggsäckar på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35826 börjat fundera på om jag kan tigga till mig en uttjänt fallskärmsrigg, för att ta axelremmarna från när jag ska försöka sy en ryggsäck. Det är en fördel att ha 15 minuters cykling till den lokala fallskärmsklubben.

Vill du köpa lite beg fallskärmstyg så har jag en del hemma även om jag ”utlokaliserat” det mesta till en villaägare p.g.a. platsbrist.

För nytt fallskärmstyg kan jag rekommendera Uffes Hopp Shop http://www.uffeshoppshop.se/

Att tänka på är att fallskärmstyg inte är UV-beständigt, så det är inget man använder till en solparasoll, som ska stå ute hela sommaren.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Reservdelar till BC-bindningar? Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.